اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

جزئیات طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور/ واحد متخلف 20 برابر کم فروشی جریمه می‌شود

در طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور مقرر شده که واحد متخلف در مرتبه چهارم به مبلغ 20 برابر مبلغ کم فروشی جریمه و محل کسب6 ماه مهر وموم شود. ضمن اینکه اعضای هیأت مدیره اتحادیه نمی‌توانند بیش از سه دوره متوالی در آنجا عضویت داشته باشند.

جزئیات طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور/ واحد متخلف 20 برابر  کم فروشی جریمه می‌شود

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور مقرر شده که واحد متخلف در مرتبه چهارم به مبلغ 20 برابر مبلغ کم فروشی جریمه و محل کسب به مدت 6 ماه مهر وموم شود. ضمن اینکه اعضای هیأت مدیره اتحادیه نمی‌توانند بیش از سه دوره متوالی در آنجا عضویت داشته باشند. 

این طرح به امضای 25 نفر از نمایندگان رسیده است. 

مقدمه (دلایل توجیهی): 

شرایط کنونی اقتصاد کشور و نقش قابل توجه اصناف در تامین بالغ بر 17 درصد از تولید ناخاص داخلی کشور و از سویی اهمیت ساماندهی نظام توزیع کالا و خدمات که در حال حاضر دارای مشکلات عدیده‌ای است ایجاب می‌کند تا جهت بهبود فرآیندها اصلاحاتی در قانون نظام صنفی کشور به عمل آید. لذا طرح ذیل به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌گردد. 

اسامی نمایندگان امضا کننده این طرح به شرح ذیل است:

 احد آزادی خواه - نصراله پژمان فر - علی علی زاده - جعفر قادری - محمدصالح جوکار - جلال محمودزاده - علی خضریان - سیدجواد حسینی کیا - سیدعلی یزدی خواه - سیدمحمدرضا میرتاج الدینی - بهروز محبی نجم آبادی - سیدناصر موسوی لارگانی - حسینعلی حاجی دلیگانی - روح اله نجابت - حسن نوروزی - علی اصغر عنابستانی - بهزاد رحیمی - محمدتقی نقدعلی - انور حبیب زاده بوکانی - علی اکبر کریمی - کمال حسین پور - موسی احمدی - سیدکاظم دلخوش اباتری - الهویردی دهقانی - پرویز محمدنژادقاضی محله 

عنوان:  طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور 

ماده۱ - یک ماده به شرح به عنوان ماده (۵مکرر) به قانون نظام صنفی کشور مصوب ۱۳۸۲ /۱۲ /۲۴ با اصلاحات و الحاقات بعد الحاق می‌شود: 

((ماده ۵ مکرر- کلیه مزایا و معافیت‌های قانون تعلق گرفته به واحدهای تولید دارای پروانه بهره‌برداری به واحدهای صنفی تولیدی و خدمات فنی نیز تعلق.)) 

ماده۲ -متن زیر جایگزین ماده (۲۲) قانون و تبصره (۱) آن می‌شود و تبصره های (۲) الی (۵) این ماده ابقاء می‌گردد: 

((ماده ۲۲ -اتحادیه ها توسط هیات مدیره منتخب اعضای اتحادیه اداره می شوند. تعداد اعضای این هیأت سه نفر اصلی و یک نفر علی البدل برای اتحادیه های دارای کمتر از هزار واحد صنفی عضو و پنج نفر اصلی و دو نفر علی البدل برای اتحادیه‌های دارای پیش از هزار واحد صنفی عضو خواهد بود. 

تبصره۱ -مدت مسوولیت اعضای هیات مدیره اتحادیه‌های از تاریخ شروع دوره فعالیت، چهار سال تمام است. اعضای هیأت مدیره با رأی مخفی و مستقیم اعضای اتحادیه انتخاب می‌شوند. اعضای مذکور نمی‌توانند بیش از سه دوره متوالی در هیأت مدیره اتحادیه عضویت داشته باشند مگر اینکه بیش از دو سوم آرای ماخوذه را کسب نمایند.)) 

ماده ۳ -یک بند به عنوان بند(۱۱) به ماده (۲۲ مکرر) قاون الحاق می‌شود: 

((۱۱ - داشتن حداقل 2 سال سابقه عضویت در اتحادیه مربوطه.)) 

ماده ۴ -ماده (۲۳) قانون به شرح زیر اصلاح و تبصره آن حذف می‌گردد: 

((ماده ۲۳ - در اتحادیه ها سمت اعضا هیات مدیره به ترتیب بر اساس اکثریت نسبی آرای ماخوذه تعیین می‌شود. اتحادیه‌های دارای کمتر از هزار واحد صنفی عضو با سه عضو اصلی شامل یک رئیس، یک نفر نائب رییس و یک نفر خزانه دار و اتحادیه‌های دارای بیش از هزار واحد صنفی عضو با پنج عضو اصلی شامل یک نفر رئیس، 2 نفر نائب رئیس (اول و دوم) یک نفر دبیر و یک نفر خزانه دار خواهد بود.همزمان با برگزاری انتخابات اعضای هیات مدیره اتحادیه، انتخاباتی برای انتخاب 2 نفر بازرس (اصلی و علی البدل) برگزار می‌شود. 

آئین نامه اجرایی شرح وظایف بازرس از جمله نظارت بر عملکرد هیات مدیره اتحادیه و نیز تهیه گزارش بازرسی برای اتاق اصناف شهرستان مربوط به موضوع این ماده ظرف مدت 3 ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه عالی نظارت تهیه می‌شود و پس از تایید هیات عالی نظارت به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌رسد)) 

ماده ۵ -دو تبصره به شرح زیر به عنوان تبصرهای (۶) و (۷ (به ماده (۲۷) قانون الحاق می‌شود: 

((تبصره ۶ -میزان و نحوه دریافت هزینه‌های اخطار، مهر و موم (پلمپ) و فک مهر و موم واحدهای صنفی دارای پروانه کسب یا فاقد پروانه کسب در چهارچوب دستورالعملی است که توسط دبیرخانه هیات عالی نظارت با همکاری اتاق اصناف ایران و وزارت کشور و نیروی انتظامی، ظرف مدت 3 ماه از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می‌شود و به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌رسد. 

تبصره ۷ -وجوه ناشی از هزینه‌های اخطار، مهر و موم (پلمپ) و فک مهر و موم واحدهای صنفی به حساب خاصی نزد خزانه دار کل کشور واریز می‌شود و معادل آن در ردیف مشخصی در بودجه‌های سنواتی منظور و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور مساوی میان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و اتاق اصناف شهرستان تقسیم می‌شود.)) 

ماده ۶ -یک بند به شرح زیر به عنوان بند (۴) به ماده (۳۷ مکرر) قانون الحاق می‌شود: 

((۴ - کمک‌های دریافتی از اشخاص حقیقی و حقوقی.)) 

ماده۷ -ماده (۵۷) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود: 

ماده ۵۷ - گران فروشی: عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهائی بیش از نرخ های تعیین شده و به وسیله مراجع قانونی ذی ربط، عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت گذاری و انجام دادن هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار گردد. 

جریمه گران فروشی، با عنایت به دفعات تکرار در طول هر سال به شرح زیر است: 

الف- متخلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد شده به خریدار یا مصرف کننده در مرتبه اول به مبلغ 5 برابر مبلغ گرانفروشی و در مرتبه دوم به 10 برابر مبلغ گران فروشی جریمه می‌شود. 

ب- در مرتبه سوم به 15 برابر مبلغ گران فروشی و اعلام تخلف گران فروشی واحد مذکور از طریق نصب پلاکارد و یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت یک ماه، در مرتبه چهارم به مبلغ 20 برابر مبلغ گران فروشی و مهر و موم محل کسب به مدت 6 ماه) 

ماده۸ -ماده ۵۸ قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود: 

ماده ۵۸ -کم فروشی: عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت کمتر از میزان یا معیار مقرر شده. 

جریمه کم فروشی، با عنایت به دفعات تکرار در طول هر سال به شرح زیر است: 

الف - متخلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد شده به خریدار یا مصرف کننده در مرتبه اول به مبلغ پنج برابر مبلغ کم فروشی و در مرتبه دوم به ده برابر مبلغ کم فروشی جریمه می شود. 

ب - در مرتبه سوم به پانزده برابر مبلغ کم فروشی و اعلام تخلف گران فروشی واحد مذکور از طریق نصب پلاکارد و یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت یک ماه. 

ج - در مرتبه چهارم به مبلغ 20 برابر مبلغ کم فروشی و مهر وموم محل کسب به مدت 6 ماه.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول