اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

مسیری برای تعطیل کردن تعهدات ایران در برجام در نظر گرفته‌ایم/ ایران به سهم خود در برجام نرسید

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه سهم ایران در برجام قفل شده و به حق خود نرسیدیم، گفت: مسیری برای تعطیل کردن تعهداتی که تاکنون اجرایی کرده‌ایم پیش‌بینی شده و برای عدم اجراکنندگان آن جرم‌انگاری شده است.

مسیری برای تعطیل کردن تعهدات ایران در برجام در نظر گرفته‌ایم/ ایران به سهم خود در برجام نرسید

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز (یکشنبه 9 آذر ماه 99) در جلسه علنی و در تشریح طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و لغو اجرای پروتکل‌ الحاقی اظهار داشت: برجام دو طرف داشت که یک طرف آن 1+5 بوده و طرف دیگر آن جمهوری اسلامی ایران است؛ جمهوری اسلامی تمام تعهدات برجامی خود را از صفر تا صد انجام داده و گزارشات متعدد و مکرر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که جمهوری اسلامی تمامی تعهدات خود را اجرا کرده است.

وی افزود: متأسفانه طرف‌های مقابل ما که یکی از آنها آمریکا بود، کاری کرد که تحریم‌های بانکی به صورت کاغذی لغو شد ولی سایه سنگین تهدید و تحریم را بر نظام بانکداری دنیا  حفظ کرد و عملا هیچ تحریمی برداشته نشد.

رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: رئیس جمهور اعلام کرد که مزاحمی از برجام خارج شد و 1+5 از این به بعد تبدیل به 4+1 شد؛ از کرامات شیخ ما چه عجب، شیره را خورد و گفت شیرین است و هر دانش‌آموز دبستانی هم می‌داند که 1+5 بعد از خروج یک کشور تبدیل به 1+4 می‌شود.

ذوالنوری گفت: آیا مزاحمی رفت که برجام راه خود را ادامه دهد یا زمانی که به بهره‌برداری جمهوری اسلامی رسیدیم، از برجام خارج شد که به تعهداتش عمل نکند و عملا مزاحمت برای عدم اجرای تعهدات سایر شرکا ایجاد کرد.

وی افزود: سهم ایران در برجام قفل شده است و ما به سهم و حق خود نرسیدیم؛ طرف‌های ما به وظایفشان عمل نکردند و اتحادیه اروپا هم حاضر نشد هزینه بپردازد؛ طبق عرف و قوانین و حقوق و تکلیف جمهوری اسلامی هم باید از مسیری که رفته است بازگردد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: حوادث مکرر هم از سوی آنها علیه جمهوری اسلامی سامان دادند، لذا طرح تجدید نظر در این مسیر تدوین شده است که 8 طرحی که نمایندگان از خروج از ام پی تی تا اصلاحاتی در برجام یک دست شده و جلسات متعدد کارشناسی با حضور آزاد نمایندگان و صاحب نظران برگزار شد ضمن این که صاحب نظران مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه، سپاه،‌ستاد کل نیروهای مسلح‌، وزارت اطلاعات و دستگاه‌های مختلف دعوت شده و جلسات متعدد چندین ساعته برگزار شده و نتیجه آن طرح 9 ماده‌ای شده است.

وی در توضیح بیشتر گفت: تفاوت این طرح با دیگر طرح‌ها آن است که یک مسیری برای تعطیل کردن تعهداتی که تاکنون اجرایی کرده‌ایم پیش بینی شده است و در پایان هم ماده 9 هم برای آن جرم انگاری شده و درجات مجازات هم از درجه ۴ تا درجه ۷ در نظر گرفته شده و این مجازات‌ها در خصوص افرادی که از اجرای این قانون ممانعت کنند، در نظر گرفته شده است.

ذوالنوری تاکید کرد: نمایندگان بررسی این طرح به صورت یک فوریتی را طی هفته‌های گذشته تائید کردند که جلسات متعددی برگزار و اصلاحاتی در این طرح اعمال شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با توجه به شرایط فعلی و ترور شهید فخری‌زاده، افکار عمومی از مجلس درخواست دارند که پاسخ درخوری به دشمنان داده شود و مجلس یازدهم به عنوان مجلس انقلابی و با این تابلوی افتخاری که مقام معظم رهبری به نمایندگان داده، لازم است که دفاع از حقوق ملت را در دستور کار خود قرار دهد.

ذوالنوری اظهار داشت: بیش از ۱۷۰ نماینده درخواست کردند که بر اساس اصل ۱۵۵ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، طرح یک فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تبدیل به طرح دو فوریتی شود.

وی گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به صورت جدی و فوق‌العاده تشکیل جلسه می‌دهد و نمایندگان هم تا ۴۸ ساعت فرصت دارند تا پیشنهادات خود را ثبت کنند که این طرح در این هفته در دستور کار جلسه علنی قرار گیرد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول