اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

هدیه‌ای از جنس زندگی/ امید آفرینی در دل محرومیت

همدلی و همراهی با کادر بهداشت و درمان در رزمایش مدافعان سلامت، گردش چرخ‌های اقتصاد مقاومتی، محرومیت‌زدایی روستایی، تربیت نیروهایی در تراز انقلاب اسلامی و همدلی در رزمایش مواسات فصل جدیدی از خدمات بسیجیان را رقم می‌زند تا تاریخ گواهی دهد، فرزندان روح‌الله همیشه در صحنه دفاع از انقلاب حاضر بوده‌اند.

هدیه‌ای از جنس زندگی/ امید آفرینی در دل محرومیت

خبرگزاری فارس - معصومه درخشان- پایگاه‌های مقاومت بسیج بستری برای رشد و بالندگی جوانان است، جوانانی که با عضویت در شجره طیبه بسیج اقدامات بزرگی انجام می‌دهند.

جوانان نخبه بسیجی از دل همین پایگاه‌ها پرورش می‌یابند، کارگاه‌های مهارت‌آموزی در پایگاه‌های بسیج باعث یاد گرفتن شغل و حرفه برای جوانان شده و چرخ‌های اقتصاد مقاومتی را به گردش در می‌آورند و فعالیت‌های فرهنگی و عقیدتی نیز باعث افزایش نیروی ایمان و عقیده  آنان می‌شود. حالا چند سالی است که فعالیت‌های انجام شده در پایگاه‌ها  و حوزه‌های بسیج زیر ذره‌بین بوده و مورد ارزیابی قرار گرفته و در جشنواره مالک اشتر در سطح کشور به عنوان الگو مطرح  و معرفی می‌شوند.

حوزه علی ابن ابیطالب (ع) خسروشاه، یکی از حوزه‌های فعال بسیج است که با توجه به عملکرد خوب و ارزنده خود طی سال‌جاری رتبه برتر جشنواره ملی مالک اشتر را کسب کرده است.

 

روشنگری بسیج در صحنه داخلی و خارجی

اسماعیل آزادی، فرمانده حوزه مقاومت بسیج علی ابن ابیطالب ( ع) خسروشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به نقش بسیج در عرصه‌های مختلف اظهار داشت:در حال حاضر نقش بسیج در تمامی عرصه‌ها اعم از فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... یک امر انکارناپذیر است، یعنی بسیج از زمان تشکیل آن  در تمامی عرصه ها نقش راهبردی داشته و در تمام صحنه‌های حساس انقلاب اسلامی همیشه به خوبی نقش خود را ایفا کرده است. 

وی مهم‌ترین رسالت بسیج را حفظ دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی ذکر کرد و افزود: تفکر بسیجی برای  تحقق اهداف انقلاب و نهادینه کردن آن در بین  آحاد جامعه ضرورت دارد، در شرایط فعلی بسیج باهدف ولایتمداری، خدمتگزاری و اقتدار مقاومت ملی در تمامی ماموریت‌ها نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند.

همچنین از دیگر رسالت و وظایف بسیج ایجاد همگرایی بین نظام و آحاد مردم است و بسیجی در یک کلام باید روشنگر جامعه باشد  و از همه مهم‌تر در فضاهای غبار آلود سیاست داخلی و بین‌المللی روشنگری نماید.

آزادی در ادامه با اشاره به  اقدامات انجام شده درحوزه مقاومت بسیج علی ابن ابیطالب (ع) خسروشاه تصریح کرد: در طی سال برنامه‌های مختلفی با رویکردهای متفاوت در این حوزه برگزار می‌شود، برنامه‌های فرهنگی، بهداشتی و درمانی، عقیدتی، اردویی، زیارتی و .. که البته امسال به خاطر شرایط ویژه ناشی از کرونا برنامه‌های اردویی و زیارتی برگزار نشد و اقدامات مبارزه با کرونا در راس برنامه‌ها بود.

 


رزمایش مدافعان سلامت فصل جدیدی از خدمات بسیجیان

 وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه علی ابن ابیطالب (ع) خسروشاه برگزاری ایستگاه سلامت بود، این برنامه با هدف آگاهی‌بخشی به جامعه در سطح شهر و روستاها با همکاری مراکز بهداشت و درمان شهر و روستا انجام می‌گیرد. 

در این طرح بسیجیان نسبت به بیماریابی و پیشگیری اقدام می‌کنند و با غربالگری اقشار مختلف مردم در پایگاه‌های مقاومت نسبت به شناسایی تعداد بیمار یا بیماران یک خانوار اقدام و به مراکز بهداشت اطلاع می‌دهند.

 همچنین در این ایستگاه اقداماتی نظیر تب‌سنجی، تست با دستگاه پالس اکسی متر، تست فشار خون از افراد محله و توزیع ماسک رایگان به مردم انجام می‌گیرد، درصدد هستیم  با برقراری ایستگاه سلامت کاهش نسبی را در تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سطح شهر و روستاها شاهد باشیم.

آزادی با اشاره به نقش بسیج در شناسایی بیماران کرونایی  گفت: در این راستا رزمایش مدافعان سلامت با هدف شناسایی بیماران کرونایی در سطح پایگاه‌های مورد نظر به صورت فرضی انجام گرفت و پس از اینکه محله مورد نظر به‌عنوان منطقه آلوده به بیماری کرونا شناسایی شد، تیم‌های امدادی بسیج با همکاری خانه هلال اقدام به ایجاد ایستگاه سلامت نموده و به مدت دو روز مستقر شدند.

 وی ادامه داد: تیم‌های امدادی در این مدت به محدود کردن تردد افراد به این محله اقدام کردند که سایر افراد به بیماری کرونا مبتلا نشوند و تیم‌های امدادی به صورت مداوم  اقدام  به ضدعفونی معابر و محلات محله مورد نظر نمودند همچنین در ایستگاه سلامت، بسیجیان ماسک و بروشور در جهت افزایش آگاهی مردم محله  نسبت به بیماری کرونا توزیع  کردند 

روز اول در خانه‌های شناسایی به بیماری کرونا، وضعیت افراد ساکن سنجیده شد و منازل آلوده کنترل می‌شدند، سپس در روز دوم که دو مورد از خانه‌ها که وضعیت بیماری کرونا تشدید شده بود با مراجعه پزشک و تشخیص دکتر بر این بود که باید این افراد سریعا به مرکز بهداشت  انتقال یابند و پس از انتقال بیماران به درمانگاه و بعد  از وضعیت‌سنجی به نقاهتگاه جهت مداوا و بستری انتقال داده شدند.

 

غربالگری تلفنی  در طرح ملی مبارزه با کرونا

 در طرح ملی مبارزه با کرونا و غربالگری  نیز بسیجیان حوزه علی ابن ابیطالب خسروشاه حضور فعال داشتند، آزادی در توضیح این طرح یادآور شد: نیروهای بسیجی بعد از آموزش‌های اولیه توسط مرکز بهداشت و درمان خسروشاه و با همکاری بسیج خسروشاه با هدف وضعیت‌سنجی خانواده‌ها طرح غربالگری را آغاز کردند.در این طرح از وضعیت خانواده‌ها  و اینکه آیا مشکلی از لحاظ بیماری و علائم مشکوک از بیماری کرونا دارند یا خیر ارتباط تلفنی برقرار می‌شد.

همچنین پس از آموزش‌های لازم در طرح غربالگری تلفنی ارائه مشاوره رایگان برای مقابله با ویروس کرونا با هدف پیشگیری از این ویروس از طریق تماس تلفنی در خسروشاه انجام گرفت و ضمنا افرادی که در این غربالگری تلفنی با موارد مشکوک بیماری مواجه می‌شدند، توصیه می‌شد در اسرع وقت به مراکز بهداشت و درمان یا کلینیک‌ها مراجعه کنند. 

وی بیان داشت: در راستای محقق شدن مصوبات طرح ملی مبارزه با ویروس کرونا و برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف، بسیجیان خسروشاه پس از آموزش لازم از طرف مرکز بهداشت و درمان خسروشاه وارد عمل شده و بر رعایت پروتکل‌ها‌ی بهداشتی توسط اصناف همچون زدن ماسک، استفاده از دستکش و اقدامات لازم برای فاصله‌گذاری اجتماعی برای مشتریان و داشتن کد بهداشتی برای هر صنف نظارت می‌کردند.

حضور پر شور گروه‌های جهادی توسط پایگاه‌ها در عملیات ضدعفونی و گندزدایی معابر و محلات شهر و روستاها در ایام کرونا، مشارکت فعال درطرح فاصله‌گذاری اجتماعی در فروردین ماه با همکاری خانه هلال و ناجا که در سه نقطه از شهر این طرح اجرا شد از دیگر اقدامات بسیجیان خسروشاه در جهت مقابله با کرونا ویروس بود.

همچنین فعالیت جهادی مربوط به دوخت ماسک را حوزه خواهران «هاجر» خسروشاه بر عهده داشتند  در طی یک مدت  روزانه ۶۰۰ الی ۷۰۰ ماسک تولید و در سطح شهر و روستاها توزیع می‌کردند. محلول ضدعفونی دست نیز حدود سه هزار عدد در بین مردم و به‌خصوص نیازمندان توزیع گردید همچنین محلول ضدعفونی سطوح به‌صورت آماده به‌طور رایگان به مدت سه ماه در محل حوزه خسروشاه برای عموم مردم توزیع گردید.

 

طرح صالحین و تربیت نیروهایی در تراز انقلاب اسلامی 

اجرای طرح صالحین در حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت یکی از برنامه‌های مفید و مهمی است که برگزار می‌شود و آن‌طور که فرمانده حوزه مقاومت بسیج علی ابن ابیطالب (ع) خسروشاه توضیح می‌دهد، طرح صالحین چندین سال است در پایگاه‌های مقاومت و با محوریت مسجد برگزار می‌شود. هدف از اجرای صالحین ارتقا دادن سطح کیفی معنویت و بصیرت دادن به بسیجیان است، ماموریت اصلی در طرح صالحین تربیت نیروهای تراز نظام و انقلاب اسلامی است.  

افزایش معنویت توام با رشد ایمان آگاهانه و بصیرت بسیجیان و مخصوصا تقویت باورهای دینی و توسعه اخلاق و رفتارهای اسلامی در میان آحاد بسیجیان  از دیگر اهداف طرح صالحین است. مباحث مطرح شده در طرح صالحین موضوعات تربیتی، معرفتی  و اخلاقی است.

پایگاه‌های مقاومت بسیج حلقه‌های‌ بیشتری دارند اما در حال حاضر هفته‌ای یک بار هر پایگاه برای هر حلقه خود به برگزاری کلاس اقدام می‌کند.

طرح صالحین برای گروه‌های سنی نوجوانان، جوانان و دانشجویان است که توسط سر حلقه‌های صالحین در پایگاه‌ها و توسط مربیان در مساجد برگزار می‌شود.

 

بسیجیان دوشادوش کشاورزان

بسیجیان حوزه علی ابن ابیطالب (ع) خسروشاه  در فصل برداشت محصول یار و یاور کشاورزان هستند به‌طوریکه این نوع اقدامات از کارهای شاخص گروه‌های جهادی محسوب می‌شود.

آزادی در زمینه فعالیت‌های جهادی بسیجیان خاطرنشان کرد: یکی از فعالیت‌های گروه‌های جهادی را می‌توان کمک به کشاورزان در فصل برداشت محصول ذکر کرد به عنوان مثال گروه‌های جهادی چندین نوبت توسط پایگاه‌ها برای برداشت محصول بادام در قالب طرح «کمک به کشاورز» از طر‌ح‌های بسیج سازندگی بود حضور یافته‌اند.

همچنین برداشت گوجه فرنگی از دیگر فعالیت گروه‌های جهادی در کار کشاورزی بوده است همچنین گروه‌های جهادی در کمک به کارهای عمرانی در مساجد مشارکت فعالی دارند.

تهیه تبلت دانش‌آموزی دغدغه تحصیل و علم‌آموزی دانش‌آموزانی که توان خرید گوشی هوشمند یا تبلت را برای آموزش‌های مجازی دروس مدرسه را ندارند، فرماندهی حوزه علی ابن ابیطالب را بر آن داشت تا با کمک خیرین تبلت‌هایی برای آموزش دانش‌آموزان فراهم کند.

آزادی در این زمینه گفت: با توجه به بررسی‌هایی  که انجام داده بودیم در قالب کمک مومنانه و خدمت‌رسانی به خانواده‌های نیازمند از طرف حوزه و کمک خیران چهار عدد تبلت خریداری و  به چهار خانواده اهدا گردید.

 

بسیجیان و رزمایش مواسات

وی مشارکت بسیجیان در توزیع و پخش بسته‌های معیشتی در رزمایش مواسات و کمک مومنانه را یکی دیگر از فعالیت‌های دوستان بسیجی خود ذکر کرد و افزود: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در روز نیمه شعبان و اعلام عمومی برای اجرای رزمایش مواسات و کمک به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا، بسیجیان این حوزه نیز دست به کار شده و در چند نوبت کمک‌های مومنانه را تهیه و در مناطق محروم توزیع کردند. در آخرین روز از هفته بسیج و به همت سپاه خسروشاه و کمک خیران بخش و پشتیبانی سپاه امامت تبریز مرحله هشتم کمک مومنانه به تعداد ۲۲۰ بسته معیشتی برای خانواده های نیازمند و آبرومند آسیب دیده از بیماری کرونا توزیع گردید.

آزادی خاطرنشان کرد: از اول سال برای خانواده.های نیازمند و آسیب.دیده از کرونا تاکنون  بیش از  دو هزار و 500 بسته معیشتی توزیع گردیده همچنین توزیع هزار پرس غذای گرم و ذبح چندین گوسفند و گوساله در سطح حوزه علی ابن ابیطالب ( ع) خسروشاه انجام شده است.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج علی ابن ابیطالب ( ع) خسروشاه با اشاره به فعالیت صندوق قرض‌الحسنه در پایگاه‌های مقاومت بسیج، گفت: به لطف خدا صندوق‌های قرض‌الحسنه  در سطح حوزه خسروشاه از دو سال پیش فعالیت رسمی خود را شروع کرده  و با ایجاد چهار صندوق قرض‌الحسنه در روستاهای خسروشاه با عضویابی برای هر یک از صندوق‌ها در حال حاضر نفرات خود را تکمیل  نموده و نفرات هر صندوق با واریز مبالغ مشخصی فعالیت خوبی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: اقدامات لازم در جهت ساماندهی صندوق قرض‌الحسنه از طرف روستائیان انجام گرفته  و هدف از ایجاد این صندوق‌های کمک به کشاورزان، دامداران و افراد نیازمند در سطح روستا است، کارهایی که منجر به اشتعال‌زایی می‌شود. 

آزادی با بیان اینکه تعدادی از بسیجیان این حوزه در زمینه اقتصاد مقاومتی نیز فعال هستند، اضافه کرد: کلاس‌های آموزشی و مهارتی در سطح پایگاه‌های حوزه برگزار می‌شود، کارگاه.های آموزشی مانند کاشت زعفران، پرورش قارچ، پرورش بوقلمون، شترمرغ  و سایر کلاس.ها و دوره.های آموزشی که با یاد گرفتن مهارت‌ها افراد صاحب شغل می‌شوند از جمله کشت زعفران توسط یکی از بسیجیان به نام  پیمان محمدیان در خسروشاه موجب اشتعال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم شده و این حوزه تلاش دارد با حمایت از این فرد بتواند نسبت به اشتغال‌زایی اقدامات بیشتری ایجاد شود.

یکی دیگر از بسیجیان به نام سجاد یاری نیز در روستای بارانلو از توابع خسروشاه  در پرورش قو و غاز به عنوان فعال اقتصاد مقاومتی  مطرح است.

 

عطر شهدا

وی ادامه داد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری « امروز فضیلت زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست» در همین راستا مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تجدید میثاق با شهیدان بخش خسروشاه ( یادواره شهدای بخش خسروشاه در ۱۸ شهریور ۹۹) با سخنرانی حاج آقا سرایی مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا با اجرای پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

همچنین اولین یادواره شهدای گمنام در خسروشاه در آخرین روز از هفته دفاع مقدس ۹۹ با حضور سردار عباس‌ قلیزاده مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.

برگزاری مراسم عطر افشانی و گلباران مزار شهدای خسروشاه در آخرین روز از هفته بسیج امسال با رعایت پروتکل های بهداشتی از دیگر برنامه های اجرا شده بود.

 

دیدار با پیشکسوتان بسیجی

دیدار با پیشکسوتان بسیج در هفته بسیج سال‌جاری، دیدار با آزادگان سرافراز بخش خسروشاه در ۲۶ مرداد سال‌جاری با حضور سرهنگ صفدری فرمانده سپاه امامت، برپایی میز خدمت به همت حوزه خسروشاه و حوزه بسیج کارمندی شهید کسایی سپاه

امامت و حضور مسوولان استانی اداره آب و فاضلاب و تامین اجتماعی و حضور مسوولان شهری و مطالبه‌گری از آنها در جهت رفع مشکلات در هفته بسیج، برپایی ایستگاه سلامت توسط پایگاه‌های مقاومت بسیج حوزه خسروشاه فراخوانی بسیجیان گردان الی بیت‌المقدس حوزه خسروشاه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در ایام کرونا از دیگر فعالیت‌های حوزه مقاومت بسیج علی ابن ابیطالب(ع) است.

انتهای پیام/60020/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول