اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد؛ بیشترین آسیب- کمترین مسجد‌/دوای درد آسیب‌های اجتماعی در این «خانه» است

در حالی شهر یاسوج از کمبود مسجد رنج می‌برد که این شهر یکی از سه شهر مهاجرپذیر کشور به شمار می‌رود و شاید به جرات بتوان گفت که هر روزه چند خانوار حاشیه نشین به جمع خانوار‌های حاشیه شهر یاسوج افزوده می‌شود.

کهگیلویه و بویراحمد؛ بیشترین آسیب- کمترین مسجد‌/دوای درد آسیب‌های اجتماعی در این «خانه» است

خبرگزاری فارس یاسوج- ترنم بهنیازاده؛  یکی از مکان‌هایی که در طول تاریخ اسلام موجب گشایش در امور مسلمین شده مساجد است مسجد محلی برای کسب دانایی اصلاح نگرش و کسب مهارت‌های مختلف و محلی برای آن است که مردم بدانند، بخواهند و بتوانند و همین امر موجب گردیده تا جایی و مکانی والاتر و با ارزش‌تر از مسجد در امور اجتماعی مردم نداشته باشیم.

ابهت و منزلت مسجد در بین مسلمانان و در دین اسلام به قدری است که مسجد در اسلام، مرکز ارتباطات نسلی و جلوگیری از گسست نسل‌ها، هسته اولیه مردم سالاری دینی، محلی برای هویت یابی و تعلق اجتماعی و محلی برای مشارکت در برنامه ریزی از پایین به بالاست که خود نشان دهنده اهمیت این سنگر بزرگ دینی است.

به گزارش فارس؛ مسجد همواره گره‌گشای مشکلات مسلمانان بوده و تا همین چند سال پیش اگر کسی نیاز یا مشکلی داشت به مسجد به عنوان مکان تجمع افراد محل مراجعه می‌کرد تا آنها گره از کارش بگشایند متاسفانه هم‌اکنون این جایگاه تضعیف شده است.

باید به گذشته و تاریخ سراسر عظمت این مکان معنوی بنگریم تا دریابیم مساجد به عنوان مردمی­ ترین و معنوی ­ترین سازمانهای مردم نهاد از ظرفیت بالایی برای جلب مشارکت مردمی در عرصه ­های مختلف اجتماعی فرهنگی در محله و در سطح منطقه و ملی با هدف پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی برخوردارند.

به گزارش فارس؛ آن چه که امروزه جوامع بشری و از جمله جوامع اسلامی را نگران کرده بروز آسیب‌های اجتماعی است که نسل جوان و نوجوان را مورد هجمه قرار داده است دولت‌ها یکی از وظایف خود را پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی می­‌دانند و نهادهای متعدد و بودجه و هزینه‌­های زیادی معمولا صرف این مهم می ‌کنند اما آنچه به تجربه آشکار شده و در چند سال اخیر نیز در تدوین برنامه­ های توسعه مورد توجه بوده است اجتماعی کردن پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.

اما به درون استان کهگیلویه و بویراحمد که رفته و اوضاع و احوال مساجد را بنگریم در خواهیم یافت که از این برگ برنده و جایگاه معنوی والا جهت رفع مشکلات استان استفاده آن چنانی نکرده‌ایم و سهل‌انگاری‌هایی شده که جبران آن به وقت زیاد و البته هزینه‌ هنگفتی نیاز دارد.

برابر آن چه که از استان‌های مختلف کشور در خصوص تعداد مساجد شنیده‌ایم برای نمونه بنا به گفته قائم مقام نماینده ولی‌فقیه در امور اهل سنت استان هرمزگان تعداد یک هزار و 800 مسجد اهل سنت در این استان وجود دارد که این آمار به غیر از تعداد مساجد شیعیان این استان است.

برای نمونه با نظری گذرا به تعداد مساجد استان ایلام استان هم اندازه خودمان که بنگریم تنها در شهرهای بزرگ آن استان به تعدادی بیش از 400 مسجد می‌رسیم و در خود شهر ایلام بیش از 100 مسجد در محلات مختلف وجود دارد.

اما با نگاهی به وضعیت تعداد مساجد در استان کهگیلویه و بویراحمد و به خصوص در مرکز استان درخواهیم یافت که اهمال و سهل‌انگاری در ایجاد مساجد در محلات مختلف استان صورت گرفته و بر همین اساس بسیاری از محلات پر جمعیت شهر یاسوج به عنوان مرکز استان فاقد مسجد هستند.

به گزارش فارس؛ در حالی شهر یاسوج از کمبود مسجد رنج می‌برد که این شهر یکی از سه شهر مهاجرپذیر کشور به شمار می‌رود و شاید به جرات بتوان گفت که هر روزه چند خانوار حاشیه نشین به جمع خانوار‌های حاشیه شهر یاسوج افزوده می‌شود و همین مشکلاتی را در بحث آسیب‌های اجتماعی ایجاد کرده است.

در سال‌های اخیر نماینده ولی‌فقیه در استان چه آیت‌الله ملک‌حسینی نماینده سابق و اکنون آیت‌الله سید نصیر حسینی از کمبود مساجد در استان بسیار سخن گفته‌ا‌ند و مسوولان را تشویق به امر مشارکت در مسجدسازی کرده‌اند.

در نشستی که چندی قبل میان آیت‌الله حسینی نماینده ولی‌فقیه در استان و سردار حزنی دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مشاور فرماندهی کل سپاه برگزار شد نماینده ولی‌فقیه از وضعیت کنونی تعداد مساجد استان و به خصوص شهر یاسوج ابراز نگرانی کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه هر روزه شاهد مهاجرت‌ها به مرکز استان هستیم و آسیب‌ها نیز فرزندان آن‌ها را تهدید می‌کند به شدت نیازمند افزایش تعداد مساجد هستیم تا بتوان با استفاده از ظرفیت مساجد به جنگ با آسیب‌ها رفت.

در بسیاری از نقاط دیگر استان نیز وضعیت بر همین منوال است و شهرها و بخش‌ها و مراکز دهستان‌های استان از کمبود مساجد در حالی رنج می‌برند که شاهد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مثل خودکشی و طلاق و اعتیاد به مواد مخدر به صورت روز افزون در استان هستیم.

به گزارش فارس؛ اما سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان جدی‌ترین و شاید تنها حامی جدی حوزه فرهنگ استان در این سال‌ها بیکار ننشسته و اقدامات بسیار خوبی جهت رفع کمبود مساجد در استان انجام داده و در همین مدت اخیر نیز با حمایت و هدایت نماینده ولی فقیه و در مرکز استان شهر یاسوج به دنبال ایجاد و ساخت 20 مسجد است.

 

فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در نشست چندی پیش دبیر قرارگاه محرومیت زدایی سپاه با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان از کمبود مساجد در استان و به ویژه در شهر یاسوج ابراز نارضایتی کرد و گفت: به دنبال ساخت 20 مسجد در مرکز استان هستیم که جانمایی آن‌ها صورت گرفته و شهرداری هم پای کار است تا با پی‌ریزی اولیه بتوانیم خیرین مسجدساز را پای کار بیاوریم.

به گزارش فارس؛ آن چه که امروزه نیاز استان است همکاری دولتی‌ها برای ایجاد مساجد جدید بوده تا این کمبود و ضعف تاریخی به نوعی جبران شود و بتوان با ساخت خانه خانه در محله‌های مختلف و در شهرهای استان به جنگ با آسیب‌هایی رفت که بیش از همیشه در کمین جوانان کهگیلویه و بویراحمدی است.

انتهای پیام/82009

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول