اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ماجرای آن 30 نفر/ از کرونی تا کوهنجان، مردانی کوچک با دست‌هایی گره‌گشا

دستان کوچک اما مردانه‌اش آجرها را روی هم می‌چیند، آن یکی سیمان می‌برد و دیگری ملات می‌ریزد، سقف می‌سازند، مرمت می‌کنند، آموزش می‌دهند و آموزش می‌بینند، آموزش مردانگی و مروت، آموزش گره‌گشایی و ادامه راه بزرگ‌مردانی که انگار سنگ بنا را خوب پایه‌ریزی کرده‌اند.

ماجرای آن 30 نفر/ از کرونی تا کوهنجان، مردانی کوچک با دست‌هایی گره‌گشا

خبرگزاری فارس شیراز؛ سیل می‌آید، زلزله می‌شود، کرونا شیوع پیدا می‌کند، بحران می‌شود، اما عده‌ای برای گره‌گشایی از هیچ بحرانی نمی‌هراسند، همان‌هایی که مرد روزهای دشوارند.

وقتی مشکلی محرز شود، کوچک و بزرگ و پیر و جوان برای گشودن گره، سر از پا نمی‌شناسد. 

همه می‌آیند، خواه تهیه بسته‌های غذایی باشد یا ضدعفونی معابر، خواه ساخت و ساز و بنّایی باشد یا همیار بیمار، خواه کمک به درمان باشد یا دستگیری از نیازمندان. 

همت که بلند باشد و دلی که میل به شهادت دارد، سختی را به جان می‌خرد و ره‌توشه آخرتش می‌کند.

بازهم سخن از جهاد است، جهادی که این روزها و در میان انبوه مشکلات بیش از پیش رخ می‌نماید و مانند آهن‌ربایی قوی جوانان را جذب گروه‌ها می‌کند. 

جوانانی از همه اقشار که برای رضای خدا پا به عرصه خدمت نهاده و پاشنه کفششان را برای انجام کارهای طاقت‌فرسا بالا می‌کشند. 

انگار این جوانان دلی به وسعت دریا دارند، دلی که طاقت دیدن سختی کشیدن و گرفتار بودن هم‌نوع دیگری را ندارد و جانانه برای دفاع از مردمش وارد صحنه می‌شود، سختی را به جان می‌خرد و وارد میدان می‌شود، همان دفاعی که سال‌های پیش در کشورمان به خوبی ثابت کرد که ایرانی هیچ‌گاه صحنه را خالی نمی‌کند. 

از سیل و زلزله و دیگر بلایای طبیعی که بگذریم، ده ماهی است کرونا در صدر اخبار جهان قرار گرفته است و این‌بار نیز جهادگران محکم‌تر از همیشه پای این نظام، کشور و مردم ایستاده‌اند. 

افزایش شیوع بیماری، از دست دادن عزیزان، خستگی کادر درمان، تعطیلی مشاغل و فشار اقتصادی همه و همه مشکلاتی هستند، که جهادگر آن را برای خود فرصت می‌بیند و با حضور در همه عرصه‌ها راه را بر ظهور و بروز مشکل تنگ می‌کند. 

این‌بار اما سخن از گروهی دانش‌آموزی است، دانش‌آموزان کم سن و سالی که اندیشه‌ای بزرگ دارند و در راهی بزرگ‌تر قدم گذاشته‌اند. 

همان نوجوانان ۱۲ تا ۱۶، ۱۷ ساله‌ای که در کنار درس خواندن سرشان را حسابی با خدمت به خلق خدا گرم کرده‌اند. 

مهدیار، گروه جهادی جوانی است که از سال ۹۵  فعالیتش را آغاز می‌کند و با انجام اقدامات تربیتی وارد عرصه جهاد می‌شود، یک‌سال بعد حوزه فعالیت را گسترده‌تر کرده و در راستای محرومیت‌زدایی گام برمی‌دارد. 

امروز که حدود پنج سال از شکل‌گیری‌اش می‌گذرد، برای کمک به ساخت منزل محرومان گام‌های بزرگی برداشته است.

اولین اردوی جهادی گروه مهدیار مبنی بر مرمت منزل محرومان و نیازمندان مصادف با روز عید غدیر امسال در روستای کرونی از توابع شهرستان شیراز آغاز می‌شود، تا نسبت به تعمیر و تجهیز منزل خانواده‌‌ای  بی‌بضاعت اقدام شود‌. 

به گفته مسئول این گروه جهادی، این خانواده که به دلیل نداشتن وسایل گرمایشی و سرمایشی، در تابستان با اوج گرفتن گرما به پشت‌بام منزل برای خوابیدن پناه برده بودند، مورد حمایت گروه جهادی مهدیار قرار گرفته و برای منزل آنها، کولر، آبگرمکن، سینک ظرفشویی، سیم کشی برق، روشویی، گچ کاری، دوش حمام، موزاییک حیاط و....تنها در یک روز و با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیون تومان انجام گرفت. 

خانه به اتمام می‌رسد و گروه بار سفر برای رفتن به یکی از روستاهای محروم شهرستان خرامه می‌بندد. 

به گفته افشین رضایی، دومین اردوی جهادی این گروه در شهرستان خرامه به مدت (چهار هفته) شکل می‌گیرد. 

وی می‌گوید: تکمیل برق کشی، موزائیک کف سالن و اتاق، سرامیک دور سالن، سرامیک دور و کف آشپزخانه، تکمیل گچ کاری اتاق، سرامیک و تجهیز کردن سرویس بهداشتی، سرامیک و تجهیز کردن حمام، نصب آب گرمکن، نصب سینک ظرفشویی، تهیه تلوزیون و...اقداماتی است که در این منزل با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیون تومان صورت گرفته است. 

مقصد بعدی روستای کوهنجان باز هم از توابع شهرستان خرامه است که در سوم آبان‌ماه ۹۹ صورت می‌گیرد. 

خانواده‌ای بی‌سرپرست در این خانه ساکن بوده که مشکلات بسیاری دارند. 

رضایی اقدامات انجام شده در این منزل را بتن ریزی قسمتی از سقف منزل، شیب بندی سقف، لوله کشی کامل آب منزل، برق کشی کامل، سرامیک آشپزخانه، ساخت حمام، سرامیک دور سالن و ایزوگام سقف عنوان می‌کند که هزینه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیون تومان به همراه داشته است. 

در طول پنج‌سالی که از تشکیل گروه جهادی مهدیار می‌گذرد، اقدامات بسیاری در راستای محرومیت زدایی صورت گرفته است، که به‌عنوان نمونه می‌توان به طرح اطعام ملکوتی که از ابتدای تشکیل مهدیار به مناسبت روز عید غدیر آغاز شد یاد کرد که در طی این چهار سال در ایام عید غدیر بالغ بر هفت هزار پرس غذای گرم پخت شده و در محله‌های فقیر نشین توزیع شده است. 

ورود جدی به بحث کارتن‌خواب‌ها عملکرد درخشان دیگری در کارنامه این گروه جوان و چابک شیرازی است که رضائی درباره آن می‌گوید: تشکیل جلسه با دستگاه‌های مرتبط در این حوزه و رسیدگی به مشکلات افراد معتاد، تهیه دارو و غذا برای آنها و انتقال‌شان به کمپ‌های ترک اعتیاد تجربه خوبی بود که منجر به حل مشکل بسیاری از این بیماران شد. 

وی، تحت پوشش قرار دادن نیازمندان و تهیه بسته‌هایی غذایی برای آنها به‌صورت ماهانه را از دیگر اقدامات این گروه عنوان می‌کند و می‌افزاید: تهیه لباس شب عید، لوازم و وسایل ضروری منزل و ... نیز برای این افراد در دستور کار بوده است. 

گلستان، سیل می‌آید، گروه برای کمک به مردم شمال کشور راهی می‌شود و مدتی بعد با وقوع سیل دروازه‌قرآن شیراز، برای کمک به مردم آسیب‌دیده از سیل به شیراز باز می‌گردد. 

این روزها نیز با فرا رسیدن فصل سرما و نیاز مبرم به وسایل گرمایشی، با نیازمندان همراه می‌شود و اکنون مرمت سه منزل را در نقاط محروم شیراز همراه با تهیه لوازم ضروری منزل در دستور کار قرار می‌دهد. با شیوع کرونا، اقدام به ضدعفونی معابر و خیابان‌ها کرده و با فرمان رهبری در بحث کمک مومنانه، سه هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی را تهیه و توزیع می‌کند. 

این گروه ۳۰ نفره که بدون شک افرادی ناشناس هستند، در سکوت و بدون جار و جنجال گوشه‌ای از کار را به دوش می‌کشند تا غبار محرومیت را زدوده و لبخندی گوشه لبی بنشانند. 

اینجا نه شیراز و فارس بلکه ایران است، دیاری که مهر و مودت در آن حرف اول را می‌زند و دستگیری از نیازمندان و زدودن غبار از روی محرومان در اولویت قرار دارد.

انتهای پیام/ ن/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول