اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واکنش وزیر خارجه انگلیس به ترور دانشمند هسته‌ای ایران

وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به ترور یکی از دانشمندان برجسته حوزه‌های دفاعی و هسته‌ای ایران گفت، منتظر تکمیل حقایق در این باره است.

واکنش وزیر خارجه انگلیس به ترور دانشمند هسته‌ای ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس روز یکشنبه به ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند برجسته ایرانی در حوزه‌های دفاعی و هسته‌ای واکنش نشان داد.

راب در مصاحبه‌ با «اسکای نیوز» گفت: «بابت اوضاع پیرامون ایران و منطقه نگران بوده و خواستار کاهش تنش هستیم. ما می‌خواهیم گشایشی در پرونده هسته‌ای ایران رخ دهد و با همتایانم در آلمان و فرانسه در این خصوص دیدار داشتم».

وزیر خارجه انگلیس افزود: «همچنان منتظر تکمیل شدن حقایق پیرامون اتفاقات در ایران هستیم. ما به قوانین بین‌المللی حقوق بشری پایبند هستیم که موضع معینی درباره هدف قرار دادن غیرنظامیان دارد».

در ادامه مجری برنامه از راب پرسید آیا سوالاتی در این خصوص وجود دارد که رژیم صهیونیستی باید به آن پاسخ دهد؟

راب پاسخ داد: «نمی‌دانم، در این مورد اطلاع کاملی ندارم و در حال حاضر قادر نیستم به این سوال پاسخی بدهم».

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای گفت: «پاسخ به این سوال دشوار است اما واقعیت این است که می‌خواهیم با روی کار آمدن دولت [جو] بایدن نگاهی دوباره به برجام داشته باشیم. ما با یک سری انتخاب‌ها مواجه هستیم تا بتوانیم در مسیر بازگشت به تعهدات برجام گام برداریم».

وی افزود:‌ «در کریسمس دیدار دیگری با همتایانم در تروئیکا و احتمالاً ایران خواهم داشت -البته اگر بخواهند در آن شرکت کنند- تا اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم در این خصوص به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برسیم».

راب به این سوال که رویکرد بایدن نسبت به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا چه تفاوت‌هایی خواهد داشت پاسخ داد: «طبیعتاً هر حزبی رویکرد خود را دارد اما تجربه من در صحبت با دموکرات‌ها از زمان انتخاب بایدن نشان می‌دهد که فرصت‌های بسیار بزرگی پیش رو خواهند بود».

به گزارش فارس، شهید محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بعدازظهر روز جمعه هفتم آذر ماه در حمله عناصر تروریست مسلح به خودرو حامل وی به شهادت رسید.

وزرای خارجه ونزوئلا، آفریقای جنوبی، قطر، سوریه، دولت نجات ملی یمن و رئیس دفتر سیاسی حماس از جمله مقاماتی بودند که این اقدام تروریستی را محکوم کردند.

راب همچنین درخصوص خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت: «مذاکرات برگزیت با بروکسل در وضعیت معقولی قرار دارد و پیشرفت‌هایی در زمینه مسائل رقابتی ایجاد شده اما همچنان اختلافات قابل توجهی در زمینه ماهیگیری باقی است. واقعاً فکر می‌کنم در وضعیتی منطقی قرار داریم، توافقی انجام خواهد شد». 

او در پاسخ به پرسشی درباره مهلت نهایی مذاکرات گفت: «مذاکرات در هفته پایانی یا همین حدود قرار دارد اما اتحادیه اروپا به حرف خود پایبند نبوده و شرایط مهلت پایانی را تغییر داده است». 

لندن ۳۱ ژانویه اتحادیه اروپا را ترک کرد اما به عنوان بخشی از این توافق، دو طرف وارد دوره انتقالی ۱۱ ماهه شدند تا بتوانند در این زمان تکلیف روابط تجاری آتی خود را مشخص کنند.

اگر توافقی میان آن‌ها انجام نشود، قوانین سازمان تجارت جهانی از جمله تعرفه‌های گمرکی، بازرسی‌های کامل مرزی برای کالاهایی که از کانال مانش عبور می‌کنند، از سال ۲۰۲۱ اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول