اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

پایان وعده‌ دوماهه رئیس گروه اقدام پلی‌اکریل/ از شرایط برگزاری مجمع عمومی تا وضعیت تأمین مواد اولیه

با پایان وعده دو ماهه معاون استاندار اصفهان برای حل مشکلات شرکت پلی‌اکریل ایران، آخرین وضعیت اقدامات انجام شده توسط گروه ویژه اقدام پلی‌اکریل در این دو ماه تشریح و مورد بررسی قرار گرفت.

پایان وعده‌ دوماهه رئیس گروه اقدام پلی‌اکریل/ از شرایط برگزاری مجمع عمومی تا وضعیت تأمین مواد اولیه

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، روز ششم مهر ماه سال جاری بود که مشکلات کارخانه پلی‌اکریل اصفهان با حضور مدیر خبرگزاری فارس اصفهان و حضور تلفنی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان بررسی شد.

علی صالحی، کارشناس اقتصادی در بخشی از این برنامه در رابطه با دلیل عمده مشکلات این کارخانه گفت: مصداق طلای سفید در این کارخانه، خطوط اکرلیک آن است که در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد آن فعال است و بیش از ۸۰ درصد این ظرفیت در حال حاضر فعالیتی ندارد؛ مشکل اصلی این کارخانه تأمین مواد اولیه، جریان نقدینگی و بخصوص بلاتکلیفی در مدیریت کارخانه است.

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه در خصوص کارخانه پلی‌ اکریل و در پاسخ به این موضوع که  چرا چرخ تولید در کارخانه پلی‌اکریل به طور کامل نمی‌چرخد، گفت: مسأله این است که اکنون سه مجموعه هیأت‌مدیره قبل، هیأت‌مدیره موقت و هیأت اجرایی، تصمیماتی در مورد شرکت می‌گیرند و دست‌اندرکارند؛ چنین شرکتی را باید یک مجموعه در مورد آن تصمیم بگیرد و کار را پیش ببرد؛ ولی بدهی‌هایی که در مراحل مختلف پیش آمده این امکان را از تصمیم‌گیران گرفته است.

قول دوماهه معاون استاندار اصفهان برای حل مشکلات پلی‌اکریل

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه این برنامه بیان کرد: من نیز مانند رسانه‌ها پیگیر این مسأله هستم؛ ولی دستگاه قضا و اجرا (استانداری اصفهان ) باید در حوزه مدیریتی شرکت به تصمیم برسند؛ اقلیمی که چند متولی داشته باشد، کارش رو به اصلاح نیست. مدیریت شرکت باید به طور روشن در دست یک مجموعه باشد که به طور مشخص مشکلات شرکت را تا مدت معینی برطرف کند وگرنه مجموعه را تحویل دهد.

در ادامه سید حسن قاضی عسکر، معاون استاندار اصفهان نیز در رابطه با این موارد گفت: مشکل اساسی این است که ما ۵ گروه را پیدا کردیم که تأمین مواد اولیه را انجام دهند فرم‌های قرارداد را تنظیم و از بین آن‌ها دو یا سه مجموعه را انتخاب می‌کنیم که برای ماده اولیه اقدام کنند اما بزرگ‌ترین مشکل این است که  مجموعه‌ای که می‌خواهد  AN وارد کشور کند برای تأمین ارز مشکل پیدا کرده و تا به حال تخصیص ارز داده نشده است اما در تلاشیم در یک ماه تا دو ماه آینده مشکل را حل ‌کنیم.

در روزهای وعده رئیس گروه ویژه اقدام بر پلی‌اکریل چه گذشت؟

در ادامه اتفاقات مختلفی برای این شرکت رخ داد از وضعیت سهام شرکت تا هماهنگی انجام شده برای ترخیص راحت‌تر مواد اولیه از گمرکات که باعث آغاز مجدد فعالیت حداقلی خطوط تولید اکریلیک در پلی‌اکریل شد.

استعفای مدیرعامل منتخب هیات مدیره موقت، برگزاری جلسه با نماینده وزارت صمت، تنش بین اعضای هیأت مدیره موقت، اتهام انحراف مالی از سوی هیات مدیره موقت نسبت به هیأت اجرایی و نامه‌نگاری‌های دوجانبه و رد برخی شایعات درباره واگذاری سهام پلی‌اکریل مهم‌ترین رویدادهای دو ماه اخیر بوده است. موضوعاتی که از سوی کاربران فضای مجازی هم بی‌پاسخ نماند و در چند روز توسط کاربران پرمخاطب توئیتری موضوعات پلی‌اکریل داغ شد و مورد توجه افکار عمومی و مسؤولان کشوری نیز قرار گرفت.

در ادامه نیز دیوان عدالت اداری در پی شکایت مدیران سابق، اعضای هیأت مدیره فعلی را برای ادای توضیحات فراخواند. در مورد دیگر پس از دستور بازپرس پرونده گروه العقیلی در شعبه ۸ دادگاه رسیدگی به جرائم اقتصادی مبنی بر ممنوعیت ثبت تغییرات در ترکیب هیأت مدیره شرکت‌های تحت مالکیت این گروه ابهامات درباره وضعیت برگزاری مجمع عمومی شرکت پلی‌اکریل افزایش یافت.

این در حالی بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان پیش‌تر در برنامه پایش و پس از آن در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از اهتمام این معاونت به برگزاری مجمع عمومی و واگذاری اداره پلی‌اکریل به سهام‌داران و تأمین کامل مواد اولیه خبر داده بود.

مشکلات ارزی واردات مواد اولیه حل شد

سید حسن قاضی‌‌عسکر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در رابطه با سرانجام وعده دو ماهه برای حل مشکلات پلی‌اکریل عنوان کرد:  یک فعال اقتصادی که قبلاً در سایر زمینه‌ها مانند واردات گوشت به استان کمک کرده بود را بسیج کردیم تا واردات AN مورد نیاز پلی‌اکریل را انجام دهد که تا الآن توانسته ۴ هزار تن AN را وارد کند و از او خواسته‌ایم این کار را ادامه دهد.

وی افزود: در این باره مشکل تخصیص ارز وجود داشت که با چند روز پیگیری و مصوبه‌ای که پیشنهاد دادیم این مشکل حل شد و با ارز حاصل از صادرات می‌شود AN وارد کرد که هزینه آن به قیمت آزاد تمام خواهد شد و این یعنی قیمت محصول بالا می‌رود اما در عوض ماده اولیه به صورت پایدار برای کارخانه تأمین خواهد شد.

اقدامات متنوع برای حل مشکل تأمین مواد اولیه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان ادامه داد: البته به این نتیجه رسیدیم که همه تخم‌مرغ‌هایمان را در یک سبد نگذاریم و با چند شرکت وارد مذاکره شدیم تا با حمایت ما AN وارد کنند که این شرکت‌ها نظرشان درباره قراردادها را گفته‌اند و هیأت اجرایی در حال مذاکره با آن‌ها برای عقد قرارداد است و تاکنون با یکی دیگر از این واردکننده‌ها نیز به توافق رسیده‌ایم.

وی با اشاره به این که معاونت اقتصادی در حال تلاش در جبهه‌های مختلف برای حل مشکل پلی‌اکریل است، بیان کرد: یک شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی اعلام آمادگی کرده تا با واردکردن پلنت تولید AN بتوانند با خط لوله این محصول را تحویل کارخانه بدهد، از هیأت اجرایی خواسته‌ام تا با اختصاص زمین در محدوده شرکت پلی‌اکریل این فرآیند را تسهیل کنند.

قاضی‌عسکر تصریح کرد: امیدواریم مجمع عمومی شرکت پلی‌اکریل تا ۱۹ آذر برگزار شود، البته پاسخگویی به سؤالات پیرامون ابعاد حقوقی مجمع عمومی بر عهده معاونت اقتصادی دادستان اصفهان است.

به دنبال ثبات و توسعه در پلی‌اکریل هستیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان ابراز کرد: رسانه‌ها باید بر نقش مهارت‌آموزی و آموزش‌های مهارتی تأکید کنند و وجدان کاری در تک تک کارکنان تقویت شود تا هر کسی در هر جای استان مسؤولیت خودش را بهترین شکل انجام دهد که در چنین شرایطی مشکلات اساسی در حوزه‌های اقتصادی استان به راحتی حل خواهد شد.

وی گفت: مجموعه پلی‌اکریل و سایر واحدها باید شفاف عمل کنند و علاوه بر آن کارگران تلاش خودشان را افزایش دهند تا این سنگ بزرگ برداشته شود، در غیر این صورت توفیقی حاصل نخواهد شد.

قاضی عسگر خاطرنشان کرد: به دنبال مدیریتی در پلی‌اکریل هستیم که مبتنی بر اصول اقتصادی و مکانیزم‌های بخش خصوصی این شرکت را اداره کند تا با رسیدن به تولید حداکثری بدهی‌های این مجموعه را پرداخت کنیم و به دنبال توسعه مجموعه برویم.

مجمع عمومی پلی‌اکریل با نظارت شورای تأمین برگزار می‌شود

محمد محسنی اژه‌ای، معاون امور اقتصادی دادستان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره ابهامات پیرامون وضعیت مالکیتی شرکت پیش از برگزاری مجمع عمومی اظهار کرد: در درجه اول منافع سهام‌دار و کارگر برای ما مهم است؛ در این زمینه هماهنگی کامل بین مراجع قضایی در اصفهان و تهران وجود دارد، علاوه بر آن سازمان بازرسی هم به طور کامل بر موضوع نظارت دارد.

وی که عضو گروه ویژه اقدام پلی‌اکریل نیز هست، ادامه داد: در شرایط کنونی بهتر است اجازه دهیم مجمع عمومی شرکت برگزار شود، احتمالات وجود موانع برای بعد است و در چارچوب و زمان خودش تعیین تکلیف خواهد شد.

محسنی در پاسخ به این سؤال که وضعیت قانونی بودن برگزاری مجمع با شرایط فعلی چگونه خواهد بود، گفت: موضوع به مراجع قضایی ارجاع نشده و تصمیم‌گیری برگزاری و نظارت بر عهده شورای تأمین استان است که همه ابعاد موضوع را در نظر گرفته‌اند.

واکنش معاون دادستان به فعالیت کانال‌های مجازی مرتبط با پلی‌اکریل

معاون امور اقتصادی دادستان اصفهان درباره فراخواندن برخی از مدیران کانال‌های تلگرامی مرتبط با پلی‌اکریل، خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ کسی را فرا نخوانده‌ایم و اگر موردی هم بوده قطعاً برای هماهنگی انجام شده است؛ این در حالی است که البته کانال‌های بورسی یکی از دلایل عرضه سهام با قیمت ناچیز در بورس بوده‌اند و در شرایطی که بورس رو به رشد است، نسبت به متضرر شدن سهامداران در این زمینه نسبت به همه افراد و گروه‌ها بسیار حساس و قاطع هستیم.

وی با بیان اینکه تفاوتی بین افراد و کانال‌ها برای برخورد نظارتی وجود ندارد، افزود: برخی افراد در این فضا شیطنت می‌کنند و به منافع سهام‌دار ضربه می‌زنند، این موضوع خط قرمز ماست و با هر کسی که بخواهد به سهام‌داران ضرر بزند برخورد می‌کنیم؛ تعدادی هستند که خودشان را حامی سهام‌دار معرفی می‌کنند اما سوابق آن‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد که بهتر است این افراد مدتی کانال‌های خودشان را تعطیل کنند تا منافع سهام‌داران تأمین شود.

اقدامات موثری که لازم بود اما کافی نیست

از جمع‌بندی اظهارات اعضای گروه ویژه اقدام پلی‌اکریل به نظر می‌رسد اگرچه تحرک مناسبی در زمینه رفع موانع اجرایی برای فعالیت تمام ظرفیت و دائم در خطوط شرکت پلی‌اکریل صورت گرفته است اما همچنان اقدامات اساسی برای تأمین دائم و تمام ظرفیت مواد اولیه مورد نیاز است. شاید جدیت بیشتر در روند شکل گرفته بتواند این شرایط ثبات دائمی را در آینده نزدیک فراهم کند؛ احتمالا روزهای پس از برگزاری مجمع عمومی فرصت مناسبی برای قضاوت در این زمینه خواهد بود.

البته در این بین دو سؤال نیز مطرح است، نخست این که جزئیات جلسات و تصمیمات شورای تأمین استان درباره پلی‌اکریل چگونه انجام و به ثبت رسیده است که بدون شک شفافیت در این زمینه باعث اطمینان خاطر بیشتر سهامداران خواهد شد. از طرفی با توجه به سابقه علمی برای تولید مواد اولیه مورد نیاز خطوط اکریلیک به نظر می‌رسد این موضوع نیز نیاز به بررسی بیشتر و ارزیابی قابلیت اجرایی شدن آن دارد تا صرفا در سطح یک وعده بی‌سرانجام باقی نماند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۳/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول