به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، در بیانیه ۵ تشکل فرهنگیان آمده است: استمرار انقلاب اسلامی و دستیابی به تمدن نوین اسلامی، در پرتو معارف عمیق جامع اسلام ناب محمدی (ص) امکان پذیر است و در گام دوم انقلاب بخش معظمی از آن مرهون تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان است و با ابتنای بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و دوری از فرهنگ اومانیستی بریده از معنویت و وحی تحقق خواهد یافت و خوشبختانه برای استقلال فرهنگی و تعلیم و تربیت، سند تحول بنیادین نظام جمهوری اسلامی تدوین و ابلاغ شده است، تا میزان و شاخص برنامههای درسی، تربیت و گزینش معلم، فعالیت های آموزشی و راهبری آموزشی و تربیتی باشد و با هویت بخشی به آموزش و پرورش تمایز و مغایرت آن را با تعلیم و تربیت غرب در پوششهای متعدد از جمله سند ۲۰۳۰ روشن نماید و حصنی در برابر نفوذ فرهنگی بیگانه در جان و روح فرزندان این کشور باشد و با توجه به نقش ممتاز و بی بدیل معلم در بین عوامل و عناصر موثر در تربیت نسل حاضر، رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان در سال۱۳۹۷ هوشمندانه فرمودند: «مسأله دانشگاه فرهنگیان و مسأله تربیتمعلّم؛ امروز مهمترین نیاز آموزش و پرورش کشور، معلّم است؛ مهمترین نیاز، معلّم است. این دانشگاه و دانشگاه شهید رجایی و هر نقطهای که تربیتمعلّم بر آن صدق میکند، بایستی هم کمّاً، هم کیفاً توسعه پیدا کند. آقایان گفتند و بنده هم اطّلاع دارم که تا چهار سال دیگر، تعداد انبوهی از معلّمین -تعداد کثیری- وارد بازنشستگی میشوند و آن کسانی که از این دانشگاهها، [یعنی] دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، تحویل داده میشوند به آموزش و پرورش، بسیار بسیار کمتر از آن مقداری هستند که از آموزش و پرورش خارج میشوند؛ این یک بحران است برای آموزش و پرورش؛ نباید چنین اتّفاقی بیفتد. *البتّه گفته میشود که از بیرون کسانی را میگیرند، [ولی] آن یک عمل اضطراری است و در صورت ناچاری و اضطرار البتّه اشکال ندارد؛ علیالاصول هم یک کارِ درستی نیست؛ معلّمی یک حرفهی فنّی است، یک کار هنری است؛ یاد گرفتن لازم دارد؛ اینجا شما معلّمی را یاد میگیرید؛ آن که در فلان دانشگاه دیگر درس خوانده، او این معلومات شما را که در اینجا یاد گرفتهاید، ندارد؛ چطور میخواهد معلّمی کند؟*
مراکز تربیت معلّم -که مهمترینش فعلاً دانشگاه فرهنگیان است- مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشورند و در مورد این دانشگاه کوتاهی شده. [طبقِ] آنچه بنده اطّلاع دارم و به من گزارش شده، این دانشگاه، هم از لحاظ نیروی انسانی -معلّم، استاد- دچار کمبود است، هم از لحاظ بودجه دچار کمبود است، [هم] از لحاظ فضای آموزشی دچار کمبود است. وزارت علوم، سازمان مدیریّت، سازمان امور استخدامی، هرکدام به نحوی بایستی همکاری کنند، کمک کنند؛ این مشکلات باید برطرف بشود. البتّه دوستان، هم اینجا ذکر کردند، هم در آن جلسه قبلی گفتند که از بنده انتظاراتی دارند؛ بنده آماده هستم و هر کاری که از من بربیاید و بتوانم انجام بدهم و در اختیار بنده باشد، قطعاً انجام میدهم؛ برای اینکه این مسأله را جزو مسائل درجه اوّل کشور میدانم و میشناسم».(۹۷/۲/۱۲)
متاسفانه جریان غربگرا در دوران اقتدار خویش بر آموزش و پرورش در دهههای شصت و هفتاد، با توجیهات اقتصادی، زمینه تضعیف و انحلال مراکز تربیت معلم را فراهم ساخت؛ مراکزی که نهادهای انقلابی و کارآمد و میراث شهیدان رجایی و باهنر بود و امروز پیامد و تاوان آن کژاندیشی، غفلت یا انحراف فکری، مشکل کمبود شدید معلم در آموزش و پرورش می باشد.
در دهه اخیر هم به علت حاکمیت نگرش«معلم مهارت محور و معلم فکور» به جای «معلم اسوه و الگو و تربیت محور» و نیز به دلیل نگرش هزینه ای به جای نگرش سرمایهای در جذب معلم، شاهد تضعیف دانشگاه فرهنگیان هستیم که به برخی از آنها اشاره می شود:
۱- از ظرفیت ۹۸ پردیس و مراکز آموزشی دانشگاه فرهنگیان در دهه اخیر استفاده نشده است به طوری که در سال های ۹۴ تا ۹۶ جذب دانشجو معلم به ۲ تا ۳ هزار نفر رسید، در حالیکه در سال ۹۸ میزان جذب به ۵۵ هزار نفر افزایش یافت و در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار نفر در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند و در صورت اختصاص ردیف استخدامی، میتوان از ظرفیت موجود دانشگاه و توسعه آن، بحران نیروی انسانی ناشی از بی تدبیری و اشتباه گذشته را مدیریت کرد.
۲- مقام معظم رهبری از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک عمل اضطراری یاد کردند که علیالاصول کار درستی نیست ولی جریان ناباور به اهمیت و ضرورت تربیت معلم، همواره تلاش کرده است این «استثناء» را جانشین «قاعده» نماید. به طوری که درسال جاری بیش از ۳۰ هزار نفر در رشته هایی مانند آموزش ابتدایی از دانشگاه های دیگر با طی یک دوره آموزشی، صلاحیت حرفه ای که غالبا ناقص اجرا می شود، وارد مدارس می شوند و این ماده که انشای آن برای رشته های خاصی است که در دانشگاه فرهنگیان ارائه نمی شود، پنجره نفوذ نگرش مخالفان تربیت معلم شده است و متاسفانه وزیر محترم علوم و تحقیقات و فناوری هم اخیراً طی نامهی شمارهی و/۱۸۷۷۳۶ به تاریخ ۱۳۹۹/۹/۳ از مقام معظم رهبری درخواست جذب فارغ التحصیلان دانشگاهها بر اساس ماده مذکور را نموده است با توجیه کاهش هزینه و جبران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش با آنکه سخنان رهبر معظم انقلاب تصریح بر جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی دارد.
۳-شورای محترم انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۳۳ به تاریخ ۱۳۹۹/۸/۲۷ سیاستهای جذب معلمان را مصوب نموده است که در این مصوبه علیرغم توضیحات فوقالذکر، بلکه سابقه بیش از صد ساله تربیت معلم در ایران، ماده ۲۸ اساسنامه از استثناء خارج و به یک قاعده تبدیل خواهد شد. به دلیل آنکه برخی مخالفان تربیت معلم، دست اندرکار شورای عالی آموزش و پرورش و مسؤول تدوین آییننامه این ماده در شورایعالی شدهاند. تأکید وزیر محترم آموزش و پرورش بر «ادامه حتمی» استفاده ازماده ۲۸ نیز این نگرانی را تشدید میکند که همانند گذشته این ماده اضطراری و غیراصولی «تربیت معلم» را تحت الشعاع قراردهد و چنانکه برخی دلبستگان به ماده ۲۸ اظهار داشته اند، این ماده بدیل دانشگاه فرهنگیان شود. بر این اساس و با توجه به اهداف جریان نفوذ در تضعیف تربیت معلم، تشکلهای فرهنگیان تحقق موارد ذیل را برای تقویت دانشگاه فرهنگیان خواستار می باشند:
۱- با توجه به تعبیر مقام معظم رهبری از ماده ۲۸ با عنوان «یک اضطرار که علیالاصول درست نیست»، از شورایعالی انقلاب فرهنگی انتظار میرود برای لغو این ماده ظرف سه سال آینده برنامه ریزی و تاریخ لغو آن را اعلام نماید.
۲- با توجه به تصریح مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت توسعه دانشگاه فرهنگیان (۹۷/۲/۱۲)، وزارت آموزش و پرورش بر اساس رشد جمعیت دانشآموزی، رشتههای تحصیلی و خروجی نیروی انسانی، نیاز ده سال آینده خود را برآورد کند و دانشگاه فرهنگیان برنامه توسعه خود را برای تأمین این نیاز تدوین و ارائه کند و سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم، حمایتهای لازم از این برنامه را در زمینه تخصیص ردیف استخدامی، بودجه و تأمین هیأت علمی به عمل آورند.
کانون تربیت اسلامی
جمعیت اسلامی فرهنگیان
جامعه اسلامی فرهنگیان
جمعیت فرهنگیان جوان
شورای وفاق فرهنگیان خراسان رضوی
انتهای پیام/