به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، 98 کانون بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان در واکنش به نامه وزیر علوم به رهبر معظم انقلاب، خطاب به وزیر علوم نوشتند: عطف به نامه جنابعالی خطاب به رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقلیل سطح دانشگاه فرهنگیان و تبدیل به آن به مرکزی برای آموزش مهارت آموزان ماده 28 که اخیراً قبل از کسب تکلیف از دفتر ایشان، رسانهای شده است، برخود لازم میدانیم به عنوان اساتید بسیجی دانشگاه فرهنگیان، نکاتی را متذکر شویم:
در ابتدا توجه شما را به بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری که در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران و در دیدار اردیبهشت ماه 97 دانشجومعلمان و فرهنگیان، به مناسبت گرامیداشت «هفته معلم» ایراد نمودند، جلب مینماییم.
«... البته گفته میشود که از بیرون کسانی را میگیرند، [ولی] آن یک عمل اضطراری است و در صورت ناچاری و اضطرار البته اشکال ندارد؛ علیالاصول هم یک کار درستی نیست؛ معلمی یک حرفه فنی است، یکی کار هنری است؛ یاد گرفتن لازم دارد؛ اینجا شما معلمی را یاد میگیرید؛ آن که در فلان دانشگاه دیگر درس خوانده، او این معلومات شما را که در اینجا یاد گرفتهاید، ندارد؛ چطور می خواهد معلمی کند؟ مراکز تربیت معلم، که مهمترینش فعلا دانشگاه فرهنگیان است، مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشورند و در مورد این دانشگاه کوتاهی شده است». یا در بیانات ارزشمند اخیر خود در دیدار شهریور 1399 با مسؤولان آموزش و پرورش کشور که به طور صریح فرمودند که، «... باید بهگونهای برنامهریزی و ظرفیتسازی شود که معلمان سراسر کشور، فقط از مسیر این دو دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند و مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب طرحها بهگونهای عمل کند که خارج از مسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد». بر این اساس و به استناد ماده «20» اساسنامه دانشگاه، واگذاری وظایف و مأموریتهای دانشگاه به سایر دانشگاهها، مغایر مفاد اساسنامه و خلاف امر صریح معظمله میباشد.
جناب آقای وزیر، آیا مخاطب این فرمایشات حضرت آقا غیر از شما و همکاران محترمتان میباشد؟ اقدام بایسته وزارت علوم درباره دانشگاه فرهنگیان چه بوده است؟ تا چه اندازه نسبت به توسعه کیفی و کمی دانشگاه اهتمام داشتهاید؟ آیا در خصوص جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه اقدام مؤثری داشتهاید؟ اینکه جنابعالی فقط به کمبود ظرفیت در این دانشگاه برای تربیت معلم و نیاز فراوان کشور به معلم اشاره کردهاید، نکتهای است که دغدغهمندان دانشگاه فرهنگیان سالهاست آن را فریاد میزنند، لکن پاسخ درخوری از طرف مسؤولان ذیربط من جمله جنابعالی دریافت نشده و نمیشود. جناب آقای وزیر، راه حل مشکلات دانشگاه شریف فرهنگیان، تضعیف آن و یا واگذاری مأموریتهای ذاتی غیرقابل تعویض آن به سایر دانشگاهها و نیز تقلیل سطح آن و نهایتاً پاک کردن صورت مسأله نیست. قریب به اتفاق معلمان پرورش یافته در دانشگاه فرهنگیان با همت جهادی اساتید متخصص در امر تعلیم و تربیت در همه ساحتهای تربیتی سرآمد و کمنظیرند. امکان گزینش دانشجومعلم از طریق آزمون سراسری از بین نخبگان جوان کشور فرصتی بسیار مغتنم برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش است. چه بسا قانونگذار با اعطای امتیازات و جذب شایستهترین افراد به آموزش و پرورش به دنبال تضمین کیفیت و افزایش ضریب ماندگاری دانشجومعلمان امروز به عنوان معلمان سهدهه آینده میباشد.
در متن نامه، به ماده «28» اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اشاره و آن را به عنوان یکی از روشهای تأمین کادر آموزشی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش قلمداد کرده و درخواست نمودهاید که «استفاده از این بند به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد تا از ظرفیت دانشآموختگان و دانشگاههای دیگر استفاده شود»؛ جای بسی تأمل است، این درخواست مغایر با متن صریح اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است؛ زیرا وفق ماده «28» اساسنامه دانشگاه، صرفاً نسبت به تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش صرفاً در رشتههایی که امکان توسعه از طریق دانشگاه وجود ندارد، از میان دانشآموختگان سایر دانشگاهها و حوزههای علمیه اقدام گردد»؛ لذا نه تنها در رشتههای علوم پایه، بلکه شرایط جذب و آموزش در سایر رشتههای مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش نیز در این دانشگاه فراهم است و مجوزهای لازم نیز از سازمانهای ذیربط اخذ شده است؛ بنابراین استفاده از این بند در شرایط فعلی موضوعیت ندارد.
اینکه آیا دانشآموختگان واجد صلاحیت علمی سایر دانشگاهها صرفاً با توانمندی علمی، الزاما هنر معلمی و صلاحیت حرفهای لازم را بدون تکمیل فرایند تربیت، به همراه دارند و مدت بسیار کوتاه یکساله پاسخگوی احراز صلاحیت حرفهای تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی خواهد بود؟ از جنابعالی انتظار دارد به جای مقایسه این دانشگاه با سایر دانشگاهها و به رخ کشیدن امکانات و اعضای هیأت علمی آنها به این سؤال پاسخ دهید که شما تا چه اندازه در ارتقای جایگاه دانشگاه و تأمین ملزومات آن، به ویژه حل مسائل مرتبط با اساتید و اعضای هیأت علمی موجود دانشگاه و نیز امور مشابه که به طور مستمر مورد پیگیری قرار گرفته، اقدام نمودهاید؟
نکته حائز اهمیت این است جنابعالی به جای تجویز نگاهی راهبردی به توسعه همه جانبه، موزون و مبتنی بر آمایش دانشگاه، در نامه خود، نسبت به توسعه آن انتقاد نموده و خواستار جلوگیری از آن شدهاید. حل مشکلات بیکاری فارغالتحصیلان سایر دانشگاهها و نیز مشکلات موجود در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان تنها تمسک جستن از ظرفیت ماده «28» اساسنامه دانشگاه نیست. بلکه نیاز به همت انقلابی و جهادی در جمیع جهات و اجرای صحیح اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت دارد. لذا حسب انتظارات مقام معظم رهبری از مسؤولان سازمانهای ذیربط و تأکیدات مکرر ایشان مبنی بر حمایت از دانشگاه فرهنگیان، برخورداری از پیشینه صد ساله تربیت معلم در کشور و نقش بیبدیل این دانشگاه در سطوح و عرصههای مختلف کشور به ویژه دفاع مقدس و تقدیم بیش از نیمی از شهدای والامقام دانشجویان سایر دانشگاههای کشور یعنی بیش از 1000 شهید استاد و دانشجومعلم، در هفته مبارک بسیج از شما انتظار دارد با درک درست از جایگاه این دانشگاه ارزشمند، نسبت به توسعه و تقویت آن و زمینهسازی برای جذب، گزینش و تربیت جوانان متهد و فرهیخته تلاش و همت بیشتری را مبذول فرمایید.
انتهای پیام/