اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

هشدار دامپزشکی خراسان رضوی درباره آنفلوآنزای پرندگان

رئیس بهداشت و مدیر بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نسبت به جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با توجه به قرارگیری در فصل سرما هشدار داد.

هشدار دامپزشکی خراسان رضوی درباره آنفلوآنزای پرندگان

علیرضا شهرام شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، ضمن هشدار به پرورش‌دهندگان طیور در استان، اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی که در زمستان وجود دارد برخی از واحدهای پرورش دهنده طیور به دلیل کاهش مصرف سوخت و هزینه‌های ناشی از آن، اقدام به بستن تهویه‌ها و کاهش ورودی هوا می‌کنند که این امر می‌توانند مشکلات تنفسی را برای گله‌های آنان به دنبال داشته باشد.

وی افزود: توصیه می‌کنم با توجه به شرایط فعلی، پرورش دهندگان هزینه سوخت را تحمل کنند و در راستای جلوگیری از ابتلای طیور به بیماری‌های تنفسی همچون نیوکاسل، برونشیت و آنفولوآنزا، اقدام به کاهش تهویه‌های خود نکنند.

رئیس بهداشت و مدیر بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی مهمترین بیماری این فصل برای طیور را آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خواند و تصریح کرد: این بیماری بر اثر مهاجرت پرندگان که در این فصل رخ می‌دهد به واحدهای صنعتی سرایت می‌کند.

شرقی با تاکید بر اینکه چنانچه واحدها قصد حمل طیور به کشتارگاه را دارند مراقبت‌های لازم را داشته باشند، اضافه کرد: متاسفانه در آبان ماه سال جاری تالاب میقان در استان مرکزی، خط مرزی اردبیل- آذربایجان و فریدونکنارِ مازندران به عنوان سه کانون وحشی رؤیت این بیماری شناسایی که باعث بروز تلفاتی در گله‌های مهاجر و طیور بومی که در مجاورات این بیماری بودند، شدند.

رئیس بهداشت و مدیر بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: بنابراین تاکید داریم روستاییان و واحدهای صنعتی پرندگان خود را در تماس با پرندگان آزاد و مهاجر قرار ندهند و در فضای بسته و بهداشتی نگهداری کنند.

وی در خصوص راه‌ها انتقال این بیماری، اظهار کرد: ویروس از ترشحات پرنده آلوده، ترشجات دهانی و دستگاه گوارش و ترشحات خونی منتقل می‌شود و در گله‌ها از طریق تماس مستقیم و یا اشیاء آلوده که حاوی ویروس هستند، انتقال می‌یابد.

شرقی ضمن اشاره به اینکه از ابتدای سال 97 هیچ گونه رخ‌دادی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح خراسان رضوی نداشتیم، خاطرنشان کرد: اگرچه در برخی از استان‌ها به صورت محدود داشتیم؛ البته نیوکاسل و برونشیت از جمله بیماری‌هایی است که در سطح کشور ما به صورت اندیمیک و اپیدمیک هست؛ اما با مراقبت‌های بهداشتی و اجرای واکسیناسیون دام در مقابل این بیماری می‌توان گله‌ها را تا حد معقول ایمن نگه داشت.

رئیس بهداشت ومدیر بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی یادآور شد: چنانچه موردی از ابتلای بیماری آنفلوآنزای فوق حاد در گله تشخص دهیم تمامی طیور زنده به دلیل خطری که برای انسان دارد حتی چنانچه به ظاهر سالم باشند، معدوم می‌شوند.

وی بیان کرد: بنابراین تمامی واحدهایی که پرورش مرغ مادر، بوقلمون گوشتی و مرغ تخمگذار دارند در راستای جلوگیری از بیماری، گله‌های خود را واکسن آنفلوآنزای فوق حاد بزنند.

شرقی در پایان گفت: کل گله‌های پرورشی از 15 روزگی نوبت اول واکسن دارند و پس از چهار هفته نوبت دوم و این پوشش واکسیناسیون تا 56-57 هفتگی ادامه دارد.

انتهای پیام/ 70071/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول