اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ایران در مورد توان دفاعی خود مذاکره نمی‌کند/ ناتوانی نظامی دشمن را برای به یغما بردن منافع وسوسه می‌کند

کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا و روابط بین‌الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌صراحت اعلام کرده است که بر سر توان دفاعی خود سر میز مذاکره نمی‌نشیند و وارد چانه‌زنی سیاسی هم نمی‌شود.

ایران در مورد توان دفاعی خود مذاکره نمی‌کند/ ناتوانی نظامی دشمن را برای به یغما بردن منافع وسوسه می‌کند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه رسالت گفت‌وگویی با عابدینی، کارشناس مسائل بین‌المللی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

بین اتحادیه اروپا و آمریکا تفاوت ماهوی وجود ندارد

بین اتحادیه اروپا و آمریکا به‌ واسطه درهم‌تنیدگی سیاسی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و حتی فرهنگی در نوع راهبردی که طی ۴۰ سال گذشته مقابل جمهوری اسلامی داشته است، تفاوت ماهوی وجود ندارد.

در اتحادیه اروپا نیز در حوزه هسته‌ای از ابتدا کارنامه سیاهی را علیه ایران شاهد بوده‌ایم و فقط آمریکا نیست که در قبال ایران بدعهدی کرده است.

اتحادیه اروپا از بدو پیروزی انقلاب اسلامی به‌صورت مشخص در چارچوب قراردادی که ایران قبل از انقلاب با آن‌ها امضاء کرد و قرار بود ۲ نیروگاه اتمی برای ما بسازند، بدعهدی کرده و آلمانی‌ها بدون هیچ دلیل منطقی کار را رها کردند و رفتند.

ایران سال‌های قبل از انقلاب ۱۰ درصد از سهام تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم (اوردی اف) پاریس را خریده بود، اما دیدیم که بعد از انقلاب حتی یک گرم اورانیوم به ایران نداده و حاضر نشدند تا همکاری جدی در حوزه‌های هسته‌ای با جمهوری اسلامی داشته باشند.

(stop, dismantle, destroy) سیاست سه کشور اروپایی بود و در جریان مذاکرات سعدآباد که سه وزیر امور خارجه اروپایی به تهران آمدند، حتی اجازه استفاده تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران از صنعت هسته‌ای در محافل دانشگاهی را برای ۲ یا ۳ سانتریفیوژ هم نمی‌دادند. آمریکا نیز همین سیاست را داشت.

برجام یک توافق یک‌جانبه نبود

برجام یک توافق یک‌جانبه نبوده و نمی‌شود که جمهوری اسلامی ایران محدودیت‌ها در حوزه سقف، حجم غنی‌سازی و درصد غنی‌سازی هسته‌ای، کاهش مواد غنی‌شده در داخل و همچنین تغییر در تأسیسات آب‌سنگین اراک و عدم استفاده از سانتریفیوژهای جدید را بپذیرد و به بازرسان هم فراتر از پادمان‌های بین‌المللی اجازه دهد از تمام تأسیسات به‌صورت لحظه‌ای گزارش تهیه کنند اما در مقابل طرف‌های اروپایی و آمریکا که قرار بود تمام تحریم‌ها را بردارند به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل نکنند. 

کاهش تعهدات از سوی ایران کاملا قانونی است

جمهوری اسلامی ایران در چارچوب بند ۲۶ و ۳۶ و سایر بندهایی که در برجام آمده است اقدام به کاهش محدودیت‌ها کرده و این اقدام کاملا قانونی و طبق برجام است.

کشور ما هنوز به تعهدات پادمانی خود مانند سابق عمل می‌کند و اجازه داده است که بازرسان همچنان از تأسیسات هسته‌ای بازدید و گزارش تهیه کنند. لذا کشورهای اروپایی علی‌رغم اینکه خودشان به تعهداتشان عمل نکردند، کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران که در چارچوب بندهای برجام نیز هست برنمی‌تابند. در واقع این اقدامات غربی‌ها یک اقدام غیرقانونی و مغایر با برجام است.

ایران در مورد توان دفاعی خود وارد چانه‌زنی سیاسی نمی‌شود 

جمهوری اسلامی ایران به‌صراحت اعلام کرده است که بر سر توان دفاعی خود سر میز مذاکره نمی‌نشیند و وارد چانه‌زنی سیاسی هم نمی‌شود. زیرا این مسئله در چارچوب منشور سازمان ملل متحد است که هر کشوری می‌تواند این توان را داشته باشد که از منافع ملی خود دفاع کند.

تجربه نشان داده است که اگر یک کشوری توان دفاع از امنیت ملی خود را نداشته باشد این ناتوانی موجب وسوسه دیگران برای به یغما بردن منافعش می‌شود.

در بدو پیروزی انقلاب اسلامی دیدیم که همین کشورهای اروپایی و مستعمراتشان زمانی که جمهوری اسلامی ایران قصد تقویت توان دفاعی خود مقابل دولت مهاجم صدام که حتی بر اساس قطعنامه ۵۹۸ به‌صراحت متجاوز خوانده‌شده بود، را داشت  حاضر به دادن یک سیم‌خاردار به کشور ما نبودند، چه برسد به موشک رادار و امکانات دفاعی، اکنون هم همین‌طور است.

ایران با کشورهای منطقه روابط معنوی دارد

نکته دوم مربوط به نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است. این مسئله هم جای چانه‌زنی ندارد. ایران با کشورهای منطقه روابط معنوی دارد. مگر ایران می‌تواند به حزب‌الله لبنان بگوید در برابر متجاوزان تسلیم شوید؟ جمهوری اسلامی نمی‌تواند به حشدالشعبی عراق بگوید که مقابل داعش سلاح خود را بر زمین بگذارید. همچنین نمی‌تواند به دولت سوریه هم بگوید که اگر دشمنان به شما تجاوز کردند سکوت کنید!

از طرفی دولت‌های مرکزی عراق و سوریه به‌صراحت از جمهوری اسلامی ایران خواستند تا برای مقابله با تروریسم تکفیری به آن‌ها کمک کند و این اقدام نیز در چارچوب منشور سازمان ملل متحد است.

یعنی چه که جمهوری اسلامی بر سر موضوعات منطقه‌ای وارد چانه‌زنی شود؟

یعنی چه که جمهوری اسلامی بر سر موضوعات منطقه‌ای وارد چانه‌زنی شود؟ مگر ایران می‌تواند به گروه‌های مقاومت اسلامی مانند حماس بگوید که شما در مقابل تجاوز رژیم صهیونیستی که سرزمین‌های فلسطین را اشغال کرده‌اند سکوت کنید!

به نظر می‌رسد ادعاهایی که سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان مطرح کرده است، اصلا منطقی نبوده و حتی  عرف بین‌الملل و منطبق با منشور سازمان‌ملل نیز نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول