اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

محقق ایرانی عامل بیماری فضانوردان در فضا را کشف کرد

نتایج بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، حضور طولانی مدت در فضا منجر به بروز بیماری‌هایی می‌شود که حالا دلیل آنها توسط یک محقق ایرانی کشف شده است.

محقق ایرانی عامل بیماری فضانوردان در فضا را کشف کرد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به قل از انگجت، نتایج تحت بررسی قرار دادن فضانوردان حاضر در فضا نشان داده آغاز سفرهای فضایی احتمال بیمار شدن فضانوردان در خارج از جو کره زمین را افزایش می‌دهد.

تحقیقاتی که در این زمینه توسط پژوهشگران ناسا تحت سرپرستی دکتر افشین بهشتی عضو مرکز تحقیقاتی Ames ناسا، صورت گرفته نشان می‌دهد، سفر به فضا موجب تغییراتی در میتوکندری سلول‌های بدن انسان می‌شود که بیمار شدن افراد را تسهیل می‌کند.

افرادی که طولانی‌مدت در فضا حضور دارند، دچار بیماری‌هایی مانند اختلالات قلبی عروقی، اختلالات خواب و درنهایت به مشکلات سلامتی مبتلا می‌شوند.

میتوکندری در واقع مخزن ذخیره سازی و تولید انرژی سلول‌های بدن محسوب می‌شود و نقش حیاتی در حفظ سلامت بدن ایفا می‌کند.

به گفته افشین بهشتی، بررسی‌هایی که در جریان این تحقیق صورت گرفته نشان می‌دهد موش‌هایی که کارکرد میتوکندری سلول‌های بدن آنها مختل شده، با مشکلاتی در چشم و کبد خود مواجه شده اند.

تحقیقات صورت گرفته توسط این تیم پژوهش بیانگر آن است، احتمال اختلال میتوکندری در خارج از جو زمین به علت نبود جاذبه افزایش می‌یابد و همین مساله عملکرد سیستم ایمنی بدن را دچار اختلال می‌کند.

یافته‌های این تحقیق این نگرانی را تقویت می‌کند که فضانوردان می توانند با چالش‌های قابل توجهی برای سلامتی به ویژه در سفر به ماه و مریخ روبرو شوند؛ این کشف می‌تواند برای غلبه بر این مشکلات بسیار مهم باشد.

افشین بهشتی، نویسنده اصلی تحقیق به ناسا گفت: داده‌های این بررسی می‌تواند منجر به «اقدامات متقابل و توسعه داروهایی» شود که شرایط سلامتی مردم در فضا را فراهم کند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول