به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اصفهان نامهای خطاب به قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به نامه وزیر علوم و تحقیقات و فناوری به رهبر معظم انقلاب اسلامی و تضعیف دانشگاه فرهنگیان ارسال کرد.
در ابتدای این نامه آمده است: «اخیرا دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اقدامی کارشناسی نشده و در تضاد با اسناد بالا دستی، در نامهای به ظاهر دلسوزانه ولی باطنی سطحی، خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن زیر سوال بردن جذب دانشجو معلمان از طریق کنکور سراسری و تربیت ۴ ساله آنان، خواستار حذف دوره ۴ ساله دانشگاه فرهنگیان و جذب معلم از میان دانشآموختگان دیگر دانشگاهها و از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان شدهاند.
در ادامه عنوان شده است: قبل از ارائه مطالبات دانشجویان بسیجی دانشگاههای استان اصفهان نسبت به تضعیف دانشگاه فرهنگیان به عنوان رکن اصلی معلمساز در مسیر تمدن نوین اسلامی، توجه شما را به بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری که در پردیس نسیبیه دانشگاه فرهنگیان تهران و در دیدار اردیبهشت ماه ۹۷ دانشجو معلمان و فرهنگیان به مناسبت هفته معلم ایراد نمودند، جلب میکنیم:
«البته گفته میشود که از بیرون کسانی (ماده ۲۸) را میگیرند، آن یک عمل اضطراری است و در صورت ناچاری و اضطرار البته اشکال ندارد؛ علیالاصول هم یک کارِ درستی نیست؛ معلمی یک حرفه فنی است، یک کار هنری است؛ یادگرفتن لازم دارد؛ اینجا شما معلمی را یاد میگیرید؛ آن که در فلان دانشگاه دیگر درس خوانده او این معلومات شما را که در اینجا یاد گرفتهاید ندارد؛ چطور میخواهد معلمی کند؟ مراکز تربیت معلم، که مهم ترینش فعلاً دانشگاه فرهنگیان است، مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشورند و در مورد این دانشگاه کوتاهی شده است.»
در این نامه اضافه شده است: به همین خاطر با توجه به سخنان حکیمانه رهبری و اشاره به اینکه برنامهریزیها و ظرفیتسازیهای کشور باید به گونهای باشد که معلمان سراسر کشور از دانشگاه فرهنگیان تربیت شوند، لازم است نکاتی را در این خصوص اشاره کنیم:
۱) بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، جذب و پذیرش از طریق ماده ۲۸، صرفا جهت تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش، آن هم در رشتههایی است که امکان توسعه آنها در دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد؛ نه در رشتههایی که در این دانشگاه دانشجو میپذیرد.
بنابراین ورود بدون مطالعه و تحقیق وزیر محترم علوم و قرائتهای ناصحیح ماده ۲۸ توسط ایشان، که آن را یکی از روشهای تأمین کادر آموزشی مورد نیاز از سایر دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با برگزاری دورههای یکساله کسب شایستگی معلمی میخوانند، از یک مسؤول عالی رتبه نظام آموزش عالی کشور به دور است.
۲) سوال اینجا است چرا وزیر علوم، امر تربیت معلم را یک گذر مقطعی یکساله میداند و این امر جز این نیست که در دیدگاه ایشان، تربیت را باید فدای آموزشها کرد؛ در صورتی که شکلگیری هویت معلمی و استفاده از ظرفیت جوانان کنکوری میتواند امر تربیت را به صورت مستمر ادامه دهد، اگر این تفکر حاکم باشد پس تکلیف راهبردها و سیاستگذاریهای تخصصی کشور در این خصوص چه میشود؟
۳) مثل اینکه وزیر محترم، کوتاهیها و کمبودهای خود را در خصوص دانشگاه فرهنگیان و توسعه کمی و کیفی آن و رسالت اصلی خود یعنی روند جذب اعضای هیأتهای علمی و تخصیص سرانه های این دانشگاه را فراموش کرده است و حالا بعد از قصور فراوان در این مورد، قصد توجیه مسائل را دارند و در نتیجه تضعیف دانشگاه فرهنگیان راه خوبی برای فرار ایشان از این کوتاهی ها است.
۴) تا کی قرار است مسؤولان کلان تربیتی و اموزشی کشور، نگاه هزینهای و اشتغالزایی خود را به آموزش و پرورش تحمیل کنند؟ آیا تأمین و تربیت نیروی انسانی صالح و کارآمد برای این امر جز سرمایهگذاری برای فردای دانش آموزان و فرزندان این کشور است؟
در پایان این بیانیه نیز تصریح شده است: در آخر ما دانشجویان بسیجی استان اصفهان خواستاریم جهت بررسی بیشتر نظرات وزیر علوم در خصوص دانشگاه فرهنگیان و مسیرهای جذب آن، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی دعوت شود تا سوالاتی پیرامون ناکارآمدی خود در پیشرفت دانشگاه فرهنگیان پاسخگو باشد و همچنین عذرخواهی و توضیحات لازم را به جامعه بزرگ دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش ارائه دهند و در صورت ضرورت و تصمیم نمایندگان محترم، وزیر مربوطه استیضاح شود.»
انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ک/