اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

جنگ در اتیوپی| پیشروی ارتش به سوی مرکز تیگرای و پاسخ حزب حاکم بر این اقلیم

در حالی که ارتش اتیوپی طی بیانیه‌ای از پیشروی به سوی مرکز اقلیم تیگرای، محاصره آن و نیز تصرف آن طی چند روز آینده خبر می‌دهد، حزب حاکم در این منطقه با تکذیب خبر محاصره، اعلام کرده که تا پایان به نبرد ادامه خواهد داد.

جنگ در اتیوپی| پیشروی ارتش به سوی مرکز تیگرای و پاسخ حزب حاکم بر این اقلیم

به گزارش گروه بین‌المللی خبرگزاری فارس، درگیری ارتش اتیوپی و نیروهای اقلیم نیمه خودمختار «تیگرای» که از چهارم نوامبر جاری آغاز شده، همچنان ادامه دارد و تلاش سازمان ملل و مجامع بین‌المللی برای آتش‌بس تا کنون به جایی نرسیده است.

پافشاری آبی احمد بر عدم مذاکره با حزب حاکم در تیگرای

«آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی، دیروز (جمعه) با فرستادگان صلح آفریقا در چارچوب تلاش‌های منطقه برای توقف جنگ در تیگرای و سوق دادن آدیس آبابا برای گفت‌وگو با جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار، هرگونه دخالت خارجی در جنگ جاری در کشورش را رد کرد و گفت که با رهبران جبهه آزادی‌بخش تیگرای مذاکره‌ای نخواهد کرد و آنها چاره‌ای جز زمین گذاشتن اسلحه و تسلیم شدن ندارند.

بیانیه ارتش اتیوپی درباره محاصره مرکز تیگرای و تصرف آن تا چند روز دیگر

ارتش اتیوپی، صبح امروز (شنبه-۲۸ نوامبر) طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مراکز استراتژیک در اطراف شعر «مکله» مرکز اقلیم تیگرای را تحت کنترل خود در آورده است.

در این بیانیه آمده است که در جریان پیشروی به سوی شهر مکله، ارتش اتیوپی کنترل شهرهای حوازین، النجاشی، أدیقیه، مای مسنو و وقرو را کاملا در دست گرفته است و نیروهای جبهه آزادی‌بخش تیگرای دیگر کنترلی بر این شهرها ندارند.

سرلشکر «حسن ابراهیم» فرمانده یگان آموزشی در نیروهای دفاعی اتیوپی نیز گفت که کنترل بر این پایگاه‌های استراتژیک در اقلیم تیگرای، مرکز این اقلیم را در تیررس نیروهای ارتش اتیوپی قرار داده است و این ارتش بزودی به مکله حمله خواهد کرد بویژه که نیروهای ارتش، از چندین محور مکله را تحت محاصره خود در آورده‌اند.

بنا بر این بیانیه، نیروهای ارتش اتیوپی در حال پیشروی به سوی «جبل مسبو» که در فاصله کمی از مکله قرار دارد، هستند و طی روزهای آتی، مرکز تیگرای نیز به تصرف ارتش اتیوپی درخواهد آمد.

ارتش اتیوپی، شب گذشته نیز اعلام کرد که شهر «ویکرو» واقع در ۵۰ کیلومتری شمال مکله را تحت تصرف خود در آورده است. این اقدام پش از آن صورت گرفت که «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی از آغاز آخرین مرحله حمله نیروهای دولت فدرال به اقلیم تیگرای خبر داد.

پاسخ حزب حاکم در تیگرای به ارتش اتیوپی

پایگاه خبری شبکه «الجزیره» نوشت: در مقابل، جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای اعلام کرد که حملات نیروهای اتیوپی و اریتره از چندین جبهه را مهار کرده است و از ساکنان اقلیم تیگرای خواست تا برای دفاع از خود سلاح به دست گیرند و همزمان از جامعه بین‌الملل خواست تا برای توقف جنگ در این اقلیم دخالت کند.

حزب حاکم در تیگرای اعلام کرد که به منظور جلوگیری از پیشروی نیروهای ارتش اتیوپی به سوی مرکز این اقلیم، در اطراف آن خندق حفر کرده است و تا پایان خواهد جنگید.

یکی از رهبران حزب حاکم در تیگرای، خبر محاصره مکله از سوی نیروهای دولت اتیوپی را تکذیب کرد.

کارشناسان و تحلیلگران نیز می‌گویند که جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای دارای تجهیزات نظامی زیادی است و دارای ۲۵۰ هزار نیروی تحت فرمان است. ضمن اینکه این اقلیم دارای تاریخی طولانی از مبارزه مسلحانه است.

جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای قبل از روی کار آمدن «آبی احمد علی» در سال ۲۰۱۸ که اولین نخست وزیر از قوم «اورومو» اتیوپی است، حدود سه دهه حیات سیاسی در این کشور را در کنترل خود داشت. اورومو، بزرگترین قوم در اتیوپی با ۳۴.۹ درصد جمعیت ، یعنی حدود ۱۰۸ میلیون نفر است ،در حالی که تیگرای با ۷.۳ درصد سومین قوم بزرگ این کشور است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی در پی تشدید اختلافات قدیمی با منطقه تیگرای، چهارم نوامبر جاری نیروهای ارتش و هواپیماهای جنگی خود را به این منطقه  اعزام کرد و ارتش اتیوپی هم اعلام کرد که ناچار شده «جنگی ناخواسته و بی‌فایده» را در منطقه تیگرای آغاز کند. نخست‌وزیر اتیوپی رهبران تیگرای را به  تضعیف اصلاحات دموکراتیک مد نظر دولت متهم می‌کند. 

آبی احمد پس از تصدی نخست‌وزیری در سال ۲۰۱۸، از اصلاحات سیاسی فراگیری خبر داد که همین اصلاحات دستیابی او به جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۹ را تضمین کرد اما گویا این اصلاحات موجب به حاشیه رانده شدن حزب حاکم در تیگرای شد که پیشتر کنترل حاکمیت در اتیوپی را در دست داشت.

به همین دلیل جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای از ائتلاف دولت آبی احمد خارج شد و در ماه سپتامبر انتخاباتی محلی برگزار کرد. پس از آن هر یک از دو طرف دیگری را غیرقانونی اعلام کردند و هر یک، طرف مقابل را به آغاز درگیری و جنگ متهم کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول