اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

رشد 23 هزار و 548 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات بورس و فرابورس 21.6 هزار میلیارد تومان شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه با افزایش 23 هزار و 548 واحد روبرو شد.

رشد 23 هزار و 548 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات بورس و فرابورس 21.6 هزار میلیارد تومان شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران که از هفته قبل روند رو به رشد را آغاز کرده، امروز هم از ابتدا با رشد شاخص کل باز شد و در پایان معاملات شاخص کل با افزایش 23 هزار و 548 واحد به رقم یک میلیون و 390 هزار و 797 واحد رسید.

امروز همچنین شاخص کل با معیار هموزن 6399 واحد رشد کرده و به رقم 401 هزار و 531 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 445 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 18.2 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1.8 میلیون فقره معامله و به ارزش 16 هزار و 633 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس را که به 6052 میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، امروز فعالان بازار بورس و فرابورس ایران بیش از 21 هزار و 699 میلیارد تومان داد و ستد کردند و این نشان می‌دهد بازار ارزنده شده و بسیاری از سهام به قیمت کف رسیده به گونه‌ای که افراد حرفه‌ای و شرکت‌ها در صدد جمع‌آوری سهام ارزان قیمت افتاده‌اند.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

امروز همه شاخص‌های بورس سبز بوده که نشان از رشد شاخص‌ها دارد به گونه‌ای که شاخص کل بورس و همچنین شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام 1.7 درصد رشد کردند.

شاخص کل بورس با معیار هم وزن و شاخص قیمت سهام با معیار هموزن هر یک 1.6 درصد افزایش یافتند، همچنین شاخص آزاد شنا ور 1.2 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 1.1 درصد و شاخص بازار دوم بورس 2.4 درصد افزایش یافت.


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس ایران، پالایش نفت اصفهان، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و پالایش نفت تهران به ترتیبی بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشته و نماد ایران خودرو بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل بورس را داشته است.

نمادهای پرتراکنش که مورد اقبال معامله گران قرار گرفته شامل شستا، ایران خودرو، بانک تجارت، ملی مس ایران، سایپا، فولاد مبارکه و پالایش نفت اصفهان بودند.

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل در پایان معاملات 371 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 322 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 178 میلیارد تومان رسید.

معامله گران فرابورس بیش از 3.7 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 791 هزار معامله و به ارزش 6 هزار و 52 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون، صنعتی مینو، پتروشیمی تندگویان و بانک دی، به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس ایران شامل سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، برق و انرژی پیوند گستر پارس، پتروشیمی ارومیه، توسعه مسیر برق گیلان، لاستیک یزد، دامپروری ملارد شیر و سرمایه‌گذاری پویا بودند.

به گزارش فارس، با توجه به ارزش معاملات بورس و فرابورس که بیش از روزانه 20 هزار میلیارد تومان رسیده، این خود دلیلی بر این ادعاست که بسیاری از سهام موجود بازار به قیمت کف رسیده و ارزنده شده‌اند.

همچنین با توجه به این که ترکیب سهامداران بازار از وزن بیشتر حقوقی‌ها به ترکیب وزن متعادل بین افراد حقیقی و حقوقی تغییر پیدا کرده است و در حال حاضر بیش از 16 میلیون نفر سهامدار حقیقی در بورس فعالیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، بنابراین لازم است برای حفظ منافع این افراد در رقابت با اشخاص حقوقی قوانین تجارت و قوانین بورس تغییر پیدا کند تا سرمایه‌گذاران حقیقی در بورس دچار زیان نشوند. البته این نکته را باید در نظر داشت که بازار بورس همواره همراه با ریسک و بازده است و حضور افراد در بورس به منزله پذیرفته ریسک بازار است و باید در خرید و فروش سهام حتماً مطالعه، تحقیق و تحلیل و یا مشاوره از افراد متخصص و امین صورت گیرد.

انتهای پیام/ب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول