اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

نخست‌وزیر اتیوپی کشتار غیرنظامیان در «تیگرای» را تکذیب کرد

نخست‌وزیر اتیوپی پس از گذشت تقریبا یک‌ماه از آغاز حمله نظامی به اقلیم تیگرای، امروز در پارلمان به توضیح درباره چرایی آغاز عملیات نظامی علیه این اقلیم پرداخت.

نخست‌وزیر اتیوپی کشتار غیرنظامیان در «تیگرای»  را تکذیب کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی، امروز (دوشنبه - ۳۰ نوامبر)، با حضور در نشست پارلمان به توضیح درباره حمله نظامی به منطقه نیمه خودمختار تیگرای پرداخت.

دفتر نخست‌وزیری اتیوپی طی بیانیه‌ای در «توئیتر» اعلام کرد که آبی احمد تصریح کرد: جبهه تیگرای شبکه‌های جاسوسی را اداره می‌کرد و برای تخریب پروژه اصلاحات در اتیوپی دسیسه‌چینی می‌کرد.آنها اطلاعات گمراه‌کننده‌ای در اختیارم می‌گذاشتند تا تحرکات و اقدامات اصلاحی را متوقف کنند اما من می‌دانم که مردم اتیوپی کنارم می‌مانند.

به نوشته «اسپوتنیک» وی افزود: نخستین سفرم در سال ۲۰۱۸ به منطقه سومالی صورت گرفت و به دلیل خطرهای موجود در آن زمان، رئیس وقت دستگاه اطلاعات کشور به من گفت که به آنجا نرود زیرا جانم به خطر می‌افتد. او به من گفت که اگر بروم، جنبش الشباب به من حمله خواهد کرد. اما من به او گفتم که گزارش‌های لازم را برای اثبات حرفش را ارائه دهد و او فرار کرد. من نیز به این منطقه رفتم و هیچ اتفاقی نیافتاد. او تلاش داشت من را گمراه کند.

نخست‌وزیر اتیوپی ادامه داد: در روزی که من به عنوان نخست‌وزیر سوگند یاد کردم، بخش امنیتی کشور که جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای بر آن کنترل داشت، مانع ورود سرویس امنیتی انتخابی من به دفتر و مقر اقامتم شد و به من گفته شد که نمی‌توانی از نیروهایی غیر از نیروهای امنیتی ما استفاده کنی.

آبی احمد در ادامه ادعاهای خود علیه حزب حاکم در اقلیم تیگرای تصریح کرد: افرادی که به آنها خدمت می‌کردیم از ما خواستار تغییرات فوری بودند در حالی که ما تحت شرایطی اجباری از سوی شبکه جاسوسی که جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای، با دقت در بخش‌های مختلف دولت و نهادهای آن ایجاد کرده بود، قرار داشتیم. 

وی گفت که دولت جدید تشکیل شده در سال ۲۰۱۸ به دنبال تغییر فرهنگ سیاسی در اتیوپی و حرکت به سوی یک رویکرد جامع‌تر و یکپارچه‌تر  اما جبهه تیگرای کلیه برنامه‌های فراگیر و جامع ما را رد کرد.

نخست‌وزیر اتیوپی در نشست امروز پارلمان این کشور تاکید کرد که نیروهای دولت اتیوپی در حملات مستمر خود طی تقریبا یک ماه گذشته علیه نیروهای تیگرای، حتی یک غیرنظامی را نکشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه نیروهای ارتش اتیوپی، اوایل هفته جاری، کنترل شهر «مکلی» مرکز تیگرای را به دست گرفته‌اند، تصریح کرد که ارتش با وجود تصرف این شهر، آن را نابود و تخریب نخواهد کرد. 

این در حالی است که جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای، دولت را به هدف قراردادن غیرنظامیان در حملات زمینی و هوایی متهم می‌کند.

 «دبرتسیون گبرمیکائیل» رئیس منطقه تیگرای و رهبر جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای، نیز که شب گذشته مدعی شده بود نیروهایش شهر «أکسوم» را تصرف کرده‌اند و آن را از نیروهای ارتش فدرال اتیوپی، «باز پس گرفته‌اند»، امروز گفت که درگیری‌ها در نزدیکی شهر مکله با نیروهای ارتش اتیوپی همچنان ادامه دارد.

وی در گفت‌وگو با رویترز گفت که نیروهای تحت فرمانش شماری از سربازان اریتره را که برای کمک به ارتش اتیوپی وارد منطقه تیگرای شده‌ بودند، به اسارت گرفته است. امری که از سوی اریتره و اتیوپی تایید یا رد نشده است.

درگیری مسلحانه بین ارتش اتیوپی و جبهه آزادی بخش خلق تیگرای در این منطقه از چهارم ماه نوامبر (۱۴ آبان) آغاز شده است.

جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای قبل از روی کار آمدن «آبی احمد علی» در سال ۲۰۱۸ که اولین نخست وزیر از قوم «اورومو» اتیوپی است، حدود ۳ دهه حیات سیاسی در این کشور را در کنترل خود داشت. اورومو، بزرگترین قوم در اتیوپی با ۳۴.۹ درصد جمعیت ، یعنی حدود ۱۰۸ میلیون نفر است ،در حالی که تیگرای با ۷.۳ درصد سومین قوم بزرگ این کشور است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی در پی تشدید اختلافات قدیمی با منطقه تیگرای، چهارم نوامبر جاری نیروهای ارتش و هواپیماهای جنگی خود را به این منطقه  اعزام کرد و ارتش اتیوپی هم اعلام کرد که ناچار شده «جنگی ناخواسته و بی‌فایده» را در منطقه تیگرای آغاز کند. نخست‌وزیر اتیوپی رهبران تیگرای را به  تضعیف اصلاحات دموکراتیک مد نظر دولت متهم می‌کند. 

آبی احمد پس از تصدی نخست‌وزیری در سال ۲۰۱۸، از اصلاحات سیاسی فراگیری خبر داد که همین اصلاحات دستیابی او به جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۹ را تضمین کرد اما گویا این اصلاحات موجب به حاشیه رانده شدن حزب حاکم در تیگرای شد که پیشتر کنترل حاکمیت در اتیوپی را در دست داشت.

به همین دلیل جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای از ائتلاف دولت آبی احمد خارج شد و در ماه سپتامبر انتخاباتی محلی برگزار کرد. پس از آن هر یک از دو طرف دیگری را غیرقانونی اعلام کردند و هر یک، طرف مقابل را به آغاز درگیری و جنگ متهم کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول