اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پکن، جنایت جنگی استرالیا و دورویی غرب را محکوم کرد

دولت چین، جنایت جنگی نظامیان استرالیا در افغانستان را محکوم کرد و از برخی کشورهای غربی مدعی خواست به استفاده از حقوق بشر برای دخالت در دیگر کشورها پایان دهند.

پکن، جنایت جنگی استرالیا و دورویی غرب را محکوم کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با شدت گرفتن واکنش‌ها به افشای جنایت جنگی استرالیا در افغانستان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه ضمن محکوم کردن اقدامات نظامیان استرالیایی، به غرب به دلیل دورویی در زمینه دفاع از حقوق بشر تاخت.

بنا بر گزارش وبگاه «سی‌جی‌تی‌ان»، «ژائو لی جیانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین درباره اذعان اخیر استرالیایی‌ها به ارتکاب جنایت جنگی نظامیان این کشور در افغانستان واکنش نشان داد.

هفتم آبان ماه بود که بر اساس افشای یک گزارش، نیروهای ویژه ارتش استرالیا بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ جنایاتی دلخراش در افغانستان مرتکب شده‌اند. این جنایات که سال‌ها بر روی آن سرپوش گذاشته شده، با رفتار سربازان آمریکایی با بازداشتی‌های زندان «ابوغریب» عراق قابل مقایسه است.

طبق این گزارش افشا شده، غیرنظامیان در افغانستان توسط سربازان استرالیایی با سلاح گرم به قتل رسیده یا گلوی آن‌ها بریده شده و برخی نظامیان استرالیایی اقدام به عادی‌سازی این جنایات جنگی کرده و «در کشتن و عطش خونریزی با یکدیگر رقابت می‌کردند».

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز جمعه در واکنش به افشای این گزارش اعلام کرد که از جزئیات افشا شده درباره جنایت جنگی نظامیان استرالیا در افغانستان شوکه شده است.

ژائو لی جیانگ قویا جنایت جنگی استرالیا در افغانستان و نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی و نادیده گرفتن «وجدان انسانی» را محکوم کرد.

وی همچنین تصریح کرد: «ما خواستار یک تحقیق کامل (درباره جنایت‌های مرتکب شده در افغانستان) و اجرای عدالت برای مسببان آن هستیم».

این مقام ارشد پکن، سپس از «برخی کشورهای غربی» که دائما خودشان را «مدافعان حقوق بشر» می‌خوانند به شدت انتقاد کرد و گفت، افشای گزارش اخیر (درباره جنایت جنگی استرتلیا در افغانستان) دورویی کشورهای غربی مدعی را آشکار کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین از کشورهای غربی خواست، به استفده از حقوق بشر به عنوان بهانه‌ برای دخالت در مسائل داخلی دیگر کشورها دست بردارند.

وی افزود: «آنها باید به مسائل خودشان بپردازند و بیشتر روی این موضوع که چطور بتوانند به اقداماتشان در زمینه نقض جدی حقوق بشر و نادیده گرفتن وجدان انسانی بپردازند، فکر کنند».

افشای گزارش جنایت نظامیان استرالیایی و اعتراف به قتل ۳۹ غیرنظامی در زمان جنگ افغانستان، مقام‌های  استرالیا را مجبور به واکنش کرد. در همین راستا، فرماندهی ارتش استرالیا اعلام کرد که ۱۳ نظامی عضو نیروهای ویژه این کشور را در ارتباط با پرونده کشتار غیرقانونی در افغانستان اخراج می‌کند.

در پی افشای گزارش جنایت نیروهای استرالیایی، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد دولت استرالیا باید به خواسته‌های قربانیان افغان برای حقیقت‌یابی و عدالت گوش دهد (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول