اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

شایعه،آتشی که دشمن بر خرمن بازار می‌زند

شایعه به عنوان سلاح دشمن درجنگ اقتصادی همچون صاعقه ای سوزان برسر خرمن بازار فرود می آید و دامان آن را به آتش می کشد که برای مقابله با آن هیچ عاملی همچون افزایش اعتماد عمومی به ظرفیت های داخلی موثر نیست.

شایعه،آتشی که دشمن بر خرمن بازار می‌زند

به گزارش خبرگزاری فارس از فیروزآباد، این روزها برخی آگاهانه و یا از روی بی اطلاعی درقالب سرباز دشمن، به دنبال نشر شایعه و ایجاد هیجانات کاذب در بازار کشور هستند و برایشان اهمیتی ندارد که با این کار مردم در تهیه مایحتاج خود با چه مشکل هایی مواجه می شوند. 

این دسته افراد که در دام فریب دشمن گرفتار شدند، تنها منافع خود را می بینند و نمی اندیشند که اگر اقتصاد ملی بر اساس طمع کاری آنان تضعیف شود، جرقه آن دامن خودشان را نیز به آتش می کشد. 

این در حالی است که مسئولان و مردم به دنبال مقابله با توطئه های اقتصادی دشمن هستند و کشور با عبور از چالش های دشوار ناشی از تحریم ها و شرایط خاص پس از خروج آمریکا از برجام و امروز نتایج بازار حاصل از کرونا، در حال حرکت به سمت شرایط پایدار تلاش می‌کنند.

ترویج شایعات میان مردم از طریق فضای مجازی و سایر امکانات برای التهاب آفرینی در بازار، در شرایطی انجام می شود که بارها مسئولان اقتصادی بر توانایی ایران برای تولید و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تاکید کرده اند و همه ظرفیت های کشور در این راستا بسیج شده است. 

همچنین کشور ما از ظرفیت های علمی و فناوری بسیار خوبی برخوردار است که با پشتیبانی آن می توان خطوط تولید کارخانجات داخلی را با وجود تحریم های ظالمانه و ندادن برخی لوازم مورد نیاز صنایع، سر پا نگه داشت و به همین دلیل باید گفت جنگ روانی دشمن برای ترس از تعطیلی کارخانه ها در ایران و نبود کالا در بازار هیچ گاه محقق نخواهد شد. 

در همین رابطه خبرنگار فارس با عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و کارشناس اقتصادی به گفت و گو پرداخت و نظر او را پیرامون نقشه دشمن برای برهم زدن بازار ایران و ضرورت اعتماد به ظرفیت های داخلی جویا شد. 

گرانی از یک سو و عدم نظارت از سوی دیگر 

علیرضا انوری در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: امروز بازار حال خوبی ندارد، گرانی  از یک سو و عدم نظارت ها و ویژه خواری برخی انگشت شمار در بازار از سوی دیگر موجب نارضایتی مردم از مسئولان اجرایی شده است.

نظارت مقطعی دچار افسارگسیختگی قیمت‌ها

وی با تأکید بر اینکه چوب بی نظارتی بر بازار و آسیب آن فقط به مردم خواهد خورد، افزود: نظارت‌های مقطعی یا بدون ضمانت اجرایی باعث شده که با یک افسارگسیختگی در قیمت‌ها مواجه شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد ادامه داد: البته این موضوع که مردم با یک شایعه هجوم به بازار آورده و گاهی حرف های مسئولان را نشنیده می‌گیرند باید به سوابق قبلی و اعتبار حرف مسئولان توجه کرد که آیا در دوره های پیش این گرانی ها و نگرانی ها چقدر با تذکرات و پیشنهادات مسئول کنترل و مرتفع شده که این امر اعتماد و اعتبار مسئولان امر را نزد مردم شکل می‌دهد. 

انوری با بیان اینکه این افسارگسیختگی در قیمت‌های بازار بدون شک با نظارت حل خواهد شد اضافه کرد: بدون شک با همکاری دستگاه‌های نظارتی می‌توان امید داشت که این آشفتگی در بازار به یک‌شکل ایده آل تری تبدیل شود.

وی بیان داشت: با قاطعیت و جرئت می توان ادعا کرد که هیچ سازمانی به درصد بالای هدف ترسیم شده خود دست نخواهد یافت مگر آنکه کنترل یک مدیر قادر را به همراه داشته باشد تا نسبت به تحقق و انجام عملیات آگاهی پیدا نموده و قدرت پیگیری و سنجش و اصلاح امور مربوط را پیدا کند.

 انتخاب مدیر لایق نخستین گام در اعتمادسازی میان مردم و دستگاه های نظارتی

عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد ابراز داشت: انتخاب و انتصاب مدیران لایق و کارآمد که احساس مسئولیت در امور محوله دارند نخستین گام در اعتمادسازی و شفاف سازی میان مردم به دستگاه نظارتی و همچنین نظارت و کنترل در امور از ضروریات است که اگر این نظارت در رده های مختلف سازمان ها و دستگاهها صورت نپذیرد، چه بسا زیان های جبران ناپذیری به بار خواهد آمد و نتیجه آن بی عدالتی، رشوه خواری و حیف و میل بیت المال و ایجاد مفاسد اقتصادی خواهد بود.

وی گفت: در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، درک صحیح از وضعیت معیشتی مردم می‌تواند بهترین روش برای مسئولان باشد تا بتوانند با راهکارهای مناسب در راستای حل مشکلات مردم اقدام کنند.

مسئولان باید از حق مردم دفاع کنند

رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد که دارای دکترای مهندسی صنایع و سیستم ها بوده تصریح کرد: در شرایطی که مردم با مشکلات بسیار زیاد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند مسئولان باید به گوش باشند و از حق مردم دفاع کنند و بتوانند برخی از مشکلات آنان را حل کنند، نه اینکه بر حجم مشکلات معیشتی مردم بیفزایند.

به گزارش فارس ، بر این اساس از مسئولان متولی درخواست می شود نظارت ها و کنترل بر قیمت ها را سخت تر کرده و این وضعیت را تا حدودی ساماندهی نمایند تا به حول قوه الهی از این شرایط کنونی سخت، سربلند بیرون بیاییم.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول