اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ایندیپندنت: استقرار محرمانه نیروهای انگلیسی برای محافظت از میادین نفتی عربستان سعودی

بر اساس اطلاعات افشا شده، دولت انگلیس دور از چشمان پارلمان این کشور نیروهای انگلیسی را برای حفاظت از میادین نفتی عربستان، در این کشور مستقر کرده است.

ایندیپندنت: استقرار محرمانه نیروهای انگلیسی برای محافظت از میادین نفتی عربستان سعودی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» روز جمعه نوشت، دولت این کشور بدون مشورت با پارلمان و اعلام عمومی، نیروهای ارتش را برای دفاع از میادین نفتی عربستان سعودی در این کشور مستقر کرده است. مخالفان حزب حاکم، می‌گویند دولت در این خصوص از برخی اقدامات خود طفره رفته است و تاکید دارند که استقرار این سربازان فصل جدیدی در «روابط مسموم دولت انگلیس و این رژیم خودکامه نفتی است».

با این حال وزارت دفاع انگلیس می‌گوید از آنجا که این میادین نفتی «زیرساخت‌های اقتصادی حیاتی» محسوب می‌شوند، تفنگداران هنگ شانزدهم توپخانه سلطنتی برای کمک به محافظت آن‌ها در برابر حملات پهپادی به کار گرفته شده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس به ایندیپندنت گفت:‌ «در پی حملاتی که به تأسیسات نفتی پادشاهی عربستان سعودی در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ انجام شد، با وزارت دفاع این کشور و شماری از شرکای بین‌المللی همکاری کردیم تا چگونگی تقویت دفاع از این زیرساخت‌های اقتصادی حیاتی در برابر حملات هوایی را بررسی کنیم».

این مقام انگلیسی تأیید کرد که سامانه راداری پیشرفته‌ای برای ردیابی حملات پهپادی در این کشور مستقر شده است اما از توضیح درباره بازه زمانی و شمار نیروهای مربوط به آن خودداری کرد. او همچنین در این خصوص که چرا به پارلمان اطلاعی داده نشده توضیحی نداد.

«جیمز هیپی» از مقامات ارشد ارتش انگلیس نیز در نامه‌ای جداگانه تأیید کرد که «نیروهای نظامی بریتانیا در استقرار رادارهای جیراف در ریاض همکاری داشته‌اند».

وی مدعی شد استقرار این سامانه راداری «کاملاً جنبه دفاعی داشته و به عربستان سعودی که با تهدیدات بسیار واقعی مواجه است کمک می‌کند. استقرار این سامانه همچنان ادامه دارد و تا کنون ۸۴۰۳۶۰ پوند هزینه داشته است».

نکته جالب اینجا است که این مأموریت ارتش انگلیس از ماه فوریه (بهمن سال گذشته) و همزمان با ممنوع شدن صادرات تسلیحات به این دیکتاتور غرب آسیا آغاز شده است. این ممنوعیت پس از آن صورت گرفت که دادگاهی در لندن، عربستان سعودی را به ارتکاب جنایت جنگی علیه غیرنظامیان یمن محکوم کرد.

«لیلا مارون» سخنگوی امور خارجه حزب لیبرال دموکرات انگلیس در این خصوص به ایندیپندنت گفت: «این گزارش که دولت به طور مخفیانه در عربستان سعودی نیرو مستقر کرده، شوکه‌کننده است».

وی افزود: «این دولت نه‌تنها به دولت سعودی سلاح می‌فروشد تا علیه غیرنظامیان در یمن مورد استفاده قرار گیرند، بلکه در آنجا نیرو مستقر کرده که از میادین نفتی عربستان سعودی محافظت کنند و این نشان می‌دهد تا میزان دولت [انگلیس] فاقد معیار اخلاقی است».

«استفان مورگان» وزیر دفاع دولت در سایه انگلیس نیز در واکنشی گفت، دولت این کشور از زیر بار مسئولیت خود در قبال مطلع کردن پارلمان و جامعه را تا حد زیادی شانه خالی کرده است.

این مقام ارشد حزب کارگر افزود: «پارلمان باید در جریان عملیات‌های غیرمحرمانه از این دست قرار گیرد تا مطمئن شود شفافیت و دقت این نهاد حفظ شود. در این مورد، چنین اتفاقی نیفتاده و دولت باید در این خصوص که نشانه دیگری از بی‌کفایتی آن است، بهتر عمل کند».

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور یمن را برای بازگرداندن قدرت به «منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول