اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

جشنواره فیلم مقاومت در ایستگاه پایانی/ «حاتمی‌کیا» جایزه بهترین کارگردانی را گرفت

اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» با معرفی برگزیدگان در بخش‌های «مسابقه اصلی»، «فیلمسازان بسیجی»، «سیدالشهدای مقاومت» و «نقد، تحلیل و پژوهش» معرفی شدند.

جشنواره فیلم مقاومت در ایستگاه پایانی/ «حاتمی‌کیا» جایزه بهترین کارگردانی را گرفت

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که بخش دوم آن به مناسبت هفته بسیج در این ایام برگزار شده بود، عصر امروز (جمعه هفتم آذرماه) به کار خود خاتمه داد. این مراسم به دلیل شیوع ویروس کرونا فقط با حضور متولیان و برگزیدگان برگزار و به صورت مجازی پخش شد.

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران رسالت بوذری مجری، ضمن خوش آمدگویی به حضار با قرائت اشعاری به مقام شامخ شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت ادای احترام کرد و مراسم با پخش بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص توصیه ایشان به خواندن فراز هفتم صحیفه سجادیه و پخش این مناجات آغاز شد.

 

 

* جشنواره  فیلم مقاومت، جشنواره حیرت‌ها بود

در ادامه مهدی عظیمی‌میرآبادی، دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به دعوت مجری روی صحنه آمد و پشت تریبون قرار گرفت. 

وی گفت: به عنوان دبیر این جشنواره از اتفاقات و فراگیری این دوره از جشنواره حیرت‌زده شدم. با وجود همه مشکلات موجود و شیوع بیماری کرونا و البته محدودیت‌های اعمال‌شده، جشنواره با کیفیت بسیار خوبی برگزار شد.

عظیمی‌میرآبادی ادامه داد: شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در هشت بخش برگزار شد که برخی از بخش‌های آن به دلیل کثرت آثار رسیده، به‌خودی‌خود یک جشنواره بود؛ به عنوان نمونه در بخش فیلمسازان بسیجی ۲۹۰۰ اثر در بخش‌های مختلف، به دبیرخانه رسید و یا در بخش سیدالشهدای مقاومت که به پاسداشت شهید حاج قاسم سلیمانی برای اولین‌بار در این جشنواره برگزار شد، بیش از ۷۰۰ اثر دریافت شد.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: در این رویداد سینمایی، برای اولین‌بار در تاریخ انقلاب بخش فیلمنامه به صورت بین‌المللی برگزار شد که دبیرخانه این بخش فیلمنامه‌های مختلف از اقصی‌نقاط جهان را به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی دریافت کرد و با کمک داوران خارجی مورد ارزیابی و داوری قرار داد، علاوه بر این در بخش مدافعان سلامت نیز علی‌رغم فاصله کوتاه زمانی از شیوع این بیماری و برگزاری مرحله اول جشنواره، ۲۴۰۰ اثر در بخش‌های مختلف دریافت شد.

وی اضافه کرد: در این رویداد فرهنگی با رشد حدود چهار برابری تعداد آثار نسبت به دوره پانزدهم، ۱۰۰۷۸ اثر به دبیرخانه رسید که این عدد در تاریخ جشنواره‌های انقلاب بی‌سابقه است که از این تعداد بیش از چهار هزار اثر از ۱۳۵ کشور دریافت شد که این نیز به نوبه خود یک رکورد محسوب می‌شود. هنرمندان هند و بعد از آن امریکا با بیشترین اثر در این رویداد فرهنگی حضور داشتند.

عظیمی‌میرآبادی یادآور شد: برگزاری این جشنواره با تراکم بالای اثر نیازمند همکاری و تعامل دستگاه‌های ذی‌ربط بود. لازم می‌دانم از وزارت ارشاد مخصوصاً سازمان سینمایی و شخص آقای دکتر انتظامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بسیج هنرمندان، سازمان بسیج دانشجویی، بسیج صدا وسیما، بنیاد حفظ آثار و نشر ارز‌ش‌های دفاع‌مقدس، بنیاد شهید و امور ایثارگران، صداوسیما و خاصه شبکه‌های استانی و شبکه سراسری از جمله نمایش، افق، مستند و شبکه دو و البته بنیاد فرهنگی روایت فتح و آقایان نصیربیگی و نادری که حامی این جشنواره بود، تشکر کنم.

وی تصریح کرد: امید است برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، مقدمه‌ای برای گسترش جریان دفاع‌مقدس در سینما باشد.

 

 

* بهترین‌های بخش فیلمسازان بسیجی 

در ادامه مجید اسماعیلی و علیرضا گلپایگانی از داوران بخش فیلمسازان بسیجی برای اهدای جوایز پویانمایی کوتاه و بلند روی سن آمدند و تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین پویانمایی در بخش فیلمسازان بسیجی به «برزان رستمی» تهیه کننده فیلم پویانمایی «بالانس» (تعادل) رسید.

در بخش نماهنگ فیلمسازان بسیجی که جایزه آن توسط انسیه شاه‌حسینی؛ مدیر بخش فیلمسازان بسیجی و عباس عمرانی؛ داور این بخش اهداء شد، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین نماهنگ در بخش فیلمسازان بسیجی به «مرتضی مقدس» تهیه کننده نماهنگ «یادها»، تولید شده دربسیج صداوسیمای مرکزاستان آذربایجان شرقی اهدا شد.

در بخش فیلمنامه فیلمسازان بسیجی نیز با حضور انسیه شاه‌حسینی، علیرضا اسحاقی و محمد تقی فهیم؛ تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین فیلمنامه بخش فیلمسازان بسیجی به «مرتضی پژوهان» نویسنده فیلمنامه «گودال» رسید.

در بخش مستند کوتاه فیلمسازان بسیجی نیز انسیه‌ شاه‌حسینی، حبیب والی‌نژاد و عباس فاطمی‌نویسی به عنوان داور روی سن حضور یافتند و  با تقدیر از مستند «خاطرات بادیه» تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین فیلم مستند کوتاه در بخش فیلمسازان بسیجی به «قدرت باقری» تهیه کننده فیلم مستند کوتاه «چمر سرباز»، تولید شده درصداوسیمای مرکزاستان ایلام اهدا شد.

در بخش فیلم کوتاه داستانی نیز انسیه شاه‌حسینی، حبیب‌الله بهمنی و جهانگیر الماسی، داوران این بخش تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین فیلم کوتاه داستانی در بخش فیلمسازان بسیجی به «زانیار لطفی‌زاده» تهیه کننده فیلم کوتاه داستانی «نَهَست»، تولید شده درحوزه هنری استان کردستان و معاونت سیمای مرکزصداوسیمای استان کردستان اهدا کردند.

در بخش تله‌فیلم نیز با حضور انسیه‌شاه‌حسینی و سیدزاده؛ داوران این بخش، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین فیلم تله در بخش فیلمسازان بسیجی به «عفت صوفی» تهیه کننده فیلم «ریشه‌ها»، تولید شده درصداوسیمای مرکزاستان گیلان شبکه باران تعلق گرفت.

 

 

* برگزیدگان بخش‌های نقد و روایت قلم

در ادامه این مراسم، نوبت به معرفی برگزیدگان نهایی بخش نقد و بررسی، تجزیه و تحلیل و تحقیق و پژوهش» رسید، در این بخش با حضور سید امین جواهری مدیر این بخش و کیوان امجدیان، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین نقد و تحلیل در بخش نقد و بررسی، تجزیه و تحلیل و تحقیق و پژوهش به خانم «رعنا کوهوند» نویسنده نقد و تحلیل «نقد فیلم دیوانه از قفس پرید از منظر شیوه روایت» اهدا شد.

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین تحقیق و پژوهش در بخش نقد و بررسی، تجزیه و تحلیل و تحقیق و پژوهش به «میثم فرخی» و «رویا قلخان» برای تحقیق و پژوهش «بازنمایی نقش مادران شهدای مفقودالاثر در سینمای دفاع مقدس» (مورد مطالعه: فیلمهای شیار ۱۴۳ و بوسیدن روی ماه)  رسید.

در ادامه ضمن معرفی نامزدهای بخش روایت قلم، جوایز برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

در بخش فیلمنامه سینمایی که عباس عمرانی؛ مدیر این بخش و بهزاد بهزادپور و محمدرضا اسلاملو، از داوران این بخش روی سن آمدند، و تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به داود جلیلی و محسن غضنفری برای فیلمنامه ‌سینمایی «سه‌چهارم جنگ» تعلق گرفت.

در بخش فیلمنامه تله‌فیلم نیز تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به مریم برای فیلمنامه «اون بابای من نیست» رسید.

در بخش اقتباسی تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به نیوشا عبدالله‌زاده برای فیلمنامه «هستی» اهداء شد.

در بخش فیلمنامه کوتاه داستانی که عباس عمرانی، رهبر قنبری، رضا آقایی و مصطفی جمشیدی، از داوران این بخش برای اهدای جایزه روی سن آمدند، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به محسن غضنفری برای فیلمنامه «رویاها» تعلق گرفت.

 

 

* برگزیدگان بخش سیدالشهدای مقاومت

«سیدالشهدای مقاومت» عنوان بخش ویژه جشنواره شانزدهم فیلم «مقاومت» در راستای بزرگداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی بود. در ادامه مراسم برگزیدگان این بخش معرفی شدند. بخشی؛ مدیر این بخش و احمد حائری یکی از داوران برای اهداء جایزه آن روی سن آمدند، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به محمدمهدی خالقی برای مستند «نه کوچک نه بزرگ» رسید.

در بخش نماهنگ سیدالشهدای مقاومت که اهداء جایزه آن برعهده بخشی و بهروز خبازخوب، از داوران این بخش گذاشته شده بود، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به صادق روشن برای «بزک» اهداء شد.

در بخش فیلم کوتاه داستانی سیدالشهدای مقاومت با حضور بخشی و عطاءالله سلمانیان، داوران این بخش، اسماعیل‌بیگی، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره را به برای فیلم کوتاه «ناجی» از آن خود کرد.

در بخش فیلمنامه کوتاه سیدالشهدای مقاومت تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به حسن نجفی برای فیلمنامه «باغ بهشت» اهداء شد.

 

 

* نکوداشت وزوایی و عالمی

در ادامه برگزاری مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، آیین نکوداشت شهید محسن خزائی، خبرنگار و مستندساز حوزه مقاومت که در سوریه به شهادت رسید، برگزار شد.

در ادامه با حضور حسینی؛ وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی عظیمی‌میرآبادی؛ دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و زابلی‌زاده؛ مدیر شبکه ایران کالا و مدیر سابق گروه خبر شبکه خبر، از همسر این شهید بزرگوار قدردانی شد. همسر شهید نیز در سخنانی کوتاه بر لزوم ادامه راه شهداء و پایبندی به آرمان‌های انقلاب تأکید کرد.

برگزاری آیین نکوداشت استاد اکبر عالمی که در مواجهه با بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت، بخش دیگری از این مراسم بود. دختر استاد اکبر عالمی نیز در سخنانی کوتاه عشق به وطن و احترام به شهداء دفاع‌مقدس را از ویژگی‌های بارز مرحوم عالمی دانست.

تقدیر از روح‌الله رفیعی؛ مدیرعامل گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح، سید عباس فاطمی؛ رییس مرکز استان‌های صداوسیما به خاطر تولید بیش از ۳۰۰ اثر در حوزه مقاومت و شهرک سینمایی انقلاب و دفاع‌مقدس به دلیل حمایت‌های لجستیکی و مالی از آثار حوزه دفاع‌‌‎مقدس دیگر بخش این مراسم بود.

* بهترین‌های بخش مسابقه اصلی

در ادامه این مراسم، ضمن معرفی نامزدهای بخش مسابقه اصلی، جوایز بهترین‌ها اهداء شد.

برای اهدای جوایز بخش نماهنگ مسابقه اصلی، محمدجواد کاسه‌ساز، مدیر این بخش و مجید اخشابی و رضا بهارانگیز از داوران روی سن آمدند و تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به ریحانه مشهدی‌ابراهیمی برای نماهنگ «پرواز خاموش» رسید.

در بخش بهترین کارگردانی نماهنگ تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به داود احمدی برای کارگردانی نماهنگ «خانه ملت» تعلق گرفت.

در بخش پویانمایی مسابقه اصلی که محمدجواد کاسه‌ساز، علی نوری اسکویی، جمشید خوشدل از داوران این بخش جایزه را اهداء کردند، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به «جنایت ویژه غیرمعمول آقای جیمز» تعلق گرفت.

در بخش بهترین کارگردانی پویانمایی تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به حنانه واحدی برای پویانمایی «وقتی پروانه‌ها دستخوش جریان باد می‌شوند» رسید.

در بخش فیلم کوتاه داستانی مسابقه اصلی نیز محمدجواد کاسه‌ساز، جواد خسروآبادی و محمد حمزه‌ای از داوران این بخش، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره را به مجتبی اسپنانی برای تهیه فیلم کوتاه «از طرف لیلا» دادند.

در بخش بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی مسابقه اصلی نیز تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به سید سجاد قافله‌باشی برای کارگردانی فیلم کوتاه «ماکاروف» رسید.

در بخش بهترین فیلمنامه کوتاه داستانی مسابقه اصلی، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره اسکندر آسمان‌اُف از تاجیکستان برای فیلمنامه «در مرز» تعلق گرفت.

در بخش تله‌فیلم مسابقه اصلی نیز محمدجواد کاسه‌ساز، احمد مرادپور، عبدالله باکیده و عرفان‌منش از داوران این بخش روی سن آمدند و تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره را به عفت صوفی برای تهیه تله‌‎فیلم «ریشه‌ها» اهداء کردند.

در بخش بهترین کارگردانی تله‌فیلم مسابقه اصلی نیز تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به خیرالله تقیان‌پور برای کارگردانی تله‌فیلم «اینجا خانه من است» رسید.

در بخش بهترین فیلمنامه تله‌فیلم مسابقه اصلی نیز  تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به صابر الله‌دادیان برای فیلمنامه «مدیترانه» تعلق گرفت.

در بخش مستند کوتاه مسابقه اصلی، محمدجواد کاسه‌ساز، اسلاملو، محمد ابوجدایل به عنوان داوران، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره را به سید رضا صافی برای تهیه «سیروس» اهدا کردند.

در بخش بهترین کارگردانی مستند کوتاه مسابقه اصلی، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به حسین همایونفر برای کارگردانی «و تن من» رسید.

در بخش بهترین مستند کوتاه،  تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره سهم مستند کوتاه «اسکوتارا» شد.

در بخش مستند بلند محمدجواد کاسه‌ساز، اسلاملو، محمد ابوجدایل داوران این بخش، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره را به مرتضی شعبانی برای تهیه مستند «خاطرات بادیه» اهداء کردند.

در بخش بهترین کارگردانی مستند بلند مسابقه اصلی تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به بهروز نورانی‌پور برای کارگردانی مستند بلند «فرزندان شب» رسید.

در بخش بهترین تحقیق و پژوهش مستند بلند مسابقه اصلی نیز تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به سید مصطفی حسینی برای مستند بلند «مهدی عراقی را بکش» تعلق گرفت.

 

* بهترین کارگردانی سینمایی برای «حاتمی‌کیا»

در بخش فیلم سینمایی مسابقه اصلی که محمدجواد کاسه‌ساز و دکتر کریمی داور، برای اهداء جوایز آن روی سن آمدند، در بخش بهترین کارگردانی فیلم سینمایی تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم «خروج» تعلق گرفت.

* بهترین فیلمنامه سینمایی برای «۲۳ نفر»

در بخش بهترین فیلمنامه فیلم سینمایی مسابقه اصلی، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به مهدی جعفری برای فیلم سینمایی «۲۳ نفر» رسید.

 

 

* بهترین فیلم سینمایی برای «شبی که ماه کامل شد»

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین فیلم سینمایی در بخش اصلی مسابقه به «محمدحسین قاسمی» تهیه کننده فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

* جایزه ویژه هیأت داوران برای «آبادان یازده ۶۰» 

جایزه ویژه هیأت داوران برای دریافت تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی در بخش اصلی مسابقه نیز به «مهرداد خوشبخت» کارگردان فیلم «آبادان یازده ۶۰» اهدا شد.

در ادامه این مراسم نوبت به معرفی برگزیده بهترین فیلم به معنای مطلق رسید. در این بخش تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین فیلم به معنای مطلق به «عباس ایمانیان» تهیه کننده فیلم مستند کوتاه «نامه‌ای از دمشق» اهدا شد.

* پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیامی را به مناسبت برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت منتشر کرد.

در این پیام آمده است: هفته بسیج را به همه عزیزان عرصه ایثار و جهاد و شهادت تبریک می‌گویم و یاد بسیجیان گرانقدر ایام انقلاب و دفاع‌مقدس و پس از آن که در عرصه‌های پیکار و جهاد حضور داشتند، تبریک می‌گویم.

موضوع مقاومت و استقامت در ادبیات دینی ما جایگاه خاصی دارد. جوهره مقاومت و استقامت در عرصه‌ اجتماعی به پایداری در مبانی و اهداف بازمی‌گردد. مبانی حق و چشم‌انداز و اهدافی که با حوزه حق و حقیقت ارتباط دارند. قرآن کریم به ما بشارت می‌دهد که: وَأَن لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُم مَّاءً غَدَقًا آنانی که در مسیر حق استقامت می‌کنند از سرچشمه حیات طیبه سیراب می‌شوند

عمده‌ترین و پایدارترین و اصلی‌ترین حوزه مبانی و اهداف در نظام ارزشی الهی دو مسئله اساسی است؛ اول توحید که در حوزه زندگی اجتماعی به توحید اجتماعی برمی‌گردد، اینکه انسانی اسیر انسان دیگر نباشد، آزادگی انسان‌ها در قبال انسان‌ها و نفی هرگونه عبودیت و بندگی غیر از بندگی خداوند. اصل دوم عدالت است؛ اینکه انسان‌ها از حقوق عمومی برابری برخوردار باشند و هم‌نوایی و هم‌سانی یکسانی داشته باشند و از مواهب عمومی الهی حق بهره‌برداری یکسانی داشته باشند.

این دو اصل الهی و جریان دادن آن در زندگی اجتماعی و عدالت به عنوان دو مسیر و مبنا و هدف و چشم‌انداز بنیادین معارف قرآنی و وحیانی است. با این نگرش و نگاه است که استقامت و مقاومت در این مسیر جلوه‌هایی پیدا می‌کند. این جلوه‌ها در حوزه‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد. نخست در قبال مقابله و مقاومت در مقابل اشغال سرزمینی و اخراج ساکنان یک منطقه و موطن ار سرزمین طبیعی و اقلیمی خودشان نماد و نمو دومی که پیدا می‌کند؛ مقابله با تبعیض و آپارتاید نژادی است؛ اینکه انسان‌ها بخواهند بر اساس نژاد نسبت به انسان دیگری تجاوز و ستمی به خرج دهد. مقوله سومی که در این اصول و اسلوب قرار می‌گیرد تکفیری‌ها و دینی و تفذقه‌های مذهبی است شعبه‌شعبه کردن انسان‌ها و بر اساس آن با خشونت و مقابلات نابه‌حق با انسان‌ها برخورد کردند و بالاخره هویت‌زدایی قومی، دینی و مذهبی است. اینکه عده‌ای این حق را به خود بدهند که هویت اقوام، هویت ملل و هویت ادیان را بخواهند از بین ببرند و تحت سلطه خود بگیرند.

این موارد و مورادی مشابه در حقیقت به نوعی مقابله دارد با آن ظرفیت حق که توحید و عدالت است. جبهه مقاومت انسانی هم در طول تاریخ بشری و هم در دوره‌های معاصر در نقطه‌نقطه زمین در قبال این امور و مظاهر ایستادگی‌هایی در کنار این اصول و مظاهر داشته و دارد؛ بنابراین جبهه مقاومت جبهه‌ای است به فراخنای تاریخ انسان و همچنین به گستره جغرافیای زمین. در وجب به وجب زمین و در بخش‌بخش تاریخ ما مقاومت در مسیر توحید و عدالت و همچنین مظاهر و نمادهای آن را شاهد بوده و هستیم.

به نظر می‌رسد انقلاب‌اسلامی نقطه عطفی بوده است در این رویش و جهش جبهه مقاومت بشری در قبال اسارت‌های انسانی در قبال بی‌عدالتی و با این نگاه جبهه مقاومت نوزایش پیدا کرده است که این نوزایش قابل‌توجه و قابل رؤیت است. در ابعاد مختلف این رویش و زایش را مشاهده می‌کنیم و با همین نگاه بخش‌های مختلف زندگی بشری را در بخش‌های مختلف هنری و از جمله سینما جایگاه خاصی را پیدا کرده‌اند.

سینمای مقاومت عمری به درازای عمر تاریخ سینما دارد. از نخستین روزهای تولید سینما به نوعی سینما و دوربین نسبتی را برقرار می‌کند با آنچه در حوزه پایداری حق و توحید و عدالت است. سینمای مقاومت روایتگر مظلومیت مظلومانی است که از اشغال رنجر می‌برند مظلومانی که از آپارتاید و تبعیض نژادی رنج می‌برند. محرومان و مظلومانی که مورد فشارهای خشونت‌ها‌آمیز و شقاوت‌های تکفیری، تفسیری دینی و مذهبی رنج می‌برند و کسانی که در معرض هویت‌زدایی از هویت ملی و دینی خود قرار دارند؛ همچنین سینمای مقاومت روایتگر عدالت است؛ روایتگر حقیقیت است در حوزه پیام‌های اصیل و پابرجای انسانی در حوزه‌های مختلف کرامت انسان، حقوق انسان و آنچه که به حوزه‌های ایثار و کرامت‌های انسان برمی‌گردد. سینمای مقاومت اکنون بخش قابل‌توجهی از سینمای انسانی است؛ به هر میزانی که ما می‌بینیم فرصت‌های بیشتری فراهم می‌شود برای عرصه‌های مختلف سینمایی، سینمای مقاومت ظهور و بروزش در آن عمیق‌تر و وسیع‌تر، جدی‌تر و تنوع و گسترده آن عمیق‌تر است.

در سینمای ما و سینمای پس از انقلاب هم در حوزه بلند داستانی و هم کوتاه و مستند شاهد اتفاقات قابل‌توجه بوده و هستیم. سینمای ایران در دهه‌های اخیر با سینمای مقاومت پیوند داشته است. موضوع فلسطین و اشتغالگری اشغالگران در مناطق مختلف خاورمیانه و غیرخاورمیانه موضوع تکفیری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و ده‌ها موضوع دیگر در سینمای بلند داستانی و کوتاه و مستند ایرانی جایگاه قابل توجهی داشته است. اکنون سینمای مقامت در سطح ملی و بین المللی به یک سبک و ژانر تبدیل شده است که در کنار بقیه سبک‌ها معنا و سبک خودش را پیدا کند و به پیش حرکت می‌کند.

به نظر می‌آید در مسیر سینمای مقاومت دو حوزه همچنان بیش از گذشته مورد تأکید باید باشد؛ نخست نظریه‌پردازی در حوزه مقامت است که عنصرهای روایت، ساختار فرم و دیگر حوزه‌های دیگر چه تجربه‌ها و مسیری را گذرانیده است، چه نظریه‌های تازه‌ای را می‌توان خلق و گسترش داد. حوزه نظریه‌پردازی سینمای مقاومت همچنان فضای قابل‌توجهی را خواهد داشت برای اینکه بتواند در کنار انواع و سبک‌های دیگر سینما برای خودش معنا مصداق و فرم‌های مناسب خود را پیدا کند.

حوزه دومی که سینمای مقاومت باید بیش از گذشته در آن فعال باشد، حوزه شبکه‌سازی سینمای مقاومت است. کسانی که در جبهه وسیع سینمای مقاومت حضور دارند بتوانند شبکه‌های مفهومی کارکردی کنار هم قرار بگیرند؛ نویسندگان، تهیه‌کنندگان، کارگردانان و دیگر کسانی که در سینمای مقاومت قرار دارند در سطح جهانی در ارتباط پیوسته‌تری خلق اثر و مضمون کنند و به تبادل آثار بپردازند و مسیر جریان سینمای مقاومت را پیش ببرند.

سینما مقاومت چون خود جبهه مقاومت یک واقعیت انکارناکردنی و واقعیت مسلمی است که مسیر خود را به پیش برده و به پیش خواهد برد. من ضمن سپاس و تشکر از همه عزیزانی که در ارتباط با جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت پانزده دوره را گذرانیده و اکنون دوره شانزدهم را برگزار می‌کند، خسته نباشید و خداقوت می‌گویم.

امسال جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با سه پدیده خاص هم همراه بود که تأثیرگذار در این رویداد بوده و می‌تواند به عنوان یک نقطه جدید رویدادی این جشنواره تلقی شود؛ نکته اول چهلمین سالگرد دفاع‌مقدس بود. بی‌تردید هم دفاع هشت ساله یک پدیده بزرگ و اجتماعی انسان است و سینمای دفاع‌مقدس چنین است. این سینما از همان سال‌های نخستین دفاع‌مقدس آغاز شد از همان سال به بعد ما شاهد حضور سینماگران و فیلم‌های متعددی از همان سال‌های نخستین دفاع‌مقدس تاکنون بوده‌ایم.

سینمای دفاع‌مقدس اکنون آثار بلند داستانی، مستند و هزاران فیلم کوتاه در این سال‌ها ساخته شده است که گنجینه سینمای مقاومت جهانی را انباشته‌تر و باکیفیت‌تر کرده است. سینمای دفاع‌مقدس یک جوهره و یک گوهر در کانون سینمای مقامت جهانی است که هم گذشته افتحارآمیز و هم در آینده با تلاش‌ها، ابتکارات و خلاقیت‌های تازه به سینمای مقاومت جهانی امداد برساند.

نکته دوم اینکه امسال جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با آن همراه بود مسئله شهادت سردار سرافراز قاسم سلیمانی بود. شهیدی که جبهه مقاومت مدیون او است و او سردار این جبهه بود. تبعاً ویژگی‌های فردی و خلاقیت‌های خاص و میدان‌هایی که او در آنها حضور داشت فرصت‌های تازه‌ای را برای سینما مقاومت بر جا می‌گذارد. شهید قاسم سلیمانی کانون ایده‌یابی و ایده‌گستری برای سینمای مقاومت بوده و خواهد بود. طبیعی است امسال که در فضای شهادت سردار هستیم، هم در ماه‌های گذشته و هم در ماه‌ها و سال‌های پیشرو سینمای مقاومت دین خود را به سردار مقاومت بیش از گذشته ادا کند.

نکته سومی که جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با آن روبرو بود، مسئله کرونا در سطح جهانی بود. در فضای کرونا با همه مصیبت‌ها و سختی‌هایی که در حدود یکسال گذشته بر جهان تحمیل کرده است و در کنار آن اتفاقات خاصی هم به وجود آمد که می‌تواند در فضای جبهه مقاومت تعریف شوند؛ نمایه‌هایی از ایثار از خود گذشتگی حمیت و حمایت همکاری و تعاون و خیلی دیگر از حوزه‌هایی که در سطح بشری و در سطح ملی دیده‌ایم و خواهیم دید.

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در فضای کرونا نسبتی هم با مقاومت‌های انسانی در فضای مواجه با کرونا داشته و این حادثه می‌تواند جریان دیگری از جریان‌های سینمای مقاومت را با نگاه به حوزه‌های حقوق و کرامت انسانی بازگو کند.

امیدوارم بتوانیم آنچه امسال در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اتفاق افتاده و در اتفاقات مشابه نیز تکرار می‌شود، مبنایی برای رویش‌هایی باشد که در مسیر سینمای جهانی و سینمایی ایرانی در حوزه مقاومت در فضای حق و عدالت باشد و همچنان شاهد اتفاقات مثبت در این حوزه باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول