اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

داغ‌ترین‌های «فارس من» در برنامه پایش/ از جولان دلالان کشاورزی تا ساماندهی مشاغل شهرداری

مهمترین مطالبات مخاطبان «فارس من» از چالش‌ها و عدم نظارت بر تولید و مصرف محصولات کشاورزی تا ساماندهی مشاغل شهرداری تهران، داغ‌ترین موضوعاتی بود که در برنامه پایش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

داغ‌ترین‌های «فارس من» در برنامه پایش/ از جولان دلالان کشاورزی تا ساماندهی مشاغل شهرداری

به گزارش خبرگزاری فارس، نرگس دادایی ناظری: مطالبات اقتصادی پرامضای مردمی ثبت شده هفته اخیر در سامانه «فارس من» مورد بحث و بررسی برنامه شب گذشته پایش قرار گرفت. قبل از ورود به مباحث موجود در فضای مجازی، لازم است اشاره‌ای به مصوبه جنجالی دقیقه نودی دولت شود؛ ماجرا از این قرار است در آخرین روزهای تعیین تکلیف بودجه سال ۱۴۰۰، هیأت وزیران در جلسه ۲۸ آبان ماه به پیشنهاد معاون حقوقی ریاست جمهوری حذف سقف حقوق بازنشستگان که ۷ برابر حداقل حقوق بازنشستگی بود را ابلاغ کرد. مصوبه‌ای که با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان منافات داشت.

با توجه به تازه‌ترین برآورد آماری مشاهده می‌شود، بیشترین دغدغه‌های شهروندان در سطح جامعه به گرانی ۲۵ درصدی مرغ، ۲۴ درصد انتقاد از دولت، ۱۹ درصد آشفتگی بازار بورس، ۱۲ درصد تأثیر کرونا بر اقتصاد، ۱۰ درصد انتخابات آمریکا و ۷ درصد گرانی گوشت و روغن اشاره دارد. بنابراین ۳۴۲ هزار مطلب از مجموع یک میلیون و ۲۵۶ هزار مطالب ذکر شده در شبکه‌های اجتماعی به همین مباحث مربوط است. 

اما در سامانه «فارس من» هم تعداد کل مطالبات ۳۲۷ مورد است که برای این تعداد ۴۹ هزار و ۵۳ نفر سوژه‌ها را حمایت کردند. داغ‌ترین مطالبات این هفته از نگاه مردم «عدم نظارت و ساماندهی در چرخه تولید تا مصرف محصولات کشاورزی»، « انتقاد کامیون‌داران به نبود صنف پاسخگو به مشکلات‌شان»، «مشکلات صیادان استان‌های جنوبی»، «تعطیلی  ساخت کارخانه سیمان خرم آباد» و « مرکز ساماندهی مشاغل شهرداری تهران» اختصاص دارد.

 

مطالباتی که در برنامه پایش مورد بررسی قرار گرفت عبارتند از:

* اختلاف قیمت چند برابری محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره مردم

صدها کشاورز از عدم نظارت و ساماندهی محصولات کشاورزی انتقاد کرده و می‌گویند: وجود دلالان و عدم نظارت دستگاه های متولی بر روند عرضه و تقاضا بر قیمت محصولات کشاورزی باعث شده تا سود حاصل از فروش محصولات به سمت واسطه‌گران در بازار روانه شود. در این صورت مصرف‌کننده در بازار چند برابر قیمت واقعی را می‌پردازد و کشاورز هم با نرسیدن به هزینه تولید، متضرر می‌شود.


در این مطالبه کشاورزان نوشته‌‌اند: به دلیل عدم توانایی تأمین بذرهای کشاورزی و قیمت پایین فروش، همچنین تأخیر در پرداخت حق‌الزحمه کارگران، محصول را در زمین‌های زراعی رها کرده و یا با کمترین قیمت به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال در محصول گوجه‌فرنگی، کشاورز به قیمت کمتر از هزار تومان آن را  به دلال فروخته در صورتی که در برخی از فروشگاه‌ها این محصول بیشتر از ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

*  بلاتکلیفی سهامداران کارخانه سیمان خرم‌آباد

دیگر مطالبه پرامضای «فارس من»، پروژه نیمه‌تمام کارخانه سیمان خرم‌آباد است. عملیات ساخت کارخانه سیمان در خرم‌آباد به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ استان لرستان در سال ۱۳۸۵ شروع به کار کرد. در ابتدای عملیات ساخت، کار به خوبی پیش‌ می‌رفت اما بعد از مدتی، ساخت کارخانه تعطیل و منجر به ورشکستگی سرمایه‌گذار و بلاتکلیفی سهامداران کارخانه سیمان خرم‌آباد شد.

اختلاف مدیرعامل کارخانه با بانک عامل، جانمایی نامناسب کارخانه و آلودگی زیست محیطی از جمله مواردی است که ۴۶ هزار سهامدار که هرکدام با امید و آرزویی دارایی خود را در این طرح سرمایه‌گذاری کرده بودند، را بلاتکلیف کرد. اما باید گفت خبرهای خوشی مبنی بر ورود دستگاه قضا برای بازگرداندن سرمایه‌گذاران فعلی و جدید به ادامه ساخت این کارخانه، شنیده می‌شود.

 

* درخواست صدور مجوز صید قایق صیادی

صیادان بارها اعتراض خود را نسبت به مشکل صدور مجوز صید قایق صیادی اعلام کرده‌اند و خواستار تسریع در اعطای مجوز شده‌اند. این موضوع به ۲۰ سال گذشته برمی‌گردد به گونه‌ای که سازمان شیلات به بهانه‌های مختلف از جمله کاهش ذخایر آبزیان، هویت‌دار شدن شناورها و نبود ظرفیت، صیادان بوشهری را از نعمت صید محروم کرده در حالی که تنها درآمد آنها از طریق صید است.

لذا دیوان عدالت اداری بعد از شکایت صیادان، دستورالعمل سازمان شیلات را از لحاظ قانونی فاقد اعتبار خواند و دستور صدور مجوز صید از سوی سازمان شیلات به صیادان داده شد. همچنین صیادان خواستار پیگیری بیشتر ین موضوع از طیرق کمیسیون اصل 90 و هیأت مقررات‌زدایی شدند.

* انتقاد کامیون‌داران بر نبود صنف پاسخگو به مشکلات‌شان

 در این مطالبه حدود هزار کامیون‌دار ضمن انتقاد بر نبود صنف پاسخگو به مشکلاتی مثل افزایش چندین برابری قیمت کامیون از ۴۰۰ میلیون به ۲ میلیارد تومان، عدم پلاک‌گذاری و ترخیص این خودرو از گمرک، افزایش قیمت لاستیک و لوازم یدکی، عدم افزایش قیمت بار از سوی شرکت‌ها و تأخیر در پرداخت هزینه‌های بار اشاره شده است.


* ساماندهی مشاغل شهرداری تهران

با توجه به شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های کرونایی از تاریخ ۲۰ آبان، مرکز ساماندهی مشاغل شهرداری تهران تمامی روزبازارهای مناطق ۲۲‌گانه تهران را از تاریخ ۱۰ آبان تعطیل کرد. این تعطیلی پیش از موعد باعث شد تا اعتراض دستفروشان به عدم ساماندهی مشاغل دوباره داغ شود.

در این مطالبه کاسبان می‌گویند: ما کسبه روز بازارها فقط باعث انتقال ویروس هستیم؟ آیا بازار مسقف تهران انتقال ویروس نیست؟ کسبه روز بازار با درآمد روزمره و بدون بیمه امرار معاش می‌کنند، با این وضع نامناسب اقتصادی چگونه جوابگوی خانواده باشیم؟ لذا کاسبان خواستار ساماندهی مکان بازار و تأمین امنیت شغلی‌شان هستند.

در ادامه احمد هاشمیان معاون سازمان راه و حریم جاده‌ای در گفت‌وگوی تلفنی برنامه پایش  به مشکل چند مطالبه مردمی پاسخ داد.

 

یکی از متقاضیان صدور مجوز احداث جایگاه سی‌ان‌جی در استان چهارمحال و بختیاری به عدم دریافت مجوز جایگاه سوخت از سوی اداره راهداری اشاره کرد و گفت: با توجه به تقاضای احداث جایگاه در سال ۹۶ و موافقت شرکت فرآورده‌های نفتی و اخذ ۲۴ استعلام از سوی ارگان‌های دولتی، با راه اندازی جایگاه سی ان جی موافقت شد اما برای اخذ یک استعلام از سوی اداره راهداری با مشکل مواجه شدیم و این اداره جوابگو نیست.

 

معاون سازمان راه و حریم جاده‌ای  در پاسخ به مطالبه این شهروند، گفت: مشکل اصلی این متقاضی فاصله قانونی زمین‌شان تا سه راهی نزدیک به جایگاه سی ان جی است. بنابراین اگر محور چهار خطه تکمیل شود این مشکل برایشان رفع خواهد شد. لذا وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد به وسیله نیوجرسی باند رفت و برگشت این مسیر را از هم جدا کند.

 

وی در خصوص اعلام زمان دقیق برای حل مشکل متقاضیان جایگاه سی‌ان‌جی استان چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سازمان راهداری مستقل از وزارت راه و شهرسازی است لذا این سازمان نمی‎‌تواند پاسخ قطعی دهد. اما وظیفه‌ای که ما داریم حفظ ایمنی و جان مردمی است که در آن جاده تردد می‌کنند.

 

هاشمیان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر سال رونق و جهش تولید و اینکه جوانان باید مشغول به کار شوند، تأکید کرد: انشاءالله بعد از اتمام ویروس کرونا برای بازدید از مکان موردنظر در جهت احداث جایگاه سی‌ان‌جی،‌ اقدام خواهیم کرد.

همچنین در ادامه گفت‌وگوی تلفنی، مخاطب دیگری از استان لرستان شهرستان دورود پشت خط آمده و مشکلات صدور مجوز شرکت فرآوری محصولات کشاورزی از سوی سازمان راهداری را بازگو و بیان داشت: حدود ۷،  ۸ سالی است که درخواست صدور جواز تأسیس شرکت بسته‌بندی محصولات کشاورزی را از سازمان راه و ترابری خواستاریم اما تاکنون این سازمان حاضر به بازدید از این مکان‌ها نشده است.

 

هاشمیان در پاسخ به مطالبه متقاضی صدور مجوز شرکت فرآوری محصولات کشاورزی اظهار داشت: موضوع قابل حل است ما با استان هماهنگ شده و با توجه به وجود راه روستایی با صد متر هم قابل حل است و حتماً این موضوع را در دست پیگیری قرار می‌دهیم و مشکل حل خواهد شد.

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول