اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

توصیه وزیر آموزش و پرورش به خانواده کلاس اولی‌ها

وزیر آموزش و پرورش درباره نگرانی خانواده‌ها در زمینه کیفیت یادگیری دانش آموزان پایه اول ابتدایی، گفت: از خانواده‌ها در خواست داریم پس از این دوهفته تعطیلی، حداقل در هفته یک بار اجازه حضور دانش‌آموزان در مدارس را بدهند.

توصیه وزیر آموزش و پرورش به خانواده کلاس اولی‌ها

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن حاجی میرزایی صبح امروز در برنامه تلویزیونی شبکه پنجم سیما اظهار کرد: آموزش و پرورش چیزی را که در طول ده‌ها سال گذشته فرا گرفته بود، باید به‌گونه دیگر عمل کند و در حال حاضر نقش معلم، دانش‌آموز و خانواده، روش آموزش و ارزیابی تغییر پیدا کرده است همچنین روش ارتباط گرفتن دانش‌آموز با معلم و معلم با دانش‌آموزان و روش نظارت مدیران بر انجام مأموریت مدرسه تغییر پیدا کرده است و همه اینها شرایط متفاوتی را رقم زده است.

وی با اشاره به تعابیر مختلف آموزش در این دوره، گفت: برخی از آموزش مجازی و برخی از آموزش غیرحضوری یاد می‌کنند اما تعبیر مناسب‌تر آن، آموزش در بحران است؛ آموزش در بحران این است که حال هیچکسی طبیعی نیست و همه در شرایط ویژه و نگرانی کار را دنبال می‌کنند و کارکردن در این شرایط برای همه سخت و پیچیده است و همه تلاش ما این است که محیط کار را برای همکارانمان مهیاتر کنیم و مأموریت‌مان را به درستی انجام دهیم.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: به دنبال این هستیم که دانش‌آموزان در این شرایط آسیب نبینند و آموزش‌ها به درستی به آنها منتقل شود، افت تحصیلی پیدا نکنند، ترک تحصیل نکنند و خیلی از موارد اینچنینی را رعایت کنند.

* حل مشکلات «شاد» ظرف یکی، دو هفته آینده

وزیر آموزش و پرورش درباره سامانه شاد، گفت: نکاتی که در بررسی و ارزیابی از «شاد» باید مورد توجه قرار گیرد، این است که وقتی آموزش حضوری ما ممنوع و امکان حضور دانش‌آموزان منتفی شد، باید راهی پیدا می‌کردیم؛ گزینه «شاد» یک راه‌حلی برای پاسخ به مشکل بسیار مهم بود اما طول عمر «شاد» 6، 7 ماه است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر یک پاسخی در این حد که توانایی این را داشته باشد که 15 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون معلم را در ارتباط با هم قرار دهد و آن هم در یک ساعت‌های محدودی در شبانه‌روز و کار آموزشی و تبادل اطلاعات انجام شود، کار بسیار دشوار و پیچیده‌ای است؛ تمام اپلیکیشن‌هایی که در حال حاضر در کشور ما سرویس می‌دهد، بخش مهمی از آنها خارجی است و در میان ایرانی‌ها هیچ اپلیکیشنی به اندازه شاد نیست.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: اینکه شما کاری کنید که چند مدرسه را به مسائلش جواب دهید، یک راه‌حل است و اینکه مجموعه‌ای ایجاد کنید که توانایی این را داشته باشد که به تمام دانش‌آموزان و به همه معلمان سرویس دهد. زیرا ما مأموریت داریم که اطمینان حاصل کنیم که کار آموزشی درست و باکیفیت انجام می‌شود و این موضوع نیازمند یک مجموعه مرکزی است که ارتباطات در آن به درستی تعریف شده باشد.

وی با بیان اینکه همراه اول زیرساخت شبکه شاد را به لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فراهم کرد و بهترین متخصصان ایران در این صنعت تبحر دارند، امروز درگیر روی شاد هستند و کسانی که با «شاد» از فروردین و اردیبهشت 99 تاکنون در ارتباط بودند می‌توانند شهادت دهند که هر روز و هر هفته نسبت به گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده است و مشکلی که الان دارد این است که بخشی از آن مربوط به زیرساخت فنی و بخشی مربوط به کاستی‌های نرم‌افزاری می‌شود که همه تشخیص داده شده است و در حال ترمیم است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: نویدی که مسؤولان فنی کار که مجموعه وزارت آموزش و پروش، همراه اول و وزارت ارتباطات هستند به ما دادند، ظرف یکی، دو هفته آینده این مشکل هم برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به ایجاد فضایی سالم توسط پلتفرم شاد برای حضور دانش‌آموزان در بستر مجازی و کاهش نگرانی خانواده‌ها در این زمینه، گفت: شاد توانست یک محیط ایزوله‌ای را برای حضور دانش آموزان در بستر مجازی فراهم کند و تضمینی برای سلامت حضور دانش آموز با کمترین آسیب اجتماعی ناشی از حضور مداوم در فضای مجازی باشد. پلتفرم شاد در حال حاضر توانسته است با بسیاری از نرم افزارهای خارجی رقابت کرده و از آنها در جذب کاربر و تعاملات پیشی بگیرد.

*روزانه در حدود 600 هزار ارتباط زنده در شاد برقرار می‌شود

حاجی میرزایی افزود: در حال حاضر روزانه در حدود 600 هزار ارتباط زنده در شاد برقرار می‌شود که به دلیل این حجم بالای ارتباطات در ساعاتی از روز شاهد ترافیک بالایی در پلتفرم «شاد» و کاهش سرعت دانلود و آپلود بودیم و برای رفع این مشکل با برنامه‌ریزی توانستیم گروهی از دانش‌آموزان را به ساعاتی از صبح و گروهی دیگری را به ساعاتی از بعداز ظهر منتقل کنیم.

وی در مورد امکان استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه در پلتفرم «شاد»، گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم شرایط را برای استفاده دانش‌آموزان ناشنوا از تلویزیون و پلتفرم «شاد» برقرار کنیم و در مورد دانش آموزان نابینا هم اقداماتی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی انجام شده است که در طی یک تا دو هفته آینده شاهد آن خواهیم بود.

* تأمین ابزار هوشمند برای دانش‌آموزان در بودجه 1400 آموزش و پرورش دیده شده است

وزیر آموزش و پرورش در خصوص تأمین ابزارهای هوشمند برای برخی خانواده‌های کم برخوردار گفت: به همت خیرین برای تامین وسایل مناسب و ابزار هوشمند برای خانواده‌هایی که در تامین آنها مشکل دارند، نیاز داریم. البته تامین این امکانات در بودجه 1400 آموزش و پرورش دیده شده است ولی هم اکنون تهیه ابزارهای هوشمند تنها از طریق کمک‌های خیرین امکان دارد .

وی تصریح کرد: معلمان مسئولیت ارائه محتواهای آموزشی را به طور کامل به دانش آموزان دارند و ضروری است که از کیفیت آموزش دانش آموزان مطمئن شوند و در قبال ارائه آموزش ها به صورت مجازی حق دریافت هیچگونه هزینه اضافی را از خانواده ها نخواهند داشت.

* اصل بر برگزاری امتحانات به صورت حضوری است

حاجی میرزایی با اشاره به سختی کار معلمان در دوران کرونا گفت: با وجود آموزش مجازی، معلمان بیشتر از قبل برای آموزش تلاش می کنند و خانواده ها براین موضوع واقف هستند. شرایط امروز با سال های قبل یکی نیست و در شرایط جدید نقش ها تغییر می کند و خوشبختانه معلمان هم این شرایط را به خوبی درک کردند و با تلاش و کوشش توانستند این شرایط را با کیفیت خوبی پیش ببرند.

وی، آموزش حضوری را اولویت نظام تعلیم و تربیت دانست و تصریح کرد: هنوز هم معتقدیم هیچ آموزشی جایگاه آموزش حضوری را نمی‌گیرد . امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا آموزش را به صورت حضوری داریم چون آسیب های اجتماعی دانش آموزان با آموزش حضوری کمتر خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در خصوص برگزاری امتحانات هم، اصل بر برگزاری امتحانات به صورت حضوری است مگر آنکه در زمان برگزاری امتحانات، طبق دستور وزارت بهداشت و ستادملی کرونا مجبور به برگزاری غیرحضوری امتحانات شویم.

حاجی میرزایی در مورد نگرانی خانواده ها در کیفیت یادگیری دانش آموزان پایه اول ابتدایی گفت: ما برای خانواده ها رعایت پروتکل ها را تضمین می کنیم و از خانواده ها در خواست داریم پس از این دوهفته تعطیلی، حداقل در هفته یک بار اجازه حضور دانش‌آموزان در مدارس را بدهند تا فرزندانشان بتوانند با آموزش رودررو با معلم از کیفیت آموزشی بیشتری برخوردار شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول