اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

روایت فارس از وضعیت بیماری ایدز در کردستان/ علت‌ها و راهکارهای کاهش شیوع HIV

«ایدز» یکی از شایع‌ترین بیماری‌های امروزی است که عدم آگاهی مردم از تشخیص و کنترل آن وگاهی کتمان و خودداری از مراجعه برای آزمایش، موجب شیوع بیشتر در جامعه می‌شود.

روایت فارس از وضعیت بیماری ایدز در کردستان/ علت‌ها و راهکارهای کاهش شیوع HIV

خبرگزاری فارس/سنندج؛ صمدنیا، در دنیای پیشرفته امروزی ویروس‌های کوچک قاتلان بزرگ شده‌اند، از ویروس HIV که مدت‌ها قبل، اخبار تمام رسانه‌ها بود تا به اکنون که ویروس کرونا در تمامی رسانه‌های دنیا مورد بحث است.

اما متاسفانه در سال‌های اخیر خطرات بیماری ایدز به فراموشی سپرده شده است چه بسا بسیاری از افراد به دلیل بی‌اطلاعی از بیماری خود منجر به شیوع بیشتر آن در جامعه می‌شوند و علاوه بر صدمه‌های جسمی که موجب پایین آمدن سطح ایمنی بدن و گاهی اوقات منجر به مرگ می‌شود آثار روحی و روانی این بیماری در افراد نیز بسیار حائز اهمیت است.

روز جهانی ایدز فرصتی برای مرور چالش‌های این ویروس پرخطر و راهکار پیشگیری از شیوع این بیماری است، که بر آن شدیم از دیدگاه افراد مبتلا به این بیماری و کارشناسان به این موضوع در استان کردستان بپردازیم.

خانواده‌ام مرا طرد کردند

«لیلا» یک شهروند سنندجی ۳۷ ساله دارای ۲ فرزند است، بدون اعلام هویتی‌اش رضایت داد که با ما مصاحبه کند، می‌گوید؛ وقتی متوجه شدم آلوده هستم احساس کردم چند ثانیه قلبم از تپش ایستاد، فکر کردم زندگی برای من دیگر تمام شده است، ‌در آن لحظه تنها چیزی که به ذهنم خطور می‌کرد فکر خودکشی بود، شوهرم مرا آرام می‌کرد، نگاه دختر ۱۰ ساله‌ام که می‌گفت مامان چی شده؟ چرا نگران شدی؟ هیچ وقت فراموش نمی‌کنم. 

بعد از دو ماه که به منزل پدری نزد خانواده‌ام رفتم، آنها جرات نزدیک شدن و روبوسی کردن با من نداشتند، حتی بشقاب و لیوان من را جدا کرده بودند، خواهرم که دارای تحصیلات دانشگاهی و از این بیماری شناخت بیشتری دارد، تنها حامی و پشتیبان من بود که بارها من را از مرگ نجات داد.

از او می‌پرسم چطور به این ویروس آلوده شدید؟ می‌گوید: حدود ۱۷ سال است که ازدواج کرده‌ام و شوهرم معتاد است، از طریق شوهرم به این ویروس آلوده شدم، اوایل ازدواجمان شوهرم معتاد نبود اما بعد از چند سال به دلیل معاشرت با دوستان معتادش، او هم به اعتیاد آلوده شد، بارها می‌خواستم از او جدا شوم اما به دلیل وابستگی به فرزندانم نتوانستم این کار را بکنم.

لیلا می‌گوید؛ بدنم خیلی ضعیف شده بود مثل این بود که همیشه سرماخوردگی داشته باشم، به طوریکه می‌توان گفت که در شش روز از هفت روز هفته من مریض بودم و نمی‌توانستم غذا بخورم، شوهرم مرا نزد پزشک برد و با تشخیص پزشک از من آزمایش HIV گرفتند و تا قبل از انجام این آزمایش شوهرم نیز از این بیماری بی‌اطلاع بود.

اکنون که دو سال از این ماجرا می‌گذرد روحیه‌ام کم‌کم بهتر شده و‌ با خوردن دارو که از طرف مرکز مشاوره رایگان در اختیار ما قرار می‌گیرد مانند یک فرد مبتلا به بیماری‌هایی شبیه دیابت و .... در حال ادامه زندگی هستم.

۸۹ درصد از مبتلایان به HIV مربوط به آقایان است

ابراهیم قادری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت؛ بیماری ایدز با بیماری HIV متفاوت است به طوریکه HIV بیماری عفونی است اما ایدز آخرین و پیشرفته‌ترین مرحله از روند بیماری HIV است.

قادری در خصوص آمار مبتلایان به ایدز گفت: از سال ۱۳۶۷ تاکنون ۵۸۶ بیمار به HIV در کردستان شناسایی شده‌اند که ۲۶۶ نفر از آنان منجر به مرگ شده است و ۸۹ درصد از این بیماران مربوط به آقایان است و بیشترین آمار مبتلا، مربوط به سنین ۲۵ تا ۴۵ سال است.

وی افزود: در طول سال ۹۹ تعداد بیماران مبتلا ۸ نفر بوده است که کاملاً تحت درمان هستند و متاسفانه شناسایی این افراد با تأخیر در بیماری صورت گرفته است، به طوریکه سطح ایمنی بدن آنها بسیار ضعیف شده است، و بسیار دیر به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و ممکن است این افراد به دلیل بی‌اطلاعی از بیماری خود موجب مبتلا شدن افراد زیادی از جامعه شده باشند که نگران کننده است.

شناسایی ویروس HIV علائم به خصوصی ندارد

وی اذعان داشت: در اوایل مبتلاشدن به بیماری HIV علائم بخصوصی در بدن فرد دیده نمی‌شود اما در گذر زمان (که این زمان ممکن است برای بعضی از افراد بین ۳ تا ۷ سال طول بکشد و بستگی به مقاومت بدن افراد دارد) شایع‌ترین علایم آن عفونت‌های مکرر و پایین آمدن سطح ایمنی بدن در این افراد است.

تماس جنسی محافظت نشده شایع‌ترین راه انتقال HIV

وی ادامه داد: رفتارهای پرخطر که شامل تماس جنسی محافظت نشده و خارج از چارچوب اصول، داشتن شرکای جنسی متعدد و یا کسانی که اعتیاد تزریقی دارند و همچنین همسران این افراد از عوامل انتقال این بیماری هستند که متاسفانه شایع‌ترین آن که حدود ۶۰ درصد بیماران را شکل می‌دهد از طریق تماس جنسی محافظت نشده و خارج از چارچوب اصول است.

وی اظهار داشت: مراکز مشاوره و درمان به صورت رایگان به ارائه دارو، خدمات دندانپزشکی و انجام آزمایشات و ارائه جواب آزمایشات و رسیدگی به بیماران به صورت کاملا محرمانه و شخصی فقط با خود فرد بیمار، مشغول به ارائه خدمات هستند.

قادری در خصوص درمان بیماری HIV اذعان داشت: متاسفانه واکسنی برای مقابله با این بیماری وجود ندارد اما بیماران مبتلا به HIV با مصرف روزانه داروها که نقش بسزایی در بالا بردن سطح ایمنی بدن آنها دارد می‌توانند مانند سایر افراد جامعه ادامه حیات دهند

کرونا برای افراد مبتلا به HIV خطرناک‌تر است

وی همچنان افزود افراد مبتلا به HIV به دلیل پایین بودن سطح ایمنی بدنشان، بیشتر در معرض خطر کرونا هستند.

بیماران HIV ترسناک نیستند

بیماران آلوده به ویروس HIV اصلاً ترسناک نیستند و با رعایت ارتباط صحیح می‌توان مانند سایر افراد معمولی جامعه با آنها زندگی کرد، متاسفانه بسیاری از آنها بی‌صدا قربانی شده‌اند و برای فرار از نگاه و قضاوت‌های نادرست دیگران، تصمیم گرفته‌اند بیماریشان را مانند راز بزرگی تا ابد در دلشان پنهان کنند.

نقش موسسه‌های خیریه 

محمد کریمی رئیس باشگاه یاران مثبت HIV کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: این موسسه خیریه مختص به بیماران HIV و حدود ۵ سال است که مشغول به فعالیت است، در سال‌های قبل تحت نظارت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی بود که طی یک سال اخیر به بهزیستی واگذار شده است.

کریمی افزود: تعداد بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی عضو این موسسه خیریه ۴۲ نفر است که متاسفانه علت کم بودن اعضا به دلایلی از جمله ترس از شناخته شدن در میان جمع و همچنین توقع به حمایت مالی در حد بسیار عالی که این نیاز توسط موسسه که با کمک‌های ناچیز مردمی تأمین می‌شود به طور کامل نمی‌تواند برآورده شود.

اقدامات موسسه خیریه

وی در خصوص اقدامات این موسسه خیریه به مواردی از جمله برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه مهارت نقاشی، آموزش خیاطی، ساخت کیف‌های چرمی، آموزش مهارت‌های زندگی، از جمله مهارت گوش‌دادن فعال، برقراری ارتباط، همچنین معرفی افراد به مراکز مشاوره‌درمانی برای ارائه خدمات دندانپزشکی و بیماری‌های زنان و زایمان و .... اشاره کرد.

کریمی در ادامه افزود: با توجه به صدمه روحی و روانی که به این بیماران وارد می‌شود باشگاه یاران مثبت از روان‌شناسان بالینی برای ارائه خدمات مشاوره‌ای به این بیماران برخوردار است.

و اما...

براساس آنچه از نظر علمی اثبات شده است، مهم‌ترین عوامل انتقال ویروس HIV که شامل انتقال خون و ترشحات ناحیه تناسلی فرد آلوده (ناشی از استفاده نکردن از وسایل بهداشتی جنسی)، سرنگ آلوده، تزریق خون آلوده و همچنین از طریق مادر آلوده به فرزند(بارداری زایمان و شیردهی) و ... است که با رعایت موارد ایمنی و اقدام به موقع برای انجام آزمایشات در مراکز مشاوره و بیماری‌های رفتاری که به صورت رایگان و کاملا محرمانه صورت می‌گیرد، می‌توان از گسترش این بیماری و در نهایت از مرگ افراد جلوگیری کرد.

گفتنی است؛ مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در سنندج سه راه شریف آباد جنب سازمان انتقال خون و تلفن شماره ۳۳۲۳۹۲۱۰ آماده پذیرش رایگان افراد مشکوک به این بیماری است.

انتهای پیام/2330/87/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول