اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

کریم عبدالجبار در هشتادمین زادروز «بروس لی» از او یاد می کند/«فردیناند لوئیس» که بود؟+عکس

کریم عبدالجبار برای بزرگداشت هشتادمین زادروز بروس لی را با داستان های جدید درباره افسانه هنرهای رزمی گرامی داشت.

کریم عبدالجبار در هشتادمین زادروز «بروس لی» از او یاد می کند/«فردیناند لوئیس» که بود؟+عکس

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس به نقل از هالیوود ریپورتر، ،کریم عبدالجبار برای بزرگداشت هشتادمین زادروز بروس لی را با داستان های جدید درباره افسانه هنرهای رزمی گرامی داشت.

کریم عبدالجبار با به اشتراک گذاشتن داستان های جدید در مورد دوستی آنها، هشتادمین سالگرد تولد دوست خود، مرحوم بروس لی را گرامی داشت.


کریم عبدالجبار ستاره بسکتبال «ان بی اِی» (NBA) و هنرپیشه هالیوود روز پنجشنبه اعلام کرد که با «شانون» دختر بروس لی، گفتگویی انجام می دهد که جمعه آن را منتشر می کند.

«بروس لی» اسطوره هنرهای رزمی و ستاره هالیوودبا عبدالجبار دوستان صمیمی بودند که با هم در فیلم سینمایی محبوب «بازی مرگ» ظاهر شدند.

عبدالجبار در توییتر گفت: فردا جمعه برای همه طرفداران من و بروس لی، سورپرایز و غافلگیری بسیار ویژه ای داریم که فردا ۸۰ سالگی بروس را گرامی می دارد. برای اولین بار، دخترش شانون لی و من قصد داریم در مورد پدرش صحبت کنیم.

بروس لی در سال ۱۹۷۳ در سن ۳۲ سالگی درگذشت.

عبدالجبار و خانواده بروس لی سال گذشته هنگامی که «کوئنتین تارانتینو» کارگردان نامدار هالیوودی را به دلیل شیوه به تصویر کشیدن بروس لی در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» مورد سرزنش قرار دادند، خبرساز شدند.



شانون لی، بروس لی، کریم عبدالجبار

دختر بروس لی در مورد این گفتگو می گوید: بسیار خوشحالم که در هشتادمین سالگرد تولد پدرم بروسی در این جا برای هواداران این اسطوره هنرهای رزمی و سینما با دوست عزیز، صمیمی و خانوادگی اش کریم عبدالجبار در مورد او صحبت می کنم و الان متشکرم که اینجا هستم.

عبدالجبار: خوشحالم که فرصتی دست داد تا به گذشته برگردیم و ذکر خاطراتی از آن دوران. ما خیلی دوران خوبی داشتیم تا قبل از اینکه بروس لی خیلی زود ما را ترک کند.

ویدیوی مفصل این گفتگو امشب در صفحه اینستاگرام کریم عبدالجبار منتشر خواهد شد که متعاقب آن، اصل گفتگو به همراه برگردان فارسی در صفحه هنر و رسانه فارس منتشر خواهد شد.

نکته ای که در مورد «کریم عبدالجبار» بیانش لازم می نماید این است که بسیاری از مخاطبین او را تنها به خاطر بازی در فیلم «بازی مرگ» در کنار «بروس لی» فقید می شناسند. با این وجود که او صمیمی ترین دوست بروس لی بود، اما بازی در آن فیلم تنها  گوشه ای از افتخارات این ورزشکار اسطوره ای است که علاوه بر افتخار تشرّف به دین مبین اسلام، ده ها عنوان جهانی ورزشی را کسب کرده که نام او را به عنوان یکی از پرافتخارترین ورزشکاران تاریخ ثبت کرده است. به همین دلیل در ادامه زندگینامه عبدالجبار را مرور می کنیم:

 

فردیناند لوئیس آلسیندور جونیور (Ferdinand Lewis Alcindor Jr) یا کریم عبدالجبار یکی از مشهور ترین بسکتبالیست های تاریخ ان بی ای و بازیکن تیم‌های میلواکی باکس و لس انجلس لیکرز است که هم ‌اکنون از بسکتبال خدا حافظی کرده و در پلیس امنیتی آمریکا استخدام شده ‌است.

فردیناند لوییس آلسیندور جی.آر در ۱۶ آوریل سال ۱۹۴۷ در منهتن نیویورک چشم به جهان گشود. وی پس از پذیرفتن دین اسلام در سال ۱۹۷۱ همانند مشت زن معروف «محمد علی کلی» نام خود را به کریم عبدالجبار تغییر داد.

آلسیندور در سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۹ در تیم بسکتبال دانشگاه یوسی‌ال‌ای که فارغ التحصیل دانشکدهٔ آن نیز بود با شماره ۵ در پست میانی بازی می‌کرد.

در دوران بازیگری حرفه‌ای او ۳۸٫۳۸۷ امتیاز به نامش ثبت گردیده که تا به حال کسی در NBA به رکورد بی نظیر او دست نیافته ‌است. ۶ بار به عنوان بهترین بسکتبالیست NBA شناخته شده‌ است و بعد از سپری کردن ۲۰ فصل در سال ۱۹۸۹ از دنیای حرفه‌ای بسکتبال خداحافظی کرد، سپس به عنوان تمرین دهنده و نویسنده در دنیای بسکتبال و بازیگری در خارج از دنیای بسکتبال مشغول شد.

او پیشنهاد یک میلیون دلاری بازی در هارلم گلوبتراترز را رد کرد و در سال ۱۹۶۹ به تیم میلواکی باکز پیوست. در همان سال اول در مسابقات موفق ظاهر شد و در گرفتن امتیاز و ریباند به عنوان مرد دوم ان.بی.ای و بازیکنی جویای نام و مقام مطرح شد. آلسیندور یا همان عبدالجبار بالاخره به اولین جایزه معتبر خویش دست یافت و در فصل ۷۱-۱۹۷۰ به عنوان بهترین بازیکن فصل، جایزهٔ MVP را به خود اختصاص داد، درست یک روز پس از قهرمانی شان در یکم ماه مه ۱۹۷۱ او نامش را در پیراهن ورزشی اش به کریم عبدالجبار تغییر داد. به وی به علت سبک پرتاب‌هایش «SKY HOOKER» می‌گفتند.

در سال ۱۹۷۹ به همراه مجیک جانسون به NBA تسلط پیدا کردند و بعد از ۶ قهرمانی از این دنیای توپ، سبد و آسمان خراش‌ها خداحافظی کرد.

یکی دیگر از افتخارت وی بازی در فیلم سینمایی «بازی مرگ» و همبازی شدن با استاد «بروس لی» است. او سال‌ها شاگرد بروس لی در هنر رزمی جیت کان دو بود.

او همچنین در قسمت ۱۶ فصل دوازدهم سریال آمریکایی «بیگ بنگ تئوری» در نقش خودش حضور داشت.

او در طول ۲۰ سال بازی حرفه‌ای اش در ۱۵۶۰ بازی (در تاریخ NBAدومین تعداد بازی است) ۱۷٬۴۴۰ ریباند و ۳٬۱۸۹ بلاک و ۳۸٬۳۸۷ پوان را در کارنامهٔ ورزشی اش ثبت کرده ‌است، شمارهٔ پیراهن اش ۳۳ بود و ۱۱۶۰ بار توپ دزدی کرده ‌است.

در نهایت ۱۹ بار به تیم ستارگان NBA انتخاب شده که ۱۷ بار هم برای این تیم به میدان رفته ‌است.

کریم عبدالجبار پس از بازنشستگی به عنوان مربی و کادر فنی در تیم‌های لیکرز و نیویورک نیکز فعالیت کرد.

او همچنین چندین کتاب نوشته است. کتاب‌هایی مثل : «on the Shoulders of Giants»(بر شانه غول ها) در سال ۲۰۰۷ و «A Season on the Reservation» (یک فصل در ذخیره) در سال ۲۰۰۰.

وی همچنین به عنوان یک سخنران و چهره تلویزیونی برای چندین محصول تبلیغاتی انجام داده است. در سال ۱۹۹۵ کریم عبدالجبار برای ثبت اسمش در تالار مشاهیر بسکتبال انتخاب شد. در سال ۲۰۰۹ عبدالجبار دچار یک سرطان خون نادر شد اما در نهایت توانست بر این بیماری فائق آید. در فوریه سال ۲۰۱۱ دکترها اعلام کردند که او از بند سرطان رها شده است. کریم عبدالجبار در سال ۲۰۱۶ مدال آزادی را از رئیس‌جمهور باراک اوباما دریافت کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول