اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

مددجویی که اشتغال پایدار ایجاد کرد/ تولید روزانه 350 کیلوگرم سبزی در«آسمان‌آباد»

مددجوی تحت حمایت کمیته امداد استان ایلام توانسته با تولید روزانه 350 کیلوگرم سبزی در دهستان آسمان‌آباد برای 13 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد کند.

مددجویی که اشتغال پایدار ایجاد کرد/ تولید روزانه 350 کیلوگرم سبزی در«آسمان‌آباد»

خبرگزاری فارس- ایلام؛ کبری هواسی: سبزی کاری یکی از شغل‌های رایج و قدیمی مردم روستاهای استان ایلام بوده و بسیاری از آنها از این طریق امرار معاش می‌کنند و با گسترش آن می‌توان زمینه اشتغال را برای روستاییان غرب در ایلام فراهم آورد.

سبزی کاری از گذشته‌های دور در بین خانواده‌های ایلامی به خصوص روستاییان رسم بوده و آنها بیشتر به منظور رفع نیازهای غذایی خود به این کار مبادرت می‌کردند تا اینکه گرایش خانواده‌های شهری به سبزی‌های محلی که تازه و با طراوت هستند بیشتر شده و همین مسئله زمینه ایجاد شغل و کسب درآمد برای روستائیان را به وجود آورده است. 

امروزه بسیاری از روستانشینان در استان ایلام و شهرستان‌های تابع به ویژه غرب استان با کاشت سبزی‌های متنوع و محلی و انتقال آن به شهر برای فروش، درآمد کسب کرده و با این کار به اقتصاد خانواده کمک می‌کنند. 

مهدی حیدری کارآفرین ایلامی از شهر آسمان آباد از توابع شهرستان چرداول با تولید روزانه ۳۵۰ کیلو سبزی توانسته برای خود و خانواده‌اش اشتغال ایجاد کند. 

آسمان آباد شهر سبزی ارگانیک است

مهدی حیدری کارآفرین جوان آسمان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام اظهار داشت: شهر آسمان آباد به شهر سبزی ارگانیک معروف است و به دلیل آب و هوا و زمین‌های حاصلخیزی که در این شهر قرار دارد، می‌تواند قطب سبزی ارگانیک باشد اما متاسفانه توجه خاصی به این موضوع از سوی بعضی مسوولین صورت نگرفته است. 

وی افزود: تنها مشکل بنده نبود آب است؛ ما مشتری‌های ثابت و بسیار زیادی داریم که هر ساله به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود؛ کشت سبزی با توجه به شرایط کاری افراد زیادی را مشغول به کار می‌کند و به اعضای هر هکتار 5 نفر به صورت ثابت و 8 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند. 

این کارآفرین آسمان آبادی تصریح کرد: در حال حاضر تولید روزانه سبزی از 300 تا 350 کیلو به صورت ثابت بوده اما به علت نداشتن آب دائم میزان آن طی این چند سال ثابت مانده است.

وی ادامه داد: سبزی خوراکی شامل نعناع، پیازچه، جعفری، سبزی خورشتی، آشی، خشک کردنی از جمله نمونه کشت‌های حاصل از این زمین کشاورزی است.

توانمندسازی نیازمندان کمیته امداد

قنبر موسی‌نژاد مدیرکل کمیته امداد ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: طرح کشت و تولید سبزیجات محلی در دهستان آسمان آباد اجرایی شد و نقش مهمی را هم در تولید و هم در اشتغال منطقه به وجود آورد. 

وی افزود: رویکرد این سازمان توانمندسازی نیازمندان و مددجویان کمیته امداد مبتنی بر توجه به‌ تمامی ابعاد و نیازهای آن‌ها با استفاده از امکانات دستگاه‌های اجرایی، نهادها، ارگان‌ها، مؤسسات خیریه و مجموعه مراکز اقتصادی این استان است.

مدیرکل کمیته امداد ایلام یکی از اهداف اصلی کمیته امداد را کارآفرینی، ایجاد اشتغال و خودکفایی خانوارهای تحت حمایت عنوان کرد و افزود: تبدیل‌شدن مددجویان تحت حمایت کمیته امداد به کارآفرین و استقلال مالی آن‌ها اصلی‌ترین هدف کمیته امداد است.

انتهای پیام/ 970813

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول