اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

العرب| ورود پهپادهای ترکیه به خط جنگ در جنوب یمن

منابع آگاه مدعی ورود پهپادهای پیشرفته و مدرن ترکیه به خط درگیری‌ها در جنوب یمن برای مقابله با نیروهای تحت حمایت امارات هستند.

العرب| ورود پهپادهای ترکیه به خط جنگ در جنوب یمن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «منابع آگاه سیاسی» در یمن از تشدید درگیری‌های نظامی در جبهه‌های استان جنوبی «أبین» یمن واقع در شرق «عدن» و تبادل اتهامات میان طرف‌های درگیر و تداوم جنگ آنها بر سر قدرت،  خبر می‌دهند.

جنگ در چند استان جنوبی یمن میان متحدان عربستان سعودی (شبه‌نظامیان دولت هادی) و متحدان امارات عربی متحده (المجلس الانتقالی) است.

روزنامه «العرب» چاپ لندن به نقل از برخی منابع آگاه در گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوبی) تحت حمایت امارات از کشته شدن پنج نظامی وابسته این گروه در جبهه «الطریه» از جمله سرهنگ «عوض السعدی» فرماندهی عملیات تیپ‌های پشتیبانی و «عبدالمجید بن شجاع» فرمانده گردان الحمایه در تیپ اول پشتیبانی و سه نیروی وابسته به شورای انتقالی جنوبی خبر داد. این منابع می‌گوید که این افراد در پی بمباران مقرهای شورای انتقالی جنوب یمن با پهپادهای مدرن ترکیه‌ای جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که پیشتر «محمد النقیب» سخنگوی شورای انتقالی جنوب یمن   نیز گفته بود که پایگاه‌های این گروه در أبین در معرض حمله پهپادی قرار گرفته است.

وی  نیروهای دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» را به دست داشتن در این حمله متهم و تهدید کرد که پاسخ این حملات را خواهند داد و نیروهای هادی بهای این تشدید حملات را پرداخت خواهند کرد. هرچند که برخی منابع نیز می‌گویند که این فرماندهان نظامی در حملات توپخانه‌ای میان دو طرف کشته شده‌اند.

در ادامه گزارش روزنامه العرب  به نقل از منابع یمنی آمده است که این تشدید تنش در شرایطی صورت می‌گیرد که «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن قرار است بزودی تشکیل دولت جدید برآمده از «توافق ریاض» را اعلام کند. وی پنج‌شنبه با «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع سعودی در ریاض نشستی در همین رابطه برگزار کرده بود. لذا می‌توان گفت که این تشدید درگیری‌ها تلاشی برای مانع‌تراشی برای تحقق هرگونه پیشرفتی برای اجرای توافق ریاض است.

این در حالی است که عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ برای متوقف کردن جنگ قدرت در جنوب یمن میان دولت منصور هادی (دولت مستعفی و فراری به ریاض) و متحدان امارات (شورای انتقالی جنوب)، «توافق ریاض» را مطرح کرد تا به درگیری‌های خونین بین این گروه و دولت مستعفی یمن پایان دهد؛ اما نه تنها اختلافات کاهش نیافته بلکه هر روز بیشتر و درگیری‌ها خونین‌تر می‌شود.

«عید روس الزبیدی» (متحد امارات) رئیس گروه موسوم به شورای انتقالی جنوب یمن در پیام تسلیت به خانواده‌های نظامیان کشته شده در درگیری‌های ابین، آنها را «شهید» خواند که در حال انجام وظیفه ملی خود، جانشان را از دست داده‌اند.

«منصور صالح» نائب رئیس اداره اطلاع‌رسانی در شورای انتقالی نیز در گفت‌وگو با العرب تصریح کرد: آنچه با هدف قرار دادن فرماندهان نظامی جنوبی در جبهه الطریه روی داد، یک تشدید تنش نظامی خطرناک است. شبه‌نطامیان اخوانی از پهپادهای ترکی مدرنی که تاکنون از آنها استفاده نکرده بودند، استفاده کردند. این پهپادها متفاوت از انواع دیگر پهپادهای استفاده شده طی هفته‌های گذشته بود.

وی افزود که  این تشدید درگیری را «شبه‌نظامیان مخالف صلح و وابسته به جناح تندرو در دولت یمن» رقم زدند و اگر ائتلاف عربی موضعی قاطع در قبال این «گروه تروریستی» اتخاذ نکند و تجاوزهای آن را علیه نیروهای مسلح ما متوقف نکند، نیروهای ما سکوت نخواهند کرد و در موضع دفاع و خویشتن‌داری باقی نخواهند ماند.

صالح افزود: ما با وجود تمام حمایت‌های نظامی ترکی و مالی قطر و نیز حمایت سیاسی و سرپوش گذاشتن دولت موسوم به «دولت قانونی یمن» (اشاره به دولت هادی»، از توانایی و امکانات لازم برای بازدارندگی این شبه‌نظامیان برخورداریم.

جنگ قدرت در جنوب یمن میان متحدان عربستان سعودی و امارات ادامه دارد و هم‌زمان که ریاض در تلاش است برای اثبات خود «توافق ریاض» برای جنوب یمن را به سرانجام برساند درگیری‌های نیابتی دو طرف قصد پایان یافتن ندارد.

وبگاه یمنی «۲۶ سپتامبر» نیز چندی پیش گزارش داده بود که اخیرا تعدادی از پهپادهای ترکیه در طول مناطق درگیری در استان أبین به پرواز در آمده‌اند. این وبسایت،  ترکیه را بازیگر جدیدی در عرصه تحولات جنوب یمن دانست و نوشت که رقابت و تعارض ترکیه و دولت سعودی و امارات در جبهه‌های مختلف قطر، لیبی و حوزه مدیترانه که با قتل جمال خاشقچی در دو سال گذشته به اوج خود رسید، یمن را به یک فرصت برای ترکیه برای تحت فشار قرار دادن ریاض تبدیل کرده است. 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول