اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

وحیدی: وزیر علوم پیگیر تعطیلی دانشگاه فرهنگیان است / چرا وزیر آموزش‌وپرورش ساکت است؟

نائب رئیس کمیسیون آموزش با انتقاد نسبت به نامه وزیر علوم درباره دانشگاه فرهنگیان گفت: متعجبیم که چرا وزیر آموزش‌وپرورش ساکت است زیرا وزیر علوم با تعطیلی دانشگاه فرهنگیان به دنبال پر کردن صندلی‌های خالی سایر دانشگاه‌ها است.

وحیدی: وزیر علوم پیگیر تعطیلی دانشگاه فرهنگیان است / چرا وزیر آموزش‌وپرورش ساکت است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد انتشار نامه‌ای از سوی وزیر علوم به رهبر معظم انقلاب درباره آینده دانشگاه فرهنگیان واکنش‌های بسیاری را ایجاد کرد که دراین‌باره، با محمد وحیدی، نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس و نماینده مردم ۵ شهرستان خراسان شمالی گفت‌وگو می‌کنیم.

محمد وحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب بر سند تحول آموزش‌وپرورش و اهمیت اجرای آن اظهار کرد: سیاست‌های جذب این دانشگاه باید مطابق با اساسنامه و سند تحول بنیادین انجام شود زیرا اساسنامه دانشگاه فرهنگیان بر اساس تأکیدات رهبر انقلاب مبنی استفاده از ظرفیت تربیت‌معلم و احیا آن ایجاد و مصوب شده است.

وی با انتقاد شدید نسبت به نامه‌نگاری اخیر وزیر علوم درباره نگاه به دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: وزیر علوم در مجموعه وزارتی خود دچار توسعه بی‌رویه دانشگاه‌ها است و در اجرای طرح آمایش آموزش عالی در استان‌ها به‌صورت ناقص و همراه با مشکلاتی روبه‌رو بوده که عملکرد این وزارت خانه را زیر سؤال برده است.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تأکید شده تا از ظرفیت‌های این دانشگاه برای تأمین معلمان کشور استفاده شود و در بخش‌های محدود نیز با استفاده از ماده ۲۸ اقدام به جذب معلمان از سایر تحصیل‌کردگان دانشگاه‌های کشور انجام شود اما در این اظهارنظر اخیر وزیر علوم، متأسفانه ماده ۲۸ بر روند کاری دانشگاه فرهنگیان غلبه پیدا می‌کند که امری نادرست است.

وی با تأکید بر اینکه معلمی به‌عنوان یک هنر باید در مسیر ویژه خود به دانشجویان تعلیم و آموزش داده شود، تصریح کرد: هنر و حرفه معلمی همچون امور درمانی نیازمند استفاده از دانشگاه و مسیر آموزش عالی منحصربه‌فرد است زیرا معلمان تربیت‌کنندگان نسل‌های آینده جامعه هستند و اگر تربیت دانش آموزان به‌درستی انجام شود، ریشه تمدن سازی صحیح شکل می‌گیرد.

عضو مجمع نمایندگان خراسان شمالی به بخش‌هایی از این نامه اشاره و اظهار کرد: رونوشت وزیر علوم به روسای سایر دانشگاه‌ها این تلقی را به وجود می‌آورد که نگاه وزیر علوم پر کردن صندلی‌های خالی دانشگاه‌های کشور به قیمت تعطیلی دانشگاه فرهنگیان بوده و با این اقدام به دنبال فریادرسی از دانشگاه‌های قارچی رشد یافته در کشور است.

وی با تأکید بر مورد تضاد و تناقض بودن این اقدام وزیر علوم با اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: از وزیر آموزش‌وپرورش متعجبم که چرا سکوت کرده تا دانشگاه فرهنگیان به مرکز ضمن خدمت تبدیل شود.

وحیدی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان باید به‌عنوان یکی از افتخارات نظام ماندگار و پایدار باشد اما با این شرایط دیگر این دانشگاه از بین می‌رود و مسئولان باید بر اساس وظایف خود عمل کنند.

وی این اقدام را ناشی از تعارض منافع احتمالی نیز دانست و افزود: این اشتباه استراتژیک وزیر جمهوری اسلامی است که برای تأمین منافع دانشگاه‌های دیگر کشور و نگرانی از صندلی‌های خالی آنان به جای ارتقا وضعیت این دانشگاه و افزایش سرانه های آموزشی به دنبال تعطیلی دانشگاه فرهنگیان باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ابراز تأسف نسبت به روند کاهش جذب دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: درحالی‌که طی دوره‌ای شاهد تحصیل ۲۳ هزار دانشجو در این دانشگاه بوده‌ایم ناگهان افت دانشجویان و جذب آنان به مجموع ۳ هزار نفر در کشور نشان از روندی نامناسب دارد که طی ۶ سال سرپرستی مسئول این دانشگاه بوده که هرگز در دولت تدبیر و امید نتوانست حکم ریاست خود را از شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت کند.

وی با تأسف نسبت عملکرد وزرای پیشین آموزش‌وپرورش در قبال دانشگاه فرهنگیان گفت: وزیری سابقی که اکنون عضو شورای عالی آموزش‌وپرورش شده اکنون خود اقداماتی ضد دانشگاه فرهنگیان دارد در حالی که باید مدافع آن باشد و این نشان می‌دهد که شورای عالی آموزش‌وپرورش همراه با این فضاسازی وزیر علوم است.

وحیدی با تأکید بر لزوم تکریم و تقویت جریانات حامی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: کمیسیون آموزش، هیات رئیسه مجلس و بسیاری از نمایندگان لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان در کشور را تأیید می‌کنند زیرا نگاه ویژه رهبر انقلاب به دانشگاه فرهنگیان است.

وی افزود: متأسفانه سرانه کمک‌های اعتباری دانشگاه فرهنگیان در میان دانشگاه‌های کشور در وضعیت کمترین حالت ممکن است و اکنون نیز وزیر علوم به‌جای تلاش برای ارتقای شرایط دانشجویی و دانشگاهی و افزایش فضای آموزشی، به دنبال تعطیلی آن افتاده است.

نماینده مردم بجنورد نامه وزیر علوم به رهبر انقلاب را شتاب‌زده، غیر مستند و غیرعلمی دانست و تصریح کرد: حرکت دولت در ماه‌های پایانی خود نشان‌دهنده عدم توجه دقیق و عمیق به وضعیت و شرایط این دانشگاه است زیرا نباید مانع از رشد و توسعه دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان مجموعه تربیتی، مهارتی و ارزشی شد.

وی همچنین با ارائه پیشنهادی به شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: بهتر است این شورا تمام اختیارات دانشگاه فرهنگیان را همچون تربیت‌معلم سابق به وزارت آموزش‌وپرورش واگذار کند تا چشم طمع به تعطیلی این مجموعه از سوی مسئولان نباشد.

وحیدی در انتها وجود کالج‌های خاص تربیت‌معلمان در کشورهای دیگر را نشان از اهمیت تربیت دقیق معلمان بیان کرد و گفت: معلم دوران ابتدایی در مدارس به‌عنوان شکل‌دهنده شخصیت نسل آینده جامعه باید مورد تعلیم و تربیت صحیح و طولانی‌مدت در دانشگاه‌ها باشد و نباید این مسیر را به دوره‌های ضمن خدمت یک‌ساله تقلیل داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول