اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

نگاهی به انگیزه تروریست‌ها برای ترور/ کشورهای محور مقاومت چه موفقیت‌هایی در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی داشته‌اند؟

عمده تلاش‌های آمریکا علیه محور مقاومت بی‌نتیجه بوده و ترور عناصری چون حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و شهید محسن فخری زاده پاسخی صرفاً نقطه‌ای به تمامی این شکست‌های بزرگ و راهبردی است.

نگاهی به انگیزه تروریست‌ها برای ترور/ کشورهای محور مقاومت چه موفقیت‌هایی در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی داشته‌اند؟

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: تقابل جبهه مقاومت با محور عبری ـ عربی ـ غربی در منطقه به نقاط حساسی رسیده ولی سطح و تراز این درگیری‌ها و میزان و جنس خساراتی که دو طرف به هم وارد می‌کنند قابل مقایسه و بررسی است.

ترور سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 98 و همچنین ترور شهید محسن فخری‌زاده در عصر جمعه (7 آذر 99) نشان‌دهنده این واقعیت است که محوری که آمریکا و صهیونیست‌ها رهبری آن را بر عهده دارند، در حوزه حذف جریان عمومی جاری محور مقاومت که به عنوان یک گفتمان در تمام منطقه در حال گسترش است، ناکام مانده و درصدد هستند تا با حذف برخی عناصر تاثیرگذار، شاید این روند رو به جلو را با کندی مواجه کنند.

محور مقاومت در سال‌های گذشته به صورت مستمر پیروزی‌های متنوعی را به دست آورده که بی‌شک موجبات خشم مقامات عبری ـ عربی و غربی را فراهم آورده و ناکامی گردان‌ها و لشگرهای آموزش‌دیده‌شان با آن همه سلاح پیشرفته‌، آنها را به توسل به گروهک‌های تروریستی مجبور کرده است.

پایان داعش

پس از سال‌ها مقاومت و ایستادگی، بساط جریان تکفیری و تروریستی داعش از سوریه و عراق برچیده شد. شهید سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در نامه ای به حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی نوشته بود: «با اتمام عملیات آزادسازی ابوکمال، آخرین قلعه داعش با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی ـ صهیونیستی و برافراشتن پرچم سوریه، پایان سیطره این شجره خبیثه ملعونه را اعلام می‌کنم».

 

 

 پس از اشغال شهر موصل توسط داعش استراتژیستهای آمریکایی اعلام کرده بودند بیش از سی سال طول خواهد کشید تا بتوان موصل را از اشغال داعش درآورد. آمریکائیها بذر داعش را در عراق کاشتند و هیچکس به اندازه آنها از ماهیت این جریان تکفیری و تروریستی و توان آن آگاهی ندارد. داعش با اهداف بلند مدتی با حمایت فکری، مالی، سیاسی و نظامی عربستان سعودی ،آمریکا و انگلیس به عنوان بزرگترین سازمان تروریستی جهان در منطقه غرب آسیا ایجاد شد ولی با مجاهدت نیروهای محور مقاومت، در نهایت این گروه تروریستی به کار خود پایان داد.

کوریدور زمینی تهران ـ مدیترانه

مقامات دولتی و کارشناسان آمریکایی و همین‌طور سرکردگان رژیم صهیونیستی که نفوذ منطقه‌ای ایران برای آن‌ها یک تهدید موجودیتی به شمار می‌رود، از مدت‌ها قبل جمهوری اسلامی را به تلاش برای برقراری یک مسیر زمینی از ایران تا دریای مدیترانه متهم کرده‌اند. این «پروژه ادعایی» که از آن تحت عنوان‌های مختلفی مانند «پل زمینی» (Land Bridge)، «کوریدور زمینی» (Land Corridor) نام برده می‌شود موجب «نگرانی ادعایی» کارشناسان و مقامات غربی شده و اندیشکده‌های غربی تا کنون گزارش‌های بی‌شماری با همین موضوع نوشته‌اند.

 

 

نشریه مهم‌ترین دانشکده افسری آمریکا نیز در این راستا اذعان کرده بود اگر قاسم سلیمانی اراده کند می‌تواند با خودروی خودش از تهران تا مرز رژیم صهیونیستی برود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه هم گفته بود: «حکومت ایران همچنان به دنبال کوریدوری است که از مرزهای ایران تا سواحل مدیترانه کشیده شده باشد. تهران این کوریدور را برای انتقال نیرو و یک سیستم پیشرفته تسلیحاتی به دمِ درِ [و مرزهای] اسرائیل می‌خواهد»

هرچند قطعا هدف ایران از حمایت از محور مقاومت در وهله اول دفع خطر تروریسم و ایجاد آرامش در منطقه است، ولی نیل به موقعیت استراتژیکی که مقامات آمریکایی و صهیونیستی از آن بیم دارند هم مسئله‌ای نیست که به راحتی از آن عبور کرد.

حمله موشکی به عین‌الاسد

پس از ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی توسط آمریکا، سپاه پایگاه عین الاسد عراق را که در اختیار نیروهای آمریکایی بود مورد حمله موشکی قرار داد.

 

 

برخی از مقامات و رسانه های آمریکایی ادعا کردند این پایگاه از قبل تخلیه شده بود و هیچکدام از نیروهای آمریکایی از این حمله آسیب ندیده اند اما با گذشت زمان و بیرون آمدن فیلم ها و تصاویر از داخل این پایگاه، مشخص شده است نیروهای زیادی در عین الاسد حضور داشته اند.

حمله رزمندگان یمنی به تاسیسات آرامکو

همین چند روز پیش بود که بر طبق اعلام سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن، یگان موشکی انصارالله با شلیک ۱ تیر موشک کروز قدس ۲ که موشکی جدید محسوب می‌شود، بخشی از تاسیسات انتقال نفت در شهر بندری جده عربستان سعودی را هدف قرار دهد.

 

 

در حالی که تصاویر و فیلم‌هایی از آتش سوزی در این مرکز نفتی منتشر شده بود، نخستین تصویر از ماهواره تجاری Planet بر فراز تاسیسات نفتی این منطقه منتشر شد که نشان می‌دهد موشک کروز یمنی به یک مخزن ۴۰۰ هزار بشکه ای نفت در این تاسیسات اصابت کرده و منجر به آسیب و آتش‌سوزی این مخزن نفتی شده است.

پیش از این نیز پهپادهای یمنی در پاسخ به حملات هوایی و زمینی پردامنه ائتلاف سعودی علیه مردم یمن، روز شنبه ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۸ به تأسیسات استخراج نفت آرامکو عربستان سعودی حمله و آسیب‌های جدی به آن وارد کردند.

خسارت این حملات به حدی بود که میزان تولید نفت آرامکو که بزرگترین و ثروتمندترین شرکت نفتی جهان است تا ۵۰ درصد کاهش یافت.

تخلیه پایگاه‌های منطقه‌ای آمریکا

همین چند روز پیش(چهارم آذرماه99) خبری مبنی بر این منتشر شد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش به رهبری آمریکا از هفتمین پایگاه خود در عراق خارج شدند.

 

 

اگرچه فرماندهی مرکزی ائتلاف در عراق، جزئیاتی از مقصد جابه‌جایی این نیروها اعلام نکرده، اما رسانه‌های عراق به نقل از منابع آگاه، دو پایگاه حریر و عین‌الاسد در اربیل و الانبار را به‌عنوان میزبان جدید نیروهای ائتلاف معرفی کرده‌اند؛ پایگاه‌هایی که گفته می‌شود بخشی مهم از برنامه حضور بلندمدت نیروهای آمریکایی در عراق به آنها بستگی دارد. پیش از این، گزارش‌های غیررسمی مبنی بر تقویت زیرساخت‌های دفاعی در این دو پایگاه، پس از حملات موشکی ایران به عین‌الاسد منتشر شده بود. بر پایه این خبر، این فرآیند در قالب عملیاتی با عنوان «بازیابی مواضع» طی 6‌ماه گذشته آغاز شده و در جریان آن، تا‌کنون 7 پایگاه نظامی در اطراف بغداد و غرب عراق، به‌دلیل ضعف امنیتی و تکرار حملات راکتی تخلیه شده است. پایگاه بسمایه در 30کیلومتری جنوب بغداد که چند روز پیش در اختیار ارتش عراق قرار گرفت تا پیش از این میزبان نیروهای آمریکایی، اسپانیایی و پرتغالی بود.

موشک باران جولان اشغالی از خاک سوریه

20 اردیبهشت‌ماه 97 بود که رسانه‌های رژیم صهیونیستی از حمله گسترده موشکی به بلندی‌های اشغالی جولان در فلسطین اشغالی اشاره کرده و آن را به زعم خود «تجاوز خطرناک ایران به اسرائیل» توصیف کردند.

 

 

در این حمله برای اولین بار از سال 1974 بود که جبهه جولان با چنین تنشی روبرو شده بود. دشمن صهیونیستی نمی‌خواهد سوریه و محور مقاومت میوه پیروزی‌های خود در سرنگونی پروژه خلافت اسلامی داعش و تسلط بر دمشق را بچیند، به همین علت اسرائیلی‌ها از مدتی پیش حملات خود را به مراکز مختلف در سوریه افزایش داده و مدعی شدند که این حملات با هدف جلوگیری از تمرکز نیروهای ایرانی در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی انجام می‌شود. الاخبار نوشت در این عملیات ده‌ها موشک، مواضع نظامی رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی را هدف قرار داد. بعد از آن ارتش رژیم صهیونیستی تعدادی از مواضع نظامی سوریه را هدف قرار داده و مدعی شد که این مراکز پایگاه‌های ایران در سوریه هستند.

اسقاط پهپاد آمریکایی در جنوب ایران

بامداد 30 خرداد98 بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی پس از تجاوز به فضای سرزمینی ایران اسلامی خبر داد.

 

 

هواپیمای گلوبال هاوک یا RQ-۴C اسقاط شده در این حادثه یکی از پیشرفته‌ترین هواپیما‌های جاسوسی جهان محسوب می‌شود که بیش از ۲۰۰ میلیون دلار قیمت دارد.

این اتفاق یکی از بزرگترین شکست‌های فنی آمریکا بود و نشان داد که آمریکایی‌ها هنوز چیز زیادی از قابلیت‌های فنی و نظامی و امنیتی جبهه مقاومت چیز زیادی نمی‌دانند.

پاسخ کوبنده سپاه به تروریست‌های الاحوازیه

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ۰۹ مهر ۱۳۹۷ بود که اعلام کرد در پاسخ به حمله ای که بیست و یکم سپتامبر در شهر اهواز توسط گروهکی موسوم به الاحوازیه به وقوع پیوست، با «موشک های بالستیک» به یکی از« مقرهای» تروریست ها در سوریه حمله کرده است.

 

 

سپاه پاسداران در پایگاه اینترنتی رسمی خود نوشت: «مقر سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در شرق فرات چند دقیقه قبل با چندین موشک که یگان هوافضای سپاه پاسداران شلیک کرد، هدف قرار گرفت.»

تمامی شبکه‌ها و رسانه‌های بین‌المللی هرکدام به نحوی این پاسخ فرا مرزی ایران بعنوان یکی از کشورهای محور مقاومت را پوشش سراسری و گسترده دادند.

دستگیری حبیب اسیود، رئیس گروهک تروریستی الاحوازیه

حبیب کعبی معروف به حبیب اسیود از اعضای گروه تروریستی و تجزیه طلب «حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز» که در اقدامات تروریستی اوایل دهه هشتاد و همچنین در روز ۳۱ شهریور ماه، در جریان رژه نیرو‌های مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز، بعد از ۳۰ دقیقه از شروع مراسم، ۴ تروریست مسلح از پارک پشت جایگاه، مردم و نیرو‌های در حال رژه را به رگبار بستند که متاسفانه چند تن از هموطنان، از جمله چند تن از نیرو‌های ارتش و سپاه به شهادت رسیده و تعدادی دیگر نیز مجروح شدند.

 

 

سرکرده گروه تروریستی و تجزیه طلب «حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز» در ترکیه بازداشت شده است و پس از تحویل به مقامات ایرانی از مرز آذربایجان غربی به تهران منتقل و هم اکنون در اختیار ایران است.

روز جمعه، ۳۰ اکتبر، وبسایت «جنبش آزادیبخش احواز» با انتشار بیانیه‌ای که به طور ویدیویی هم خوانده شده بازداشت حبیب اسیود را تایید کرده و از او به عنوان رهبر سابق این گروه نام برد.

عملیات رضوان؛ انتقام صیاد، پایان رجوی

 

 

دو ماه پس از ترور شهید صیاد، نوبت به انتقام خون او به دست نیروی هوایی سپاه با فرماندهی شهید کاظمی رسید. عملیات رضوان (انتقام صیاد) با همکاری وزارت اطلاعات منجر به غافلگیری منافقین کوردل در پادگان اشرف در تاریخ ۲۰ خرداد ۷۸ شد و به فاصله چند ماه مرحله دوم انتقام خون شهید صیاد شیرازی با تلفات سنگین‌تر به اجرا درآمد، عملیاتی که بعد از آن دیگر هیچ‌گونه تصویری از رجوی سرکرده گروه منافین در پادگان اشرف دیده نشد.

پیروزی لبنان در جنگ ۳۳ روزه و برباد رفتن رویای صهیونیستی

تابستان سال ۲۰۰۶ بود که رژیم صهیونیستی در ادامه خوی تجاوزگری خود ابتدا به جنوب لبنان و سپس به مناطق دیگر این کشور حمله کرد، ولی نتیجه این حمله دقیقاً مخالف پیش بینی اشغالگران و با پیروزی حزب الله به پایان رسید؛ پیروزی که رویای "نیل تا فرات" صهیونیستهای افراطی را برباد داد.

 

 

پیروزی حزب الله در جنگ ۳۳ روزه ثابت کرد که قدرت ادعایی نظامی صهیونیست‌ها پوشالی است و فقط به برای "پروپاگاندا" (تبلیغات سیاسی) استفاده می‌شود و ارزش دیگری ندارد.

شکست ارتش صهیونیستی از حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه، سردمداران این رژیم را وادار به قبول آتش بس در صبح روز سی و چهارم جنگ برابر با ۱۴ آگوست ۲۰۰۶ (۲۳ مرداد ۱۳۸۵) بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت، کرد و از همان تاریخ میان دو طرف آتش‌بس برقرار شد.

دستگیری روح‌الله زم؛ بازوی رسانه‌ای تضعیف جریان انقلاب و مقاومت

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در بیانیه ای از گرفتار شدن «روح الله زم» سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب "آمدنیوز" در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه و دستگیری وی خبر داد.

در این بیانیه آمده بود: سازمان اطلاعات سپاه، در این عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه و چند وجهی با به کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگردهای ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را  مدیریت و  فریب داد و «روح الله زم» سرشبکه سایت ضد انقلاب و معاند «آمدنیوز» را که در سال‌های اخیر با هدایت، تامین و پشتیبانی مستقیم آنان و نیز حمایت ضد انقلاب خارج‌نشین و عوامل داخلی آنها، به عنوان یکی از آبشخورهای محوری دشمن، عملیات روانی گسترده‌ای برای اختلاف افکنی در ارکان نظام اسلامی، ایران هراسی، دروغ پردازی، القای شبهه در نسل جوان نسبت به عقاید و باورهای دینی و تبلیغ و فراهم‌سازی زمینه‌های اقدامات خشونت بار و تروریستی؛ ایجاد آشوب و ناآرامی در کشور را اداره می‌کرد را به داخل کشور هدایت و بازداشت کند.

ترور در جواب شکست منطقه‌ای محور عبری-عربی-غربی

اینها اما تنها بخش کوچکی از خساراتی است که محور مقاومت در سال‌های گذشته به محور عبری ـ عربی ـ غربی در صحنه میدانی به گستردگی غرب آسیا انجام داده و بدین ترتیب بسیاری از برنامه‌های بین‌المللی آنها را تحث تاثیر قرار داده است.

در این راستا تمامی تلاش‌های آمریکایی‌ها بی نتیجه بوده و به همین دلیل رو به ترور و حذف فیزیکی کسانی آورده‌اند که مستقیم یا غیر مستقیم اثرگذاری مهمی در پیشرفت اهداف این محور داشته‌اند و حذف عناصری چون حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و شهید محسن فخری زاده پاسخی نقطه‌ای به تمامی این شکست‌های بزرگ و راهبردی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول