اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رئیس‌جمهور ارمنستان، در مسکو استعفای پاشینیان را خواستار شد

«آرمن سرکیسیان» رئیس‌جمهور ارمنستان در دیدار با جامعه ارمنی‌های مهاجر در مسکو درباره قره‌باغ کوهستانی رایزنی کرد و خواستار استعفای کابینه ارمنستان، برگزاری انتخابات و همه‌پرسی برای تغییر قانون اساسی شد.

رئیس‌جمهور ارمنستان، در مسکو استعفای پاشینیان را خواستار شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور ارمنستان یک بار دیگر در انتقاد از توافق اخیر «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر این کشور با روسیه و جمهوری آذربایجان برای توقف جنگ بر سر قره باغ کوهستانی، خواستار استعفای پاشینیان و کابینه او شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، «آرمن سرکیسیان» رئیس‌جمهور ارمنستان در ادامه تحرکاتش برای استعفای نیکول پاشینیان نخست‌وزیر این کشور به دنبال توافق او با روسای جمهور روسیه و جمهوری آذربایجان درباره توقف جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی، این بار در جریان سفرش به مسکو، خواستار استعفای کابینه ارمنستان شد.

بر اساس اعلام دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری ارمنستان سرکیسیان شنبه هفته جاری برای انجام دیداری خصوصی با اعضای جامعه ارمنی‌های مهاجر به مسکو سفر کرد.

دفتر مطبوعات ریاست‌جمهوری ارمنستان همچنین گفته بود، سرکیسیان قرار است در خصوص آخرین تحولات ارمنستان و منطقه قره‌باغ کوهستانی در جریان این سفر به بحث و گفت‌وگو بپردازد.

بنا بر گزارش رسانه‌ها، سرکیسیان در دیدار با اعضای جامعه ارمنی‌های مهاجر در مسکو اعلام کرد، پاشینیان و کابینه ارمنستان باید استعفا دهد، حداکثر ظرف یک سال انتخابات برگزار کند.

رئیس‌جمهور ارمنستان همچنین تاکید کرد، باید پس از استعفای کابینه این کشور، دولت موقت وحدت ملی ترجیحا تکنوکرات ایجاد شود.

سرکیسیسان در جریان این دیدار به شدت از پاشینیان او انتقاد کرد و اقدام نخست‌وزیر ارمنستان در امضای توافق با سران روسیه و جمهوری آذربایجان برای توقف جنگ بر سر قره باغ کوهستانی را «فاجعه بزرگ» توصیف کرد.

رئیس‌جمهور ارمنستان گفت: «در هر کشوری که در آن چنین فاجعه‌ بزرگی اتفاق می‌افتد، راهکاری وجود دارد و آن این است که دولتی که کار را به (به چنین فاجعه‌ای) کشاند، باید کنار برود».

به گفته او باید یک دولت وحدت ملی و موقف ترجیحا تکنوکرات در ارمنستان تشکیل شود؛ دولتی که بین 6 تا یک سال طول بکشد و مسئول برگزاری انتخابات زودرس در کشور شود.

رئیس‌جمهور ارمنستان  همچنین خواستار برگزاری همه پرسی در این کشور به منظور «اصلاح قانون اساسی» شد و تاکید کرد، برگزاری این همه پرسی باید قبل از انتخابات زودرس باشد.

سرکیسیان در توضیح چرایی لزوم اصلاح قانون اساسی ارمنستان توضیح داد، نخست‌وزیر نباید به تنهایی تصمیمات مهم کشور را اتخاذ کند.

وی ادامه داد: «قانون اساسی در کشور ما اصلا متوازن نیست. باید توازنی بین پارلمان، دولت(کابینه) و ریاست جمهوری باشد».

رئیس‌جمهور ارمنستان افزود، ریاست جمهوری این کشور باید با رای مستقیم مردم انتخاب شود نه اینکه پارلمان او را انتخاب کند.

سرکیسیان پیش از این و به دنبال تشدید اعتراضات در ارمنستان علیه امضای توافق پاشینیان با ولادیمیر پوتین و الهام علی‌اف روسای جمهور روسیه و جمهوری آذربایجان بر سر توقف جنگ در قره باغ کوهستانی، خواستار استعفای نخست‌وزیر شده بود اما درخواست او تا کنون راه به جایی نبرده است.

روسیه به طور سنتی نفوذ گسترده‌ای در ارمنستان دارد و باید دید درخواست رئیس‌جمهور ارمنستان برای استعفای پاشینیان در جریان سفرش به مسکو، با حمایت روسیه مواجه می‌شود یا روسیه خواهان اجتناب از به خطر افتادن توافق سه جانبه اخیر درباره قره باغ کوهستانی است و از استعفای پاشینیان حمایت نمی‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه در هفته‌های اخیر چند بار پس از توافق سه جانبه با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، با پاشینیان و علی‌اف تلفنی صحبت و درباره چگونگی اجرای این توافق رایزنی کرده است (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول