اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«پرویز پورحسینی» از «متین السلطنه» ی «هزار دستان» تا«زکریا» در «مریم مقدس»

«پرویز پورحسینی» در طور 51 سال فعالیت هنری خود در آثار بسیاری بازی کرده است از جمله شاخص ترین آنها می توان به «مریم مقدس»،‌«مختارنامه»، «هزار دستان»، «روزی روزگاری»، «شب دهم» و ... اشاره کرد.

«پرویز پورحسینی» از «متین السلطنه» ی «هزار دستان» تا«زکریا» در «مریم مقدس»

** خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: این روزها شنیدن اخبار و حوادثی  که به واسطه شیوع ویروس کرونا در دور و اطرافمان می افتد، کم نیست و از فروردین سال جاری شاهد درگذشت هنرمندان بسیاری بودیم. از جوان های حیطه هنر گرفته تا پیشکسوت هایی که یکی پس از دیگری از میان ما رفتند.

در همین هفته ، چنگیز جلیلوند، کامبوزیا پرتو و پرویز پورحسینی همگی به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

 

«پورحسینی» که از اواخر آبان ماه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان فیروزگر بستری شده بود، تا چند روز پیش و در گفت و گویی که خبرگزاری فارس، با فرزند وی داشت، حال عمومی نسبتا خوبی داشت و حتی سطح هوشیاری او بالا گزارش شده بود، اما به ناگهان در بامداد امروز –جمعه ۷ آذر- در همین بیمارستان درگذشت.

زنده یاد پورحسینی در این سالها آثار و کارهای ارزشمندی را برای تلویزیون بازی کرده است که در این گزارش قصد داریم به مروری کلی درباره فعالیت هایش بپردازیم.

** ۵۱ سال فعالیت هنری در تلویزیون و تئاتر

با اینکه این هنرمند در عرصه سینما و تئاتر نیز آثار قابل قبولی دارد اما تعداد آثار تلویزیونی وی از میزان قابل قبولی برخوردار است. پورحسینی از ۲۸ سالگی و به مدت ۵۱ سال کار حرفه ای انجام داده است. او کار در زمینه بازیگری با بازی در تله تئاترهایی نظیر: منطقه چنگی،‌تصادف، تلافی، شازده کوچولو، ستارخان، مرد گل بر دهن، ارزش زغال و ... آغاز کرد و در ادامه به صورت پراکنده در سریال ها و تله تئاترهای مختلفی به ایفای نقش پرداخت.

** «هزار دستان» اولین سریال/ بازی در نقش مدیر روزنامه عصر جدید

«هزاردستان» سریالی به کارگردانی مرحوم علی حاتمی بود که در سال ۶۷ از شبکه یک سیما بروی آنتن رفت.  

 

این سریال به داستان زندگی رضا خوشنویس که شخصیتی تخیلی مبتنی بر شخصیتی تاریخی به‌نام کریم دواتگر است، و نظریهٔ توطئه‌ای مبنی بر دست داشتن شخصیتی به نام خان مظفر در وقایع پشت پردهٔ سیاسی و اجتماعی ایران در دوران قاجار می پرداخت.

پورحسینی در این سریال نقش متین السلطنه مدیر روزنامه عصر جدید را به عهده داشت. طی اتفاقاتی که در روند داستان این سریال می افتد، متین السلطنه که در روزنامه اش علیه ترورهای انجمن می نویسد، متهم به خیانت و غرب شیفتگی می شود و در نهایت به قتل می رسد.

** «امیر کبیر» و بازی در نقش سفیر انگلیس

پورحسینی در سال ۶۴ در مجموعه تلویزیونی امیرکبیر به کارگردانی سعید نیکپور حاضر شد و در نقش سفیر انگلیس به ایفای نقش پرداخت.

** «روزی روزگاری» و فضایی که در روستا می گذرد

یکی دیگر از سریال هایی که در کارنامه کاری پورحسینی به چشم می خورد، سریال «روزی روزگاری» به کارگردانی امراله احمدجو است.  این سریال داستان راهزنی معروف به نام مرادبیگ است که طی نزاعی با گروه راهزن دیگری مجروح شده و توسط خانواده روستایی از مرگ نجات پیدا کرده و طی زندگی با این روستاییان تحولاتی عمیق در زندگی او رخ می‌دهد. رفته رفته در طول داستان متحول و به فردی صالح تبدیل می‌شود. روزی روزگاری در واقع داستان کمال یافتن انسانی است.

 

** «زکریا» در مریم مقدس (س)

مجموعه تلویزیونی «مریم مقدس» به کارگردانی شهریار بحرانی یکی از  آثار و نقش آفرینی های شاخص این بازیگر است که در سال ۸۰ از تلویزیون بروی آنتن رفت.

 

زکریا نقشی بود که پورحسینی در این سریال ایفا کرد. او خواهر زادهٔ همسرش، مریم دختر عمران را تحت کفالت گرفت و از او مراقبت می کرد. همچنین یکی از سکانس های به یاد ماندنی که از حضور پورحسینی و شبنم قلی خانی در این سریال به تصویر کشیده شده است، مربوط به زمانی است که حضرت مریم (س) در محراب مشغول عبادت است و وقتی زکریا وارد می شود با سبدی از میوه هایی غیر از میوه های فصل روبرو می شود و گمان می کند این میوه ها دنیایی نیستند و از مریم درباره آنها سوال می کند و مریم نیز در پاسخ می گوید اینها این از رحمت پروردگار من است، او به هر کس که بخواهد بی حساب روزی می‌بخشد.

** «شب دهم» و سریالی به یادماندنی از روز عاشورا

دیگر نقش آفرینی این هنرمند به بازی در یکی از سریال های شاخص حسن فتحی در این سالها برمی گردد. سریالی که عاشقانه ای را در زمان حکومت رضاشاه و در بستر محرم به تصویر می کشید. پورحسینی در این سریال نقش دکتر ندیمی را ایفا می کرد که آدم حکومتی بود و هر از چند گاهی برای چکاپ اعضای خانواده به خانه فخرالزمان رفت و آمد می کرد.

 

** ایفای نقش «میثم تمار» در سریال «مختارنامه»

شاید نام میثم تمار را بارها شنیده باشید، او یکی از صحابه امیرالمومنین علی (ع) بوده است. حضرت علی (ع) پسر ابی‌طالب پیشتر، سرنوشت و سرگذشت میثم تمار را از زبان پیامبر اسلام شنیده بود. میثم هم از پیش، علاقه‌مند به اهل‌بیت پیامبر اسلام (ص) بود.

اما اولین برخورد حضوری و دیدار میثم با حضرت علی (ع) در دوران خلافت او انجام گرفت. به دنبال همین برخورد و ملاقات بود که حضرت علی (ع) تصمیم گرفت میثم را از صاحبش بخرد و سپس وی را آزاد کند و با تصمیم حضرت علی (ع) علی، میثم به آزادی رسید.

میثم، علم تفسیر قرآن را نزد حضرت علی (ع) فراگرفت و از آموخته‌هایش کتابی تدوین کرد که کتابش را پسرش از او روایت کرد. به همین جهت، میثم یکی از مؤلفان شیعه به حساب می‌آید.

 

اما پورحسینی در سریال مختارنامه نقش میثم تمار را بازی کرد و اتفاقا بازی ماندگاری را در سریالی که در عرصه بین المللی هم درخشیده است را در کارنامه هنری خود به جای گذاشت.

** از «شیدایی» تا «میکائیل»

یکی از ویژگی های فعالیت های هنری مرحوم پورحسینی همکاری با اغلب کارگردان های این حوزه بود. از علی حاتمی گرفته تا امراله احمدجو و حتی سیروس مقدم و محمد مهدی عسگرپور. سریال هایی مثل شیدایی و میکائیل که یکی خانوادگی و دیگری پلیسی بودند نمایشی از بازی های این بازیگر است. او در شیدایی نقش اصلی را به عهده داشت، محمدتقی خان سپاهان که ثروتش را بین فرزندانش تقسیم کرد و این شروع اتفاق هایی بزرگ برای این خانواده بود.

 

** بازیگری بی حاشیه و با متانت

از ویژگی های اخلاقی این هنرمند می توان به بی حاشیه بودن و متانت او در حتی کلام و صحبت کردن اشاره کرد. او یکی از هنرمندانی بود که از اخلاق حرفه ای بالایی برخوردار بود.

** «بچه مهندس» و «بابا اسماعیلِ» جواد جوادی/ آخرین سریالی که با حضور «پورحسینی» پخش شد

یکی از سریال هایی که در این چند سال اخیر تا فصل سه آن بروی آنتن رفته است، بچه مهندس است. پورحسینی در دو فصل ابتدایی این سریال یکی از نقش های محوری را ایفا می کرد. بابا اسماعیل همان پدر مهربان و دلسوز پرورشگاه خانه خورشید بود که رابطه نزدیک و خوبی هم با جواد جوادی داشت و به نوعی پدر جواد محسوب می شد. همچنین این سریال آخرین حضور پورحسینی در قاب تصویر و قبل از فوت وی به شمار می آید.

 

** «بیگانه ای با من است» سریالی که به یادگار ماند

اما او اواخر سال گذشته در سریالی به نام «بیگانه ای با من است» به کارگردانی احمد امینی بازی کرد.

 

سریالی که هنوز بروی آنتن نرفته است و می تواند یادگاری از آخرین حضور این بازیگر در مقابل دوربین باشد. او در این سریال نقش پدر خانواده محوری قصه را بازی می کند.

 

**سریال دیده‌نشده زنده‌یاد پورحسینی ۱۵ آذرماه روی آنتن

سریال «بیگانه‌ای با من است» از شنبه ۱۵ آذرماه پس از سریال «از سرنوشت» روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

داستان سریال بیگانه ای با من است روایتی از جابجایی یک خدمتکار با عروس خانواده است که ماجرا در سالهای ابتدایی دهه هفتاد میگذرد و فروغ فروهیده نویسندگی این سریال را برعهده داشته است.

شبنم قلی خانی، پژمان بازغی، پوراندخت مهیمن، مهران رجبی، میلاد میرزایی، پرویز پورحسینی، نگار عابدی، ایوب آقاخانی،امیریل ارجمند، مهدی فقیه، سوگل طهماسبی، دنیا مدنی، شیوا ابراهیمی، نسرین بابایی، لیلی فرهادپور، فرهاد شهریزی، فریبا ترکاشوند، مهرداد ضیایی و ... بازیگران این سریال را تشکیل می دهند.

**پیام تسلیت رئیس رسانه ملی

با صدور پیامی درگذشت پرویز پورحسینی، بازیگر نام‌آشنا، خلاق و پیشکسوت را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

انالله و انا الیه راجعون

کرونا بازهم کام همه ما را تلخ کرد و عزیزی دیگر را از ما گرفت. پرویز پورحسینی از هنرمندان خلاق، پیشکسوت و بااخلاق بود که نقش‌آفرینی او در آثار نمایشی مختلف، به‌ویژه سریال‌های تلویزیونی مورد علاقه مردم، نام و تصویرش را برای همیشه ماندگار کرده است. حضرت زکریای سریال مریم مقدس (ع)، میثم تمار سریال مختارنامه با آن صحنه ماندگارش در مسجد کوفه و بابا اسماعیل سریال بچه مهندس، هیچ‌گاه از یاد مخاطبان این سرزمین نخواهد رفت. درگذشت آقای پورحسینی را به خانواده آن مرحوم، مردم هنردوست و همکارانش تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند تعالی برای آن هنرمند اخلاق‌مدار علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

 **پیام تسلیت سیمافیلم 

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت زنده‌یاد پرویز پورحسینی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، موجب تأثر و اندوه عمیق جامعه هنری و مردم هنردوست شد. کرونا بار دیگر عرصه هنرهای نمایشی را عزادار کرد و یکی از بزرگان این عرصه را از ما گرفت.

ایشان از بزرگان عرصه بازیگری بودند که نقش‌هایی بسیار ارزنده در عرصه تلویزیون، سینما و تئاتر از خود بر جای گذاشتند.

خبر درگذشت این بازیگر بااخلاق و خلاق که نقش‌های ماندگاری در سریال‌ها و فیلم‌هایی همچون کمال‌الملک، مختارنامه، مریم مقدس، شب دهم و دیگر آثار فاخر سینما و تلویزیون ایفا کرده بود، باعث تاثر عمیق شد.

 

انتهای پیام/

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول