اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

حال و روز «کرونا» در خراسان شمالی؛ از همراهی با محدودیت‌ها تا کاهش شیوع/ مردم همچنان مراقبت کنند

مردم خراسان شمالی با همراهی در اجرای طرح محدودیت‌های آذرماه همچون کاهش ترددها، تعطیلی صنوف و کسبه، باعث کاهش شیوع بیماری در استان طی این مدت شده‌اند.

حال و روز «کرونا» در خراسان شمالی؛ از همراهی با محدودیت‌ها تا کاهش شیوع/ مردم همچنان مراقبت کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، ایجاد محدودیت‌های دو هفته‌ای از ابتدای آذرماه در سطح کشور ازجمله اقداماتی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا بود تا از شدت شیوع بیماری و همچنین تلفات مربوط به آن در این مدت کاسته شود.

حال پس از گذشت ۱۰ روز از برقراری این محدودیت‌های در سطح کشور و به‌تبع آن در خراسان شمالی، مروری بر وضعیت فعلی استان از نگاه مسئولان و آمار می‌اندازیم تا مشخص شود چه میزان این محدودیت‌ها در استان کارگشا بوده و هرکدام از نهادهای متولی خدمت که خدماتی را به مردم ارائه کرده‌اند.

آمار مبتلایان کاهشی شد

افشین دلشاد، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان اظهار کرد: با برقراری محدودیت‌های فعالیتی از ابتدای آذرماه آمار  ابتلا به این بیماری رو به کاهش است اما تعداد مرگ ناشی از کرونا همچنان به نسبت به جمعیت استان بالاست.

وی با تأکید بر اینکه آمار بالای متوفیان درنتیجه مبتلایان زیاد طی هفته‌های گذشته است، خاطرنشان کرد: برای بازگشایی‌های مجدد مکان‌های مختلف همچنین اماکن متبرکه و مساجد در شهرهای بجنورد وشیروان باید دقت‌های لازم انجام شود.

 

معاون دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به وضعیت برخی از محل‌های مورد ارزیابی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: رعایت پروتکل‌های در پایانه‌های مسافربری مناسب اما همچنان در برخی از مراکز خدمات رسان به‌خصوص بانک‌ها مشکلاتی در سطح استان وجود دارد.

وی ادامه داد: جایگاه‌های سوخت وضعیت مناسبی در استان درد اما در شهرستان‌های رازوجرگلان و گرمه باید تدابیر با دقت جدی‌تری پیگیری و اجرایی شود.

دلشاد انتقاد نسبت به نامناسب بودن وضعیت رعایت پروتکل‌های در آرامستان شیروان تصریح کرد: نانوایی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و رستوران‌ها نیازمند بازرسی بیشتر هستند.

وی همچنین به اجرای طرح شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: طرح شهید سلیمانی در هفته گذشته برای بررسی محله محور وضعیت شیوع ویروس در شهرهای مختلف اجرا شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح تست سریع از مبتلایان احتمالی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌شده تا ۱۵ هزار تست فوری در روزهای آینده به استان ارسال شود و پس از شناسایی این مبتلایان، رهگیری به‌صورت کامل اجرایی شود.

مقابله پلیس با سفرهای غیرمجاز و صنوف فعال

سردار علیرضا مظاهری فرمانده انتظامی خراسان شمالی، درباره اجرای طرح محدودیت‌های آذرماه به اقدامات پلیس در این ایام اشاره کرد و گفت: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده تردد جاده‌ای در خراسان شمالی تا ۴۶ درصد کاهش‌یافته است.

وی افزود: طی همین مدت نیز هزار و ۱۸۰ خودرو به دلیل تخلف از محدودیت‌های وضع‌شده اعمال قانون و جریمه شدند.

 

فرمانده انتظامی خراسان شمالی از فعالیت ۲۹۶ نیروی انتظامی و پلس در ۳۴ نقطه استان به‌صورت شبانه‌روزی خبر داد و گفت: مردم و جامعه هدف مشمول محدودیت فعالیت تاکنون همکاری‌های خوبی را در اجرای قانون داشته‌اند.

وی با اشاره به اقدامات مقابله‌ای انجام‌شده با قانون‌شکنان تصریح کرد: طی این مدت از وضع محدودیت‌های آذرماه ۲۴ هزار تذکر ارشادی به رانندگان استان مبنی بر لزوم رعایت قوانین به‌خصوص عدم تردد از ساعت ۲۱ ثبت‌شده است.

مظاهری از هزار و ۹۶۴ مورد بازدید از صنوف توسط ناجا نیز خبر داد و گفت: طی انجام این بازدیدها ۸۰۰ مورد تذکر و ۵۳ فقره پلمپ نسبت به متخلفین اعمال قانون شده است.

وی همچنین درباره وضعیت صدور مجوز برای خودروها از ساعت ۲۱ شامگاه تصریح کرد: مجوزهای بی‌مورد و غیرضروری در برخی از شهرها از سوی دستگاه‌های اجرایی صادرشده که باعث آشفتگی و عدم کنترل کامل شرایط شده و باید نسبت به صدور این مجوزها جلوگیری به عمل آید.

تعطیلی ادارات نداریم، فعالیت کارمندان کم می شود

علی بیگ زاده، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان شمالی درباره آخرین وضعیت نحوه فعالیت کارمندان و کارکنان دولت در دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: قطع زنجیره انتقال و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تأثیرگذارترین مؤلفه برای مدیریت بیماری کرونا است.

 

وی افزود: ادارات و سازمان‌ها حق تعطیلی ندارند و باید بر اساس محدودیت‌های جدید کرونایی اقدام کنند به‌نحوی‌که در شهرهای دارای وضعیت قرمز شیوع کرونا حداکثر یک‌سوم کارکنان و فقط افراد لازم در دستگاه‌های اجرایی غیرضروری حاضر شوند و سایرین تعطیل اعلام شوند.

معاون استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اعمال مجازات‌ها به دلیل عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در ادارات به مدیران دستگاه‌های اجرایی تفویض شده است و نیازی به معرفی به هیات تخلفات اداری نیست.

وی تأکید کرد: ارائه خدمت به ارباب‌رجوعی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده است، تخلف و دارای مجازات است.

استاندار خراسان شمالی بر لزوم حمایت صنوف تعطیل‌شده طی محدودیت‌ها تأکید کرد

محمدعلی شجاعی با ارزیابی مطلوب هماهنگی کادر درمان، نیروی انتظامی، سیستم قضائی و تمام بخش‌های دیگر استان اظهار کرد: مردم ازنظر اقتصادی آسیب‌دیده‌اند لذا منتظر و خواستار تغییر وضعیت در شیوع کرونا و شرایط محدودیت‌ها هستند.

وی باقی ماندن شهرها در وضعیت قرمز را متوجه عملکرد فرمانداران دانست و گفت: پس از اجرای محدودیت‌های آذرماه باید وضعیت شیوع کرونا تغییر کند و فرماندار باید پاسخگو نتایج ایجادشده باشد.

 

استاندار خراسان شمالی بر نظارت‌های مناسب از سوی هر دستگاه اجرایی بر واحدهای زیرمجموعه را خواستار شد و گفت: آموزش گاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و… شرایط مناسبی ندارند که مشخص می‌کند دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل نمی‌کنند.

وی با تأکید بر لزوم حمایت از صنوف و کسب‌وکارهای اینترنتی خاطرنشان کرد: هیچ محدودیتی برای فروش اینترنتی کالاهای مختلف وجود ندارد اما این اقدام نباید در منجر به بازگشایی فروشگاه‌ها و صنوف شود.

شجاعی با اشاره به تصویب پرداخت وام ۱۸ درصد به کسبه از محل منابع استانی گفت: بانک‌ها ارائه وام به کسبه را تسریع کنند زیرا صنوف تعطیل‌شده در فشار اقتصادی هستند و باید حمایت‌های لازم از آنان را برای ادامه حیات انجام داد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول