دیگر رسانه ها

نقش کلیدی «بینی» در انتقال و تشدید کرونا/ تازه‌ترین تحقیقات کرونایی چه می‌گوید؟

نقش کلیدی «بینی» در انتقال و تشدید کرونا/ تازه‌ترین تحقیقات کرونایی چه می‌گوید؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان در گزارشی به تازه‌ترین تحقیقات کرونایی منتشرشده در nature، معتبرترین مجله علمی دنیا پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

نقش کلیدی بینی در انتقال و تشدید کرونا

محققان بر این باورند که ویروس جدید کرونا از طریق گیرنده‌های ACE2 ، TMPRSS2 و سلول‌های اپیتلیال بینی وارد بدن انسان می‌شوند. واکنش میزبان اولیه به این عامل بیماری‌زا در محیط ایمنی خاصی اتفاق می‌افتد که از محل اتصال حلق و بینی آغاز می‌شود و با سیستم بافت لنفوئید در ارتباط است.

محققان آخرین یافته‌های مولکولی و سلولی را روی واکنش مخاطی به ویروس کرونا در حفره بینی بررسی کرده‌اند تا تاثیر آن را در ابتلا به کووید- 19 مشاهده کنند. آنها درنهایت احتمال فعالیت شبکه التهاب سیستمیک بدن را هم در برابر ویروس بررسی کردند که می‌تواند از مراحل اولیه واکنش بینی و حلق و گلو آغاز شود که ممکن است پیامدهای بالینی مختلف و عوارض اپیدمیولوژیکی داشته باشد که از تولید واکسن مخاطی شروع می‌شود.

بینی عضو مهمی از ایمنی مخاطی در راه هوایی فوقانی به شمار می‌رود. در موش‌ها، این بخش ایمنی در کف حفره بینی و در انسان، به دلیل قرار گرفتن در مخاط نزدیک حلق و جمجمه، در بافت لنفوئیدی مرتبط با قسمت حلق و بینی واقع شده است.

این بافت در امتداد سیستم بویایی تشکیل شده است. علاوه‌براین، مخاط بینی به دلیل تماس فیزیکی مستقیم با محیط خارجی، به‌طور مرتب هوای دم را تسویه، مرطوب و گرم می‌کند تا اثرات حساسیتی و واکنش‌دهنده را روی راه‌های هوایی تحتانی کاهش دهد و مخاط را شفاف نگه دارد.

بنابراین، بینی در کاهش واکنش‌های ایمنی مخاطی نقش مهمی دارد. به همین دلیل، واکسیناسیون از طریق بینی می‌تواند سیستم ایمنی محافظ دارای آنتی‌ژن خاصی را در قسمت‌های ایمنی سیستمیک و مخاطی فعال کند.

پیش‌بینی کرونا در آمریکا با ابزارهای دیجیتال

در خلال چنین وضعیت غیرقابل‌پیش‌بینی‌ای با وجود همه‌گیری کرونا که تمام کشورهای دنیا با آن دست به گریبان هستند و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی شدیدی را هم به دنبال داشته، کشف راهکارهای جدید به‌منظور کنترل و پیش‌بینی همه‌گیری‌های منطقه‌ای امری ضروری است. به این منظور، محققان نقش داده‌های جست‌وجوی گوگل را در سطح ملی و ایالتی آمریکا در پیش‌بینی کووید- ۱۹ بررسی کرده‌اند.

در بررسی‌های اولیه، محققان از وجود این ارتباطات برای کشف رابطه میان داده‌های Google Trends و داده‌های کووید- ۱۹ در موارد ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس خبر داده‌اند. سپس، محققان تحلیل پیش‌بینی بروز کووید-۱۹ را با مدل‌های شبیه‌سازی‌شده انجام می‌دهند.

نتایج به‌دست‌آمده بیانگر آن است که از نظر آماری، ارتباط بسیار معناداری میان داده‌های Google Trends و کووید- ۱۹ وجود دارد، درحالی‌که مدل‌های تخمین زده شده، احتمال بروز کووید- ۱۹ را با درصد بسیار بالایی نشان می‌دهد.

پیش از این، محققان اعلام کرده بودند داده‌های واقعی آنلاین در کنترل و پیش‌بینی شیوع و همه‌گیری‌ها بسیار ارزشمند هستند، به‌طوری‌که شواهد حاکی از آن است که چنین راهکارهایی می‌تواند به‌عنوان شاخص‌های سیاست بهداشت عمومی عمل کنند که بسیاری از موضوعات حیاتی را دربرمی‌گیرند و علاوه‌بر اختصاص منابع سلامت، در افزایش اثربخشی و آمادگی سیستم سلامت و کادر درمان تاثیر دارند.

تغییر در آنتی‌بادی و بهبود بیماری

رمزگشایی از تغییرات دینامیک در آنتی‌بادی‌های علیه ویروس SARS-CoV-۲ برای شناخت واکنش ایمنی مبتلایان به کووید-۱۹ ضروری است. محققان یافته‌های آزمایشگاهی حدود ۱۸۵۰ بیمار را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا بتوانند تغییرات ایجادشده در کل آنتی‌بادی‌های بدن آنها، پروتئین سنبله، دامنه اتصال‌گیرنده RBD(IgM، IgG) را در زمان ابتلا به ویروس و بعد از بهبودی تشریح کنند.

معمولا تولید پروتئین سنبله، RBD و IgG در بیماران کووید- ۱۹ شدید و بحرانی، در مقایسه با بیمارانی که به نوع خفیف یا متوسط آن مبتلا شده‌اند، یک هفته بعد از ابتلا به کرونا در بدن فرد تشکیل می‌شوند. درحالی‌که سطح پروتئین سنبله و IgG در بیمارانی با شرایط بحرانی و شدید در دوران بستری در بیمارستان حدودا ۱.۵ برابر بالاتر است.

سطح RBD و IgG در بیماران سالمند بستری نسبت به بیماران جوان‌تر در طول بستری در بیمارستان تقریبا چهار برابر بالاتر است. علاوه‌بر این، سطح RBD و IgG در بیمارانی که RNA ویروس آنها منفی است، در قیاس با بیمارانی که RNA ویروس آنها مثبت است، دو برابر بالاتر است. از سوی دیگر، سطح پروتئین سنبله، RBD و IgG پایین‌تر با کاهش درصد لنفوسیت‌ها، درصد بالاتر نوتروفیل‌ها و مدت انتشار بیشتر ویروس در ارتباط است. در بیمارانی که هنگام ترخیص از بیمارستان میزان آنتی‌بادی پایینی دارند، احتمال مثبت شدن RNA ویروس در آنها بعد از بهبودی بالاتر است.