اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

آخرین وضعیت مناطق زلزله زده قطور / ۱۰۳۰واحد مسکونی بلاتکلیف هستند

در حالی بارش های پاییزه در مناطق زلزله زده خوی آغاز شده که بسیاری از زلزله زده ها در اسکان موقت بوده و چشم انتظار استمداد مسوولان جهت تسریع در روند اجرای ساخت و بازسازی واحدهای مسکونی هستند.

آخرین وضعیت مناطق زلزله زده قطور / ۱۰۳۰واحد مسکونی بلاتکلیف هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه زلزله 5.7 و 5.9 ریشتری 4 اسفند سال گذشته در بخش قطور خوی به 4 هزار و 500 واحد مسکونی 28 روستا در شهر قطور خوی خسارت 20 تا 100 درصدی وارد آورد.

در روزهای نخست وقوع زلزله، آواربرداری واحدها به دلیل کم بودن ماشین آلات و تجهیزات و از سوی دیگر روستایی بودن بافت منطقه زلزله زده و کم عرض بودن معابر به سختی امکان پذیر بود.

با توجه به تاخیر در آواربرداری و شروع ساخت و ساز در منطقه، بسیاری از اهالی مناطق زلزله زده اماکن مسکونی خود را ترک کرده و به شهر خوی یا روستاهای دیگر مهاجرت کردند که این امر سبب شد تا روند آواربرداری کندتر از قبل پیش رود و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی، تداوم آواربرداری را منوط به حضور مالکان واحدهای مسکونی آسیب دیده عنوان کرد.

علیرغم تذکرهای فراوان استاندار آذربایجان غربی مبنی بر تسریع در روند آواربرداری و شروع ساخت و ساز، بیش از ۹ ماه از زلزله خوی گذشته و این در حالی است که بسیاری از مالکان این واحدهای مسکونی نتوانسته اند واحدهای تخریب شده خود را بازسازی و نوسازی کنند و با وجود اینکه هوای منطقه به دلیل کوهستانی بودن روز به روز سردتر می شود، تعدادی از خانواده های زلزله زده در چادر و خانه های کانکسی با حداقل ترین امکانات زندگی می کنند.

۱۰۳۰واحد زلزله زده بلاتکلیف در قطور وجود دارد

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در این خصوص گفت: ۴هزار و 500 واحد مسکونی براثر زلزله اسفند ماه سال گذشته در تعداد 28 روستا و شهر قطور خسارت دیده بودند که از این تعداد بازسازی یک هزار و ۶۰۰ واحد در اولویت بود.

آیدین رحمانی اظهار داشت: تا کنون  یک هزار و ۸۰۵ واحد با پرداخت تسهیلات به پایان رسیده و 2 هزار و ۵۵۹واحد در مرحله پوشش سقف قرار دارند.

رحمانی افزود: در حال حاضر عملیات ساخت و بازسازی یک هزار و ۸۹۱ واحد نیز در مرحله کچ کاری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی آذربایجان غربی از تاسیس یک واحد تولید شن و ماسه در این منطقه به دنبال افزایش قیمت مصالح در بازار خبر داد و گفت: این واحد تاکنون 80 درصد مصالح و تیرچه مورد نیاز واحدهای مسکونی روستاهای خسارت دیده را با قیمت مناسب تامین کرده است.

وی به بیان اینکه روند ساخت و ساز در مناطق زلزله زده ادامه دارد، گفت: در این راستا نیازمند همکاری هر چه بیشتر مالکان واحدها هستیم.

این مقام مسوول با بیان اینکه در این میان ۱۰۳۰واحد آسیب دیده بلاتکلیف در این مناطق زلزله زده داریم،گفت: به فرمانداری خوی و بنیاد مسکن استان ابلاغ شد تا نسبت به تعیین تکلیف این واحدها اقدام کنند.

رحمانی با اشاره به پرداخت غرامت توسط بیمه، افزود: ۴۷ میلیارد تومان توسط بیمه پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به زلزله زده ها پرداخت شده است، گفت: علاوه بر این، ۱۸۷ میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی منطقه آزادسازی شده است.

باتوجه به آغاز بارش های فصلی باید بازسازی واحدهای زلزله زده تسریع یابد

فرماندار خوی با اشاره به فرار رسیدن فصل سرما و ضرورت تکمیل واحدهای خسارت دیده منطقه، گفت: ضرورت دارد تمام واحدهای مسکونی خسارت دیده در کوتاه ترین زمان ممکن به اتمام برسد.

حسین عباسی تصریح کرد: در حال حاضر 90 درصد واحدهای کاملا تخریب شده در روستای منطقه در حال بازسازی است و 10 درصد دیگر باید تا پایان آذر ماه تکمیل می شود.

وی با بیان اینکه یک هزار و 630 واحد خسارت دیده نیز نیازمند تعمیر هستند، تصریح کرد: مجموع تسهیلات اعطایی برای بازسازی مناطق زلزله زده قطور را 513 میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: تاکنون 50 درصد این تسهیلات جذب و در اختیار روستائیان قرار گرفته است.

فرماندار خوی با بیان اینکه در ابتدا بیمه برای پرداخت خسارت این واحدها تعلل می کرد، ادامه داد: با ورود استانداری به موضوع خسارت های بیمه، تاکنون 41 میلیارد تومان هم حق بیمه به واحدهای خسارت دیده پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خدمات زیربنایی مناطق زلزله زده اختصاص یافته است.

فرماندار خوی افزود: ساخت خانه بهداشت، مدرسه و ... به عهده سازمانهای مربوطه است ولی ساخت پاسگاه مرزی و مسجد از محل اعتبارات تاسیسات زیربنایی و عمومی انجام می شود.

وی اعلام کرد: هیچ زلزله زده ای در چادر اسکان ندارد و عموما این افراد به شهرهای اطراف مهاجرت کرده اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول