اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ماجرای قطع درختان در روستای ادملای بابل|منابع طبیعی و اوقاف هر دو ادعای مالکیت دارند/ مردم: پیگیری قضایی تجاوز به موقوفه را داریم

قطع درختان روستای ادملا موجب اعتراض مردم به اداره منابع طبیعی شده است هر چند منابع طبیعی ادعای مالکیت را دارد اما اوقاف و اهالی روستا اسنادی دارند که نشان می‌دهد این منطقه وقف است و سند وقفی دارد، با این روند چیزی که مردم انتظار دارند این است که دستگاه قضایی این مسئله را پیگیری کند.

ماجرای قطع درختان در روستای ادملای بابل|منابع طبیعی و اوقاف هر دو ادعای مالکیت دارند/ مردم: پیگیری قضایی تجاوز به موقوفه را داریم

خبرگزاری فارس مازندران ـ سارا امید وندچالی| از تابستان سال جاری اختلافات میان دو سازمان جنگل‌ها و اوقاف با رسانه‌ای شدن خبر وقف ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی آق‌مشهد ساری و در ادامه چند پلاک از کوه دماوند بالا گرفت و این اختلافات همچنان ادامه دارد.

خبرها و گزارش‌ها پیرامون جنگل‌های آق‌مشهد و قله دماوند در حالی همچنان در رسانه‌ها منتشر می‌شود که در طی روزهای اخیر نیز قطع درختان در روستای ادملا بخش بندپی شرقی شهرستان بابل توسط منابع طبیعی و اعتراض و جلوگیری اوقاف و مردم روستا از این موضوع، خبرساز و سوژه رسانه‌ها شده است.

*و اما ماجرا چه بود؟

اداره منابع طبیعی روز چهارم آذرماه برای قطع ۱۲ اصله درخت صنوبر در حاشیه جاده روستای ادملا در بخش بندپی شرقی بابل اقدام می‌کند، درخت‌ها را قطع و در زمان حمل، با اعتراض مردم روستا روبرو می‌شود که می‌گویند اینجا موقوفه است و منابع طبیعی نباید درختان را قطع کند.

اینها را فتح‌الله غفاری‌چراتی معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی استان مازندران حوزه ساری به خبرنگار فارس می‌گوید.

غفاری با بیان اینکه درختانی که در روستای  ادملا بندپی شرقی قطع شده است صنوبر بوده و از درختان جنگلی نیست، بیان می‌کند: گونه صنوبر زود به سن بهره‌وری می‌رسد، در زراعت چوب نیز درختان صنوبر بعد از حدود ۱۰ سال برداشت می‌شوند، البته سن درختان قطع شده در این منطقه بیشتر از ۱۰ سال بوده است.

*قطع درختان صنوبر توسط منابع طبیعی

از معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی استان مازندران، حوزه ساری دلیل قطع این درختان را می‌پرسم که در پاسخ می‌گوید: در کناره‌های جاده روستای ادملا درختان صنوبر مسن وجود دارد که خودم هم قبلا از این منطقه بازدید داشته‌ام، در گذشته یکی از این درختان بر روی خودروی گذری افتاده و علیه منابع طبیعی شکایت صورت گرفته و منابع طبیعی در این پرونده محکوم شده است.

وی در ادامه بیان می‌کند: برای اینکه خطراتی برای خودروها، مسافران و رهگذران از این جاده به‌وجود نیاید اداره کل منابع طبیعی استان مازندران، حوزه ساری بعد از اخذ مجوز از سازمان جنگل‌ها نسبت به قطع درختان حاشیه جاده به عنوان درختان خطرآفرین، تعداد ۱۲ اصله درخت صنوبر را قطع کرده است.

غفاری با بیان اینکه این امر در حالی رخ داده که ما اجرای مقررات داشته‌ایم، می‌گوید: عرصه به عنوان منابع ملی، آگهی شده و وقتی چیزی آگهی می‌شود یعنی اگر کسی مدعی عرصه است مراجعه می‌کند، در ادامه اعتراضی صورت نگرفت و طبق روال درختان نیز آگهی و فروخته شد و پول هم به حساب خزانه رفته است.

*از دید ما اراضی جز منابع طبیعی است

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی استان مازندران، حوزه ساری در پاسخ به داستان موقوفه بودن این اراضی می‌گوید: در مواردی اوقاف در جایی می‌گوید وقف است و یا بعدا رای می‌گیرد که وقف است، اما از دید ما این عرصه، ملی و در مالکیت سازمان جنگل‌ها به نمایندگی از دولت است، ما در آن منطقه صنوبر کاشتیم و پروانه چرا هم داریم و دامدار در آن منطقه وجود دارد، اینکه عرصه جنگلی و مرتع وقف‌ناپذیر بوده یک قانون است، حالا اگر اوقاف عنوان می‌کند موقوفه است، قطعا قوه قضائیه در این زمینه، قضیه را مشخص می‌کند.

غفاری در ارتباط با منع قانونی قطع درختان در این روستا می‌گوید: چوب‌ها توقیف نشده و دستگاه قضایی بندپی شرقی در همان روز به ما اجازه حمل را داده تا منابع طبیعی درختان قطع شده را از محل خارج کند تا بعدا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

گلایه اهالی روستای ادملا از قطع درختان موقوفه توسط منابع طبیعی

در ادامه پیگیری ماجرای چند روز گذشته روستای ادملا به سراغ حسین محمدی رئیس اوقاف و امور خیریه بندپی شرقی رفته‌ایم تا ماجرا را از وی که طرف دیگر این داستان است بشنویم.

* «اش‌دکت» موقوفه است

محمدی در گفت‌وگو با فارس چنین اظهار می‌کند: سند مالکیت اداره منابع طبیعی چندین مرتع از جمله پلاک ۵۶۳ مرتع اش‌دکت را مستثنی کرده است، ما هم بر اساس مدارک وقفی و محلی می‌گوییم که آنجا موقوفه است، عمل به وقف در آنجا در سالیان متمادی انجام می‌گرفت و منابع طبیعی هم سند مالکیت برای این موضوع ندارد.

*شکایت اوقاف از منابع طبیعی

وی با اشاره به زمان اختلاف با منابع طبیعی بر سر اراضی «اش‌دکت» اینطور می‌گوید: اختلاف از اسفند سال ۹۸ که منابع طبیعی برای قطع درختان اقدام کرد آغاز شد، اوقاف بندپی شرقی برای موضوع قطع درختان توسط منابع طبیعی دو بار مراجعه حضوری به منابع طبیعی بندپی داشته و پاسخ مناسبی دریافت نکرده در ادامه با آنها مکاتبه کرده اما باز هم پاسخ مکاتبه ما را ندادند و در نهایت ما برای قطع درختان موقوفه از سوی منابع طبیعی، طرح دعوی انجام دادیم.

*طبق صورتجلسه، قطع درختان این منطقه نباید انجام می‌شد 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بندپی شرقی با بیان اینکه این موضوع در جریان رسیدگی قرار دارد و هنوز رایی صادر نشده است، بیان می‌کند: صورتجلسه‌ای به تاریخ ۱۰ خرداد ماه سال ۹۹ با حکم دادگاه و نیروی انتظامی که رئیس منابع طبیعی بندپی شرقی هم آن را امضا کرده است، تنظیم شده که فعلا تا اعلام رای نهایی دستگاه قضا، اقدامی در ارتباط با قطع درختان صورت نگیرد تا پرونده تعیین تکلیف شود که این عرصه موقوفه است یا برای منابع طبیعی. اما متاسفانه منابع طبیعی در روزهای اخیر باز هم اقدام به قطع درختان کرده است.

رئیس اوقاف و امور خیریه بندپی شرقی در ادامه می‌گوید: اگر منابع طبیعی از این منطقه سند مالکیت داشته باشد ارائه دهد، اما در سند مالکیت خود منابع طبیعی این پلاک مستثنی شده است، ما بر اساس مدارکی که داریم می‌گوییم موقوفه است، البته پرونده در حال رسیدگی است و هرچه دستگاه قضا دستور و حکم دهد ما نیز فرمان برداریم.

محمدی در مورد ادعای معاون امور جنگل مازندران، حوزه ساری مبنی بر داشتن پروانه چرا و حضور دامدار در این مرتع بیان می‌کند: پروانه چرا به خیلی از افرادی در گذشته دادند ما هم در عرصه‌هایی که مرتع است و وقتی عرصه موقوفه است قطعا می‌گوییم که افرادی که در آنجا تالیف دام را انجام می‌دهند بالاخره یک پروانه‌ای از منابع طبیعی داشته باشند که مکاتباتی از قبل باشد تا ما با آنها برای تالیف دام در عرصه موقوفه قرارداد ببندیم، این دلیل نمی‌شود که چون پروانه چرا دادند آنجا عرصه منابع طبیعی باشد.

*آیا زمین را مالک هستید که آگهی می‌کنید؟

وی در ارتباط با انتشار آگهی برای فروش درختان از سوی منابع طبیعی نیز بیان می‌کند: در این مواقع  این سوال به‌وجود می‌آید که آیا زمین را مالک هستید که آگهی می‌کنید؟ ما حتی در عرصه‌های امامزاده‌ها که درختان قدیمی وجود دارد اگر حتی شاخه‌ای برای همسایه‌ای مشکل‌آفرین باشد با منابع طبیعی هماهنگ کرده برای قطع شاخه‌ها با آنها مکاتبات داریم و اصلا به نظرم باید این تعامل وجود داشته باشد، اگر درختی در عرصه این موقوفه خطرآفرین بوده با اوقاف مکاتبه می‌کردند و اگر خطر داشت و باید قطع می‌شد به ما مجوز قطع می‌دادند و ما درختان را قطع می‌کردیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بندپی شرقی با بیان اینکه از نظر مستندات و اظهارات مردم روستا این منطقه موقوفه است، اظهار می‌کند: هر وقت رای صادر شد و منطقه به منابع طبیعی داده می‌شد می‌توانستند درختان را به مزایده بگذارند، همان روز هم پس از قطع با هماهنگی دادگاه بندپی شرقی چوب‌ها در منابع طبیعی بندپی شرقی دپو شد تا تعیین تکلیف شود، اگر هم اتفاق دیگری برای چوب‌ها افتاده باشد و در ادامه رسیدگی قضایی رای به نفع اوقاف باشد منابع طبیعی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

منابع طبیعی و اوقاف هر دو مدعی این هستند که عرصه برای آنهاست، در ادامه پیگیری این گزارش نظرات مردم روستای ادملا را جویا شدیم.

*نظر اهالی روستای ادملا به موقوفه بودن اشدکت

اهالی روستای ادملا بندپی که روز قطع درختان برای اعتراض به این موضوع به محل مورد نظر رفتند، ادعای اوقاف را مبنی بر وقف بودن این عرصه تایید می‌کنند.

برخی از روستاییان این منطقه با ابراز گلایه از منابع طبیعی می‌گویند: چرا منابع طبیعی خودسرانه و بدون اطلاع به اوقاف و حتی شورای روستا و رایزنی با آنها اقدام به قطع درختان کرده است، اهالی روستا این اقدام منابع طبیعی را خلاف دانسته و به شدت به آن معترض هستند.

*موقوفه اش‌دکت مشهورترین و قدیمی‌ترین موقوفه استان است

روستاییان، موقوفه اش‌دکت در شهرستان بابل را یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین موقوفه‌ها عنوان کرده و می‌گویند عرصه برای اوقاف و پلاک ۵۶۳ در اوقاف ثبت است.

عضو شورای روستای ادملا بندپی در این زمینه می‌گوید: منابع طبیعی هیچ‌گونه مالکیتی نسبت به این موقوفه ندارد و قبلا هم صورتجلسه شده بود هرگونه بهره‌برداری از درختان صنعتی باید با هماهنگی اداره اوقاف در راستای عمل به وقف باشد اما چرا الان بدون هماهنگی اقدام به قطع و فروش درختان کرده است؟

*مردم: درخواست پیگیری قضایی تجاوز به موقوفه را داریم

اهالی روستای ادملا همچنین با تهیه استشهادیه و امضای آن از اداره اوقاف و امور خیریه بخش بندپی درخواست کرده‌اند که با توجه به تعرض، قطع درختان و فروش و اتلاف اموال موقوفه مقدس «اش‌دکت» توسط اداره منابع طبیعی بخش بندپی شرقی و برانگیخته شدن احساسات مردم  این روستا تقاضای پیگیری قضایی و برخورد با متخلفان را دارند.

همچنین اهالی این روستا استشهادیه دیگری مبنی بر اینکه این منطقه وقف است تهیه و امضا کرده‌اند که در این استشهادیه آمده اهالی و معتمدین روستای ادملا بندپی شرقی بابل شهادت می‌دهند که موقوفه مرسوم به اش‌دکت با پلاک ثبتی ۵۶۳ از موقوفات مشهور این منطقه و وقف آن توسط ملا محمدرضا ملکشاهی به ثبت رسیده است و قدمتی تقریبی ۳۳۵ ساله دارد.

در این استشهادیه اشاره شده که این عرصه دارای وقف‌نامه قدیمی بوده که توسط معاندین از بین رفته و نیت آن برای امام حسن مجتبی (ع) است.

*مردم: درختان صنوبر موقوفه را ما کاشته‌ایم

نکته جالب توجه که در بخش دیگر این استشهادیه آمده این است که اهالی روستای ادملا بندپی می‌گویند درختان صنوبر در این موقوفه را خودشان کاشته‌اند تا بعد از رشد برابر نیت واقف برای امام حسن مجتبی (ع) و تکیه روستا هزینه کنند؛ این درحالی است که مسؤولان منابع طبیعی مدعی کاشت درخت در زمین موقوفه هستند!

اوقاف می‌گوید این عرصه وقف است، مردم روستای ادملا نیز چنین نظری دارند اما منابع طبیعی مدعی است که عرصه ملی است متولی آن سازمان جنگل‌هاست، تقریبا چیزی مانند داستان وقف جنگل و روستای آق‌مشهد ساری با این تفاوت که در آنجا مردم روستا همراه با منابع طبیعی و در روستای ادملا مردم با اوقاف هم‌نظر هستند.

حال مهم این نیست که چه سازمانی چه ادعایی دارد و مردم آن مناطق کدام سمت ایستاده‌اند و یا چه جنجال‌های رسانه‌ای در ارتباط با این موضوعات ایجاد شده و یا در آینده می‌شود، بلکه پرونده روستای ادملا و در واقع مرتع اش‌دکت نیز مانند دیگر پرونده‌های اخیر سازمان‌های اوقاف و جنگل‌ها، با ارائه مستندات و مدارک از سوی هر دو سازمان توسط قوه قضاییه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در نهایت این دستگاه قضایی کشور است که پرونده‌های مورد اختلاف این دو سازمان را تعیین تکلیف و حکم نهایی را صادر می‌کند.

انتهای پیام/۸۶۰۴۱/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول