اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ادامه تعطیلات و انجام ۱۰۰هزار تست روزانه راه‌ کنترل طغیان کرونا/ با کاهش آمار مرگ‌ومیر ذوق‌زده نشویم!

کارشناسان با بیان اینکه در روزهای خبرهای خوشی را درباره واکسن کرونا از دنیا خواهیم داشت گفتند که با کاهش موارد مرگ‌ومیر ذوق‌زده نشویم و راه‌حل کنترل طغیان کرونا ادامه تعطیلات و انجام ۱۰۰هزار تست روزانه است.

ادامه تعطیلات و انجام ۱۰۰هزار تست روزانه راه‌ کنترل طغیان کرونا/ با کاهش آمار مرگ‌ومیر ذوق‌زده نشویم!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با کارشناسان درباره راه‌حل کنترل طغیان کرونا انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

 

 

علیرضا ناجی، رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری

درحال حاضر حدودا ۱۴هزار نفر موارد مثبت روزانه کرونا در کشور ماست. با محدودیتی که این مدت اجرایی کردند با تمام کاستی‌هایی که وجود دارد، شخصا انتظار ندارم این موارد را به‌سرعت به‌صورت کاهشی ببینیم.

مدت طولانی است که هر روز تعداد موارد مثبت جدید ما همچنان رو به افزایش و سطح بالاست و این انتظار اشتباهی است.

با کاهش موارد مرگ‌ومیر ذوق‌زده نشویم

تعداد مرگ‌ومیر هم اگر به مقدار اندکی کاهش پیدا می‌کند نباید ذوق‌زده شویم. هرچقدر تعداد ورودی‌ها و موارد مثبت روزانه همچنان پابرجا بماند به همان نسبت دچار بیماری‌های خفیف هستند و می‌توانند دچار بیماری متوسط رو به وخیم شوند و احتیاج به بستری شدن داشته باشند و به همان نسبت مرگ‌ومیر وجود دارد. 

تا ورودی‌ها را کم نکنیم نمی‌توانیم شاهد کاهش مبتلایان و مرگ‌ومیر باشیم

تا آن عدد ورودی‌ها را کم نکنیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که با اجرای یک هفته محدودیت شاهد کاهش مبتلایان و مرگ‌ومیر باشیم.

به نظر من نتیجه‌گیری درخصوص تاثیر محدودیت‌ها زود است. باید این را ادامه دهیم.

نباید هیجان‌زده درباره اطلاعاتی که به دست ما می‌رسد، اظهارنظر کنیم. معیار اصلی این است که برنامه‌های کنترلی را تا اندازه‌ای باید ادامه دهیم تا بتوانیم روزانه ۱۴هزار نفر را کاهش دهیم و به اعداد بسیار پایین‌تر برسانیم.

با این تعداد ابتلا باید در ایران روزانه ۱۰۰هزار تست بگیرند

طبق معیارهایی که سازمان جهانی بهداشت دارد اگر روزی ۱۳هزار نفر مبتلایان جدید داریم که قدری شیوع بالایی است، الان باید در ایران روزی ۱۰۰هزار تست گرفته شود. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم پوشش بسیار خوبی است. 

 

 

محمدرضا هاشمیان فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری

تخت‌های ICU ما همیشه در فرآیند پرشدن از ابتدای شیوع کرونا بوده و تا انتها خواهد بود. در این شکی نیست.

به نظر می‌رسد این مسائلی که در ارتباط با قرنطینه اتفاق افتاده است مراجعه به بیمارستان‌ها را حداقل در شهر تهران کاهش دهد. این امر طبیعی است و همه بیمارستان‌ها این امر را اعلام می‌کنند.

کاهش ورودی به بیمارستان‌ها باعث رسیدگی بیشتر به بیماران می‌شود

شانسی که با کاهش ورودی‌ها برای ما پیدا می‌شود این است که در ICU بیماران را در شرایط بهتری می‌توانیم داشته باشیم.

این می‌تواند خبر خوبی باشد که بیمارانی که در ICU بستری هستند شانس مرگ‌ومیر آنها در روزهای آینده کمتر خواهد بود و ما هم باید به این سمت برویم.

از الان باید برنامه زمان‌بندی واکسن را مشخص کنیم

اینکه داستان قرنطینه و محدودیت‌های جدید تمام شود چه اتفاقی می‌افتد؟ باید بگویم حتی به نظر من یک هفته هم غنیمت است. روزی ۵۰۰-۴۰۰ نفر فوتی شوخی نیست. هر روشی که استفاده شود تا کاهش مرگ‌ومیر داشته باشیم را می‌پذیریم.

روزهای آینده خبرهای خوشی را از دنیا خواهیم داشت

روزهای آینده خبرهای خوشی را از دنیا خواهیم داشت تا ۶ واکسن در نوبت پاسخ داده شود که تعدادی تایید شده و قابل قبول از نظر سازمان بهداشت جهانی است. 

سازمان بهداشت جهانی وقتی این خبر را اعلام کند ما هم در لیست دریافت این واکسن‌ها قرار خواهیم گرفت.

مساله بودجه هم حل شده است و تعداد فراگیری از این واکسن‌ها در کشور مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته است.

برنامه خرید و تقسیم‌بندی زمانی برای تزریق واکسن باید از الان برنامه‌ریزی شود و اینها با امر قرنطینه همسانی داشته باشد.

برای تجهیز واکسن‌ها نیاز به قرنطینه داریم. باید قرنطینه شویم. هر کسی که می‌خواهد تزریق واکسن داشته باشد باید زمان قرنطینه شدن داشته باشد. لذا بحث قرنطینه شدن امری است که از الان شروع شده و به‌خاطر واکسن‌ها مجبور هستیم این قرنطینه را ادامه دهیم. 

رویکرد وزارت بهداشت تغییر کرده است

اینکه ما متاسفانه در مسیر یک رویکرد بسیار غیرعلمی ایمنی گله‌ای قرار داشتیم شکی نیست. الان با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود کشورهایی که در این مسیر قرار گرفته‌اند که ازجمله آنها کشور آمریکاست به‌خاطر شرایطی است که ترامپ ایجاد کرد. آنها بحث ایمنی گله‌ای داشتند و بیماران‌شان افزایش یافت.

آنچه بین کشور ایران و ترکیه فرق داشت استفاده از قرنطینه‌های به‌موقع در ترکیه بود. با توجه به اینکه درمان کرونا ثابت شده نیست اما اختلاف مرگ‌ومیر بین دو کشور داشتیم که نتیجه اعتقاد به ایمنی گله‌ای است.

از این به بعد با توجه به اینکه صورت مساله حذف شده ما فشاری بر عدم تجویز واکسن‌ها نداریم چون نقطه مقابل تجویز واکسن، ایمنی گله‌ای بود. با توجه به اینکه دکتر ملک‌زاده واکسن را ۵۰ درصد ایمنی می‌دانستند خیلی دیر به این فرآورده می‌رسیدیم و همه حرکت‌ها بلافاصله بعد از این جریان در وزارت بهداشت اصلاح شد.

بحث واکسن فراوزارت بهداشتی شده

وقتی قرار است که واکسن‌ها به سرعت به ما برسد نشان از تغییر رویکرد وزارت بهداشت دارد. مضافا اینکه خوشبختانه بحث واکسن فراوزارت بهداشتی شده، یعنی خیلی‌ها به قضیه ورود پیدا کردند، هم در زمینه تمهید پول برای واکسن و هم در موافقت با این جریان قدم برداشتیم و این شرایط بهبود کافی و کامل را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول