اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

میرزا کوچک خان جنگلی عزت ملت خود را فدای مذاکره نکرد

مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قدس گیلان با اذعان به اینکه در انجام مذاکرات باید به عزت جامعه و ملت توجه شود، گفت: میرزا کوچک خان جنگلی در نهضت جنگل خود با دولت مرکزی و حتی با انگلیس و روسیه مذاکره کرد ولی در مذاکرات خود هیچ‌گاه عزت و منفعت ملتش را فدای توافق با این کشورها نکرد.

میرزا کوچک خان جنگلی عزت ملت خود را فدای مذاکره نکرد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احسان الله محمدی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قیام میرزا کوچک خان جنگلی بزرگ‌ترین قیام علیه وضعیت جامعه پس از انقلاب مشروطه بوده است، اظهار کرد: در دوران قاجار وضعیت فرهنگی و اقتصادی به‌شدت ضعیف بوده و مردم تحت‌فشار سنگینی بودند و در این شرایط بک جوان به نام میرزا کوچک خان جنگلی با قیام خود امید را در دل جامعه زنده کرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی میرزا کوچک خان جنگلی افزود: بصیرت، روحانی بودن، احساس مسئولیت نسبت به هم‌وطنان، دین و مذهب، آزاده بودن و عدم وابسته بودن به جناحی خاص ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های میرزا کوچک خان جنگلی می‌باشد که باید به آن توجه شود.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قدس گیلان یکی از اهداف قیام میرزا کوچک خان جنگلی را پیاده‌سازی احکام دین در جامعه دانست و بیان کرد: میرزای جنگلی همواره به‌عنوان یک روحانی و طلبه دغدغه دین داشته و به دنبال پیاده‌سازی احکام و آشنایی بیشتر مردم با مبانی دینی بوده و در این راه حتی جان خود را هم فدا کرد.

محمدی با اذعان به اینکه درراه پیشرفت یک جامعه استقلال و خودکفایی در عرصه‌های مختلف است، تصریح کرد: در دوران قاجار خفگان داخلی توسط حکومت مرکزی در کشور حاکم و ایران تحت استعمار کشورهای خارجی بوده است لذا میرزا کوچک خان جنگلی با قیام خود سعی در از بین بردن این خفگان و استعمار داشته و تنها راه نجات کشور را خودکفایی می‌دانست.

وی با اشاره به دلایل ماندگاری قیام میرزا کوچک خان جنگلی گفت: قیام نهضت جنگل دارای دو ویژگی بسیار مهم ازجمله قیام درراه خدا و مردمی بودن بوده و همین امر این نهضت را در جامعه و در طول تاریخ ماندگار و جاویدان کرد.

دبیر یادواره شهید میرزا کوچک خان جنگلی با تأکید بر لزوم توجه به مذاکره سیاسی دیپلماسی خارجی اثرگذار در طراز ملی افزود: اسلام مذاکره با کشورهای دیگر را نفی نکرده و لذا تأکید بر جنگ‌طلب بودن ندارد ولی باید دید مذاکره برای چه و در بابی انجام می‌شود.

محمدی با اذعان به اینکه در انجام مذاکرات باید به عزت جامعه و ملت توجه شود، خاطرنشان کرد: میرزا کوچک خان جنگلی در نهضت جنگل خود با دولت مرکزی و حتی با انگلیس و روسیه مذاکره کرد ولی در مذاکرات خود هیچ‌گاه عزت و منفعت ملتش را فدای توافق با این کشورها نکرد.

وی میرزا کوچک خان جنگلی را شخصیت ملی و مذهبی گیلانی و ایرانی معرفی کرد و گفت: همگان میرزا را یک شخصیت انقلابی و مذهبی می‌شناسند ولی به دلایلی ازجمله نفوذ فتنه‌گر به داخل نهضت جنگل و عدم ایمان کامل برخی از افراد منجر به شکست نهضت جنگل در دودان قاجار شد.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قدس گیلان با اشاره به تأثیر نهضت جنگل بر جامعه تصریح کرد: میرزای جنگلی در قیام خود به مبحث گسترش فرهنگ دینی و عدالت اجتماعی تأکید بسیار داشته با تأسیس مدارس و همچنین نشریه‌ای در رشت جامعه آن دوران ایران به از خفگان نجات و به سمت آگاهی‌بخش سوق داد.

محمدی با تأکید بر لزوم توجه به احیا ارزش‌های اسلامی و فرهنگ شهادت در جامعه در دوران تلاش برای نفوذ فرهنگی به کشور بیان کرد: استکبار با استفاده از تمامی حربه‌ها سعی در نفوذ فرهنگی به کشور داشته و در این مواقع نقش و میزان تأثیرگذاری مراسم و یادواره‌های شهدا بسیار مهم و کلیدی است.

وی نقش طلاب روحانی در دوران دفاع مقدس را مهم برشمرد و افزود: طلاب و جامعه روحانیت در دوران دفاع مقدس با نقش رزمندگی، فرماندهی و تزریق احادیث الهی به جبهه‌ها نقش مهمی در افزایش روحیه معنوی رزمنده‌ها داشتند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول