اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تداوم خط پیگیری «رفع تحریم به جای خنثی کردن» در دولت/ معاون وزیر اقتصاد: رفع تحریم جهش اقتصادی به دنبال دارد

معاون وزیر اقتصاد گفت: درخصوص رشد اقتصادی با نفت اگر تحریم‌ها لغو یا کاهش یابد، شاهد یک رشد اقتصادی انفجاری خواهیم بود. همان شرایطی که در سال 1395 رخ داد و بنابراین یک رشد دو رقمی انتظار می‌رود.

تداوم خط پیگیری «رفع تحریم به جای خنثی کردن» در دولت/ معاون وزیر اقتصاد: رفع تحریم جهش اقتصادی به دنبال دارد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، علی رغم تأکید رهبر انقلاب برای پیگیری خنثی کردن تحریم‌ها به جای رفع و برداشتن تحریم‌ها روزنامه دولتی ایران مصاحبه‌ای با محمدعلی دهقان دهنوی، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام داده و با تیتر «رشد انفجاری اقتصاد با رفع تحریم» منتشر کرده است.

بخش‌هایی از این گفتگو در ادامه آمده است؛ بخش‌هایی که بر آثار رفع تحریم‌ها تأکید دارد و مشکلات را به این مسئله گره می‌زند!

- در سال‌جاری یکی از مسائل مهمی که با آن مواجه هستیم، عدم تحقق درآمدهای بودجه است که به دلیل اعمال تحریم‌ها و کاهش شدید درآمدهای حاصل از فروش نفت به وجود آمده است.

- به دلیل رویکردها و نگاهی که کاندیدای پیروز انتخابات امریکا برای بازگشت به برجام دارد، این انتظار در اقتصاد و بازارهای کشور ایجاد شده است که در آینده محدودیت‌های تحریم کاهش می‌یابد و با شرایطی مانند سال‌های 94 و 95 که برجام اجرایی شد، روبه‌رو خواهیم شد.

- آمارها نشان می‌دهد که از سال 1390 به این سو همواره رشد سرمایه‌گذاری کشور منفی بوده است، اما در این سال‌ها تنها در سال‌هایی که برجام اجرایی شده است شاهد رشد مثبت سرمایه‌گذاری هستیم که این رشد مثبت به دلیل انتظارات مثبت به وجود آمده در اقتصاد بوده است. برهمین اساس در صورتی که تحریم‌ها لغو یا کاهش یابد به طور قطع با شرایط بهتری روبه‌رو خواهیم شد.

- نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد این است که هم‌اکنون که در فصل بودجه هستیم باید درآمدهای نفتی را با دقت بیشتری بررسی کنیم. در سال گذشته و امسال فروش نفت ایران تحت تأثیر تحریم بشدت افت کرد ولی از دل این سختی راه‌های جدیدی به روی اقتصاد ایران باز شد. یاد گرفتیم که بازار بدهی و سرمایه نقش مهمی در اقتصاد دارد و در همین حال کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی را تمرین کردیم.

- درخصوص رشد اقتصادی با نفت اگر تحریم‌ها لغو یا کاهش یابد، شاهد یک رشد اقتصادی انفجاری خواهیم بود. همان شرایطی که در سال 1395 رخ داد و بنابراین یک رشد دو رقمی انتظار می‌رود. با این حال با توجه به اینکه بخش‌های اقتصادی به کمترین سطح رشد خود رسیده‌اند، در صورت تغییر شرایط می‌توانند با سرعت بالایی احیا و در مدار رشد قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، رهبر انقلاب چند روز پیش و در جلسه ویژه شورای‌عالی هماهنگی سران قوا، با تأکید بر اینکه برای علاج تحریم‌ها دو مسیر «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آنها» و «رفع تحریم» وجود دارد، تأکید کردند: البته ما مسیر رفع تحریم را یک بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید.

ایشان با اشاره به مسیر غلبه بر تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آنها گفتند: این مسیر ممکن است در ابتدای کار، سختی‌ها و مشکلاتی داشته باشد اما خوش‌عاقبت است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: اگر با تلاش و ابتکار و با سینه سپر کردن در مقابل مشکلات بتوانیم بر تحریم ها غلبه کنیم و طرف مقابل بی‌اثر شدن تحریم‌ها را ببیند، به‌تدریج دست از تحریم برخواهد داشت.

ایشان دو نکته مقدماتی خود را اینگونه جمع بندی کردند: ما ظرفیت‌ها و توانایی‌های فراوانی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها داریم، به شرط آنکه بخواهیم و همت کنیم و به دل مشکلات برویم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول