اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: پاسخ آمران و عاملان ترور شهید فخری‌زاده را با حداکثر درد می‌دهیم/ بازداشت دیپلمات ایرانی توطئه‌چینی بود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هر کس تعدی کرده پاسخ خواهد گرفت، گفت: جمهوری اسلامی ایران پاسخ خود را متناسب و با حداکثر درد به آمران، طراحان و عاملان ترور شهید فخری‌زاده خواهد داد.

خطیب‌زاده: پاسخ آمران و عاملان ترور شهید فخری‌زاده را با حداکثر درد می‌دهیم/ بازداشت دیپلمات ایرانی توطئه‌چینی بود

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سعید خطیب زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی، به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

*گزارشی موثق از حمله به سردار سپاه دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعای مطرح شده مبنی بر حمله پهپادی به یکی از سرداران سپاه پاسداران در مرز عراق و سوریه عنوان کرد: گزارشی از این موضوع نشنیدیم و بیشتر خبرسازی به نظر می‌آید. باید سخنگوی ستادکل در این خصوص اظهار نظر کند و هیچ خبری در این خصوص به صورت موثق دریافت نکرده‌ایم.

* واکنش‌ها به ترور شهید فخری زاده

خطیب زاده درباره واکنش‌ها به ترور شهید فخری زاده عنوان کرد: در شهادت دکتر فخری زاده حجم بالای محکومیت را از کشورهای مختلف در حوزه‌های جغرافیایی دریافت کردیم. در حوزه خلیج فارس جز یک کشور بقیه محکوم کردند. برخی با کلمات جدی محکوم و در تماس‌های تلفنی برخی بسیار با شدت این اقدام را محکوم کردند. در حوزه کشورهای همسایه و متحدان ایران حتی کسانی که متحد ایران نبودن، البته همانطور که وزیر خارجه گفت برخی از کشورهایی که داعیه داران حقوق بشر هستند انتظار می‌رفت جدی‌تر محکوم کنند ولی طبیعی است یک سر این داستان به برخی سیاست‌های مورد حمایت خود آنها برگشته است و ضمن اینکه نمی‌توانند محکوم نکنند در عین حال از برخی کلمات استفاده کردند که مورد انتقاد ما بود در باب دعوت به خویشتنداری که از نظر ما دعوت کمتر از انتظار است.

وی با بیان اینکه موج محکومیت ادامه دارد، اظهار داشت: همه به طور جدی می‌دانند انگشت این محکومیت به سمت رژیم اشغالگر قدس است.

*اقدامات صورت گرفته در پی ترور شهید فخری زاده

وی در تشریح اقدامات دیپلماتیک و پیگیری‌ها پس از ترور شهید فخری زاده گفت: به محض این اتفاق بیانیه‌ای صادر و محکوم کردیم و ظریف یک ساعت بعد از شهادت شهید فخری زاده توئیت کرد و مسئولیت این ترور را برعهده اسرائیل خواند. در نیویورک نامه ما به سازمان ملل تحویل شد و در بسیاری از پایتخت‌ها سفرای ما ماجرا و ابعاد آن و اقدام ددمنشانه رژیم صهیونیستی را به اطلاع پایتخت‌ها رساندند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: حجم بالایی از کار با اولویت‌های بسیار زیاد انجام شد و ظریف به چندین زبان توئیت کرد. دولت اسرائیل و رژیم غاصب صهیونیستی در این ترور در مظان اول اتهام بوده و الان قرائن و شواهد جدی که وجود داشت ارائه شده است. ما همین مسیر را خواهیم رفت و به دنبال ایجاد مسئولیت قانونی برای آن خواهیم بود. یکی از موفق‌ترین کمپین‌های بین‌المللی بوده که انزوای بیشتر رژیم غاصب را در پی داشته است.

*سناریوهای هالیوودی که این روزها پخش می‌شود

وی در پاسخ به سوالی درباره گزارش برخی رسانه‌های عربی مبنی بر استفاده از پهپاد اسرائیلی برخاسته از جمهوری آذربایجان برای انجام ترور شهید فخری زاده گفت: در این زمینه باید مراجع امنیتی و نظامی و وزارت دفاع اطلاع رسانی کند. سناریوهای هالیوودی زیادی این روزها پخش شده است. مهم برای ما این است که کارزارهای ضد اطلاعاتی که در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی شروع شده و سر در آلبانی و تل آویو و برخی مراکز شناخته شده در واشنگتن دارد، باعث جهت دهی افکار و اندیشه‌های ما نشود. البته در مجرای خود با جدیت در پیگیری است. به این سناریوسازی‌ها نباید توجه کرد. برخی از آنها که توسط مقامات اشاره شده قابل اتکاست و الا بیش از آن تایید نمی‌شود. 

*هم آمران و هم عاملان این ترور مجازات خواهند شد

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سکوت و عدم موضع گیری برخی حکام عرب حکایت از همکاری آنها با رژیم صهیونیستی دارد؟ اظهار داشت: متاسفانه یک کشور تنها در این زمینه موضع نگرفته است و بقیه کشورهای پیرامون و شش کشور از هفت کشور عربی حوزه خلیج فارس موضع گرفتند و آن یک کشور هم باید در سیاست‌های خودش تجدیدنظر کند.

وی افزود: ما یک سفر سراسیمه و اضطراری را از پامپئو به منطقه دیدیم و این وزیر خارجه ورشکسته رژیم ترامپ معلوم است این سراسیمگی و اضطراب از چه بابی است. برای این است که از یک شکست بزرگ تاریخی جلوگیری کند. تمام حیثیت و آبرو و آنچه که داشتند در سبد فشار بر ملت ایران گذاشتند و به هیچ یک از اهدافشان نرسیدند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: امروزه از اجلاس سه جانبه برگزار شده می‌شنوید، از اظهارات نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس می‌شنوید. دوست داریم فکر کنیم مسیر را دارند برمی‌گردند و الا اگر ردپایی از کسی پیدا شود، همانطور که مقامات کشور اشاره کردند هم آمران و هم عاملان مجازات خواهند شد.

* بارها پاسخ گفتیم و در پشت درهای بسته نکات را گفتیم و دو ماه ساکت می‌شوند دوباره برمی‌گردند و از برخی تریبون‌ها استفاده نادرست می‌کنند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه ترور شهید فخری زاده مرتبط با برجام بوده است، اظهار داشت: واقعیت این است که برخی کژی‌ها و ناراستی‌هایی در فضای عمومی و رسانه‌ای یا توسط برخی طی سال‌های گذشته گفته شده است. وزارت امور خارجه به خاطر اینکه باید پاسبان حاکمیت و منافع ملی باشد اساسا نمی‌تواند وارد این گفت‌وگوها شود که نتیجه‌اش استفاده دشمنان از اطلاعاتی است که ما در اختیار قرار بدهیم یا کسانی که در فضای بین‌المللی می‌خواهند سوءاستفاده کنند. از آن جهت که مسئولیتی ندارند و از آن جهت که مورد بازخواست هم نسبت به اظهاراتشان واقع نمی‌شوند، همیشه نکاتی را می‌گویند.

این دیپلمات ارشد بیان کرد: بارها پاسخ گفتیم و در پشت درهای بسته نکات را گفتیم و دو ماه ساکت می‌شوند دوباره برمی‌گردند و از برخی تریبون‌ها استفاده نادرست می‌کنند. وقتی که اینها مشغول گفتن این مباحث نادرست هستند و خودشان هم می‌دانند نادرست است، وزارت خارجه و فرزندان این ملت در فضای بین‌المللی و در سخت‌ترین جبهه‌هایی در خارج مبارزه و منافع ملی را حفاظت می‌کنند.

خطیب زاده افزود: در زمانی که درباره ترور شهید فخری زاده می‌گفتند سفرا و دیپلمات‌‌های ما به صورت گمنام در این مدت این فشارهای حقوقی و روانی را اعمال و مدیریت می‌کردند که نتیجه آن را شاهد هستید و بالاترین سطح رسمی محکومیت از این ترور را در سطح رسمی داشتیم. ۳۰ و چند کشور از جنوب آفریقا تا شمال اروپا و در سطوح بسیار جدی محکوم کردند و محکومیت ادامه دارد.

*اجازه دهید وزارت خارجه در مباحث داخلی سکوت کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: اجازه دهید وزارت خارجه در مباحث داخلی سکوت کند و به خاطر منافع ملی و منافع عالی نظام و بهروزی و بهزیستی مردم و فرزندان این ملت بشود. اگر روزی این منع برداشته شود و بتوانیم در فضای بهتری گفت‌وگو کنیم، مواردی گفته خواهد شد که خیلی مهم است. برخی را دکتر ظریف در اینستا گفتند و برخی را در مصاحبه‌ها گفتند.

وی اظهار داشت: متاسفانه دوستان عزیز و نازنین ما که به رغم برخی اختلافاتی که با خودشان دارند، برخی مباحث را مطرح می‌کنند. ایرانی‌ها همیشه دوست هم بودیم به خصوص در لحظات سختی. باید حواسمان باشد ما ملت با تاریخ و پر از حکمت هستیم و ملتی هستیم که بزرگان ما به ما راه را گفته‌اند. باید دوست را از دشمن تشخیص دهیم و منافع خود را به خاطر این نشناختن نبازیم.

خطیب زاده افزود: ایرانی واحد و متحد در سیاست خارجی صحبت کرده و باز هم صحبت خواهد کرد.

* در طرح مجلس نظرات وزارت خارجه منعکس نشده است

وی درباره طرح نمایندگان مجلس برای اقدام راهبردی به منظور لغو تحریم‌ها گفت: هیچ تردید و شکی نداریم که نمایندگان مجلس به دنبال احقاق حقوق ملت و حقوق تک تک ملت هستند و برایشان از کارگر فقیر تا جوانی که امروز در بازار کار است و هر حزب و جناحی فرقی نمی‌کند. مجلس عصاره ملت است و تردید نداریم که به دنبال احقاق حقوق ملت است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ما در این خصوص نظرات خود را گفته‌ایم و دولت به صراحت گفته که موافق ارائه این طرح به این نحو نیست. ضمن اینکه همه به دنبال حفظ حقوق ملت هستیم در برخی نکات طبیعی است اختلافاتی باشد. دولت گفته این طرح نه ضروری است و نه مفید. با مسیری که گذاشته شده، معلوم نیست حقوق ملت آنچنان که قصد و نیت و هدف نمایندگان نجیب ملت ایران در مجلس است، محقق شود.

خطیب زاده ادامه داد: وزارت خارجه نظرات خود را در جلسات مختلف گفته است. متاسفانه در مصوبه اخیر نظرات ما منعکس نشده و مسیری را مجلس مستقل طی کرده است و امیدواریم مجلس  نظرات کارشناسی و نظرات دقیق و با ظرافت و جامع نگری که در بخش‌های مختلف امنیتی و نظامی و شورای عالی امنیت ملی و دستگاه‌های حاکمیتی است را لحاظ کند.

وی در پاسخ به سوالی دیگری باره طرح مجلس برای اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها هم گفت: قطعا نمایندگان ملت به دنبال حفاظت و احقاق حقوق ملت هستند و نظرات وزارت خارجه در این طرح دو فوریتی منعکس نشده است و دولت اعلام کرده نه از نظر سیاسی، فنی و بودجه‌ای و مالی مفید و ضروری نیست.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: نظرات خود را دقیق گفته‌ایم. دوستان در مجلس تصمیم خود را خواهند داشت. ما مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی درباره اقدام متقابل در خصوص موضوعات برجامی داریم و باید در همان چارچوب حرکت کنیم.

* پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی در اولویت ایران/ مسئولیت اصلی متوجه دولت عراق

خطیب زاده درباره اظهار گلایه نمایندگان مجلس عراق مبنی بر همکاری نامناسب دولت عراق برای پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی عنوان کرد: این موضوع در اولویت پیگیری‌های جمهوری اسلامی در تمام سطوح بوده است. رسما بارها به صورت مکتوب، شفاهی و در ملاقات‌ها به دولت عراق گفته شده که مسئولیت قطعی نسبت به این اتفاق دارد. سردار سلیمانی مهمان دولت عراق و به دعوت آنها به این کشور سفر کرده و در خاک عراق مورد حمله تروریستی واقع شده است.

وی با بیان اینکه مسئولیت اصلی متوجه دولت عراق است، همکاری‌های بسیار خوبی از مجاری مختلف داشتیم ولی کافی نبوده اما همچنان در سطوح مختلف در حال پیگیری این موضوع هستیم.

*از طریق سازمان ایکائو این موضوع را پیگیری کردیم 

سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین پیگیری‌ها پس از مزاحمت جنگنده آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایرانی خاطرنشان کرد: از طریق سازمان ایکائو و سازمان‌های دیگر این موضوع را پیگیری کردیم و همچنان در حال پیگیری هستیم. این موضوع فنی است و باید در سطح خودش پیگیری شود.

*شهید فخری زاده در مباحث برجام جزو کمک کنندگان اصلی پشت صحنه بود

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره تاثیر بازرسی‌های آژانس بر شناسایی و ترور شهید فخری زاده گفت: واقعا هر چقدر پاسخ به ادعاها داده می‌شود قرار نیست کسی بشنود. شهید فخری زاده در سال‌های میانی دهه ۸۰ شمسی در برخی ادعاهای گروهک منحط منافقین و بعد اطلاعاتی که اسرائیل به سازمان ملل و آژانس داد اسم ایشان برده شد و بعد در قطعنامه ۱۷۴۷  اسم ایشان در لیست تحریم رفت و از آن موقع اسمشان در این فهرست بود همراه با اسم بسیاری از شخصیت‌های ما که تحریم شدند و اتفاقا بعد از برجام همه اینها از لیست تحریم درآمدند هر چند رژیم ترامپ برخی مفاخر ما را در این لیست گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: وصل کردن یک چیز به یک موضوع کاملا غیرمرتبط از مواردی است که ظریف در اینستاگرام دیروز گفت. یک جنایتی توسط مثلث شومی اتفاق افتاده است که آمران و عاملانی داشته و به جای اینکه تمرکز کنیم بر اینکه خواست آنها محقق نشود و برعکس خواست شهید فخری زاده محقق شود.

خطیب زاده گفت: شهید فخری زاده در مباحث برجام جزو کمک کنندگان اصلی پشت صحنه بود و تمام عزیزانی که در وزارت دفاع و نهادهای دیگر و در ساختارهای حاکمیتی هستند نقش بی بدیل ایشان را در این فضا می‌دانند. متاسفانه برخی ادعاها گفته می‌شود که معلوم نیست سر آن کجاست و برخی از منبع مستقیم اسرائیلی نقل قول می‌شود و این در حالی است که آن رژیم مسئولیت مستقیم ترور را دارد در رسانه ملی ما و در زبان و ادبیات برخی از خبرنگاران ما به عنوان یک سوال بازتاب داده می‌شود.

وی افزود: ما همه سرباز مقابله با این جبهه کارزار ضد اطلاعاتی هستیم و نباید اجازه دهیم که این فضا حاکم شود.

*امیدواریم رویکرد جدید آژانس فنی و حرفه‌ای باقی بماند

خطیب زاده همچنین درباره همکاری با آژانس و اظهارات اخیر رافائل گروسی در این خصوص گفت: در چارچوب NPT و تعهداتمان هیچ دسترسی بیشتری نداده و نخواهیم داد و روابط ما با آژانس کاملا فنی است و به رغم برخی اختلافات این رابطه همراه با احترام بوده است. برخی عدم مسئولیت‌ها به آژانس تذکر داده شده و امیدواریم رویکرد جدید آژانس فنی و حرفه‌ای باقی بماند تا آن موقع هم روابط خود را بر همان اساس پیگیری خواهیم کرد.

* بازداشت دیپلمات ایرانی یک توطئه‌چینی بوده

سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی که در حال حاضر در بلژیک در بازداشت به سر می‌برد، اظهار داشت: درباره دیپلمات ما از همان اول گفتیم اساسا دادگاه و این پروسه قضایی که شروع شده به خاطر مصونیت دولت‌ها و دیپلماتیک غیرقانونی است و مشروعیت ندارد و به رسمیت نمی‌شناسیم. به مسیری که وکیل ایشان در بلژیک طی می‌کند، احترام می‌‌گذاریم.

خطیب زاده افزود: گفته‌ایم از جهت شکلی و ماهوی این مسیر و این پروسه کاملا غیرقانونی و غیرمشروع است ولذا به رسمیت نمی‌شناسیم. تا الان دادستانی آنجا درخواستی برای صدور حکم داشته که دادگاه حکمی را صادر نکرده و امیدواریم دادگاه عدم صلاحیت خود را به رسمیت بشناسد.

وی گفت: بدعت بدی در مسیر مصونیت‌های دیپلماتیک گذاشته می‌شود. این کوته بینانه است. این یک توطئه‌چینی بوده و ایشان قربانی این توطئه چینی است که یک سر آن گروهک منحط منافقین است و یک سر همین کمپین فشار حداکثری بر ایران است. با جدیت و قوت مسیر خود را ادامه می‌دهیم تا از منافع تک تک شهروندان ایران و آقای اسداللهی به خاطر مصونیت‌های که داشته و توسط چندین دولت اروپایی نقض شده، حفاظت کنیم.

* بدهی تاریخی برای کره جنوبی به ملت ایران باقی ماند

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره طلب ایران از کره جنوبی بیان کرد: یک بدهی تاریخی برای کره به ملت ایران باقی ماند. موارد جزیی که اتفاق افتاده به هیچ وجه قابل قبول و قابل توجیه نیست. تحریم‌‌های فراقانونی و فراسرزمینی ایالات متحده هیچ بهانه‌ای نیست برای اینکه کره در طرف اشتباه تاریخ و در کنار آنهایی قرار بگیرد که فشار حداکثری بر ملت ایران وارد می‌کنند.

* پاسخ به آمران و عاملان ترور شهید فخری زاده را با حداکثر درد می‌دهیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دعوت برخی کشورهای اروپایی از ایران برای خویشتنداری در پی ترور شهید فخری زاده گفت: آنها هر چه بخواهند بگویند، بگویند. آقای ظریف توئیتی را منتشر کرد و این را شرم آور خواند.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که گفته شده و سیاست قطعی ماست، پاسخ خودش را به آمران و عاملان خواهد داد، متناسب، مستقل و با حداکثر درد برای آنهایی که این کار را صورت دادند. انتظار داریم هر چه زودتر موضع درست اتخاذ شود.

* استفاده از واژه جنبش برای طالبان توسط سفیر ایران در قطر

وی درباره استفاده سفیر ایران در قطر از واژه جنبش برای طالبان نیز گفت: ما دفتر یادبودی را در سفارت ایران در قطر و منطقه برای شهید فخری زاده باز کردیم و این دفتر یادبود تمامی دفاتر سیاسی مستقل و مستقر و دیپلمات‌ها امضا می‌کنند. دفتر سیاسی طالبان در قطر مستقر است و به سفارت ایران در قطر رفتند و امضا کردند و چیزی بیشتر از این نبوده است.

* به کشورهایی که اقدام به عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی کردند گفته‌ایم هر تهدید امنیتی علیه ایران صورت بگیرد بدون لحظه‌ای درنگ پاسخ می‌دهیم

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره واکنش بحرین و امارات به ترور شهید فخری زاده در حالی که این دو کشور اقدام به عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی کرده‌اند، گفت: ما به کشورهایی که روابط خود را با اسرائیل آشکارسازی کرده‌اند با صراحت گفتیم هر تهدید امنیتی علیه ایران صورت بگیرد، بدون معطلی و لحظه‌ای درنگ پاسخ خواهیم داد. ما به ظن پاسخ نمی‌دهیم به شواهد پاسخ می‌دهیم. 

*خانم زاغری حکم قاضی از دادگاه صالحه را دارد 

وی درباره تبادل‌های صورت گرفته و اینکه آیا امکان دارد اقدامات مشابهی درباره نازنین زاغری صورت بگیرد؟ گفت: در تمامی این موارد قوه قضاییه حرف اول و آخر را می‌زنند. بسیاری از اینها محکومانی هستند که در دادگاه صالحه مراحل قضایی آنها طی شده است و در تصمیم مستقل قاضی و دادگاه این تبادل‌ها صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: این وزارتخانه از هر مجرایی استفاده کرده و می‌کنیم که برخی از شخصیت‌هایی که بیگناه هستند و به خاطر سیاست‌های ظالمانه رژیم ترامپ با ادعای واهی دور زدن تحریم‌ها و ... در کشورهایی از جمله آمریکا گروگان گرفته شده‌اند را آزاد کنیم و از همه توان خود استفاده کرده و می‌کنیم.

خطیب زاده همچنین عنوان کرد: درباره خانم زاغری حکم قاضی از دادگاه صالحه را دارد و مسیر قانونی و قضایی خود را طی می‌کند و قوه قضاییه باید در این خصوص پاسخگو باشد.

*سیاست خارجی امر حاکمیتی است و نباید افرادی به خاطر نگاه داخلی و سیاسی خود منافع ملی را نادیده بگیرند

سخنگوی وزارت خارجه درباره مصاحبه اخیر ظریف و بحث گرا دادن به آمریکا و واکنش‌هایی که در این زمینه صورت گرفت، نیز گفت: مصاحبه ظریف روشن و واضح بود. وزارت خارجه، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران است. ما وزارت خارجه‌ای هستیم که هم صدای مردم در دور افتاده‌ترین مناطق هستیم و هم صدای آنهایی که در نهادهای قدرت و کانون‌های تصمیم گیری هستند.

وی افزود: سیاست خارجی یک امر بسیار حاکمیتی است و نباید افرادی به خاطر نگاه داخلی و سیاسی خود منافع ملی را نادیده بگیرند.رفع تحریم‌ها و احقاق حقوق ملت ایران و اعتلا و سربلندی ایران و متنوع سازی روابط فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... حوزه سیاست خارجی است و باید همه جریان‌ها و گروه‌ها توجه داشته باشند فصل اینکه آمریکا مرکز اصلی دنیا باشد بسیار وقت است گذشته است و آمریکا نه مرکز قدرت جهانی است و نه قدرت اصلی جهان.

خطیب زاده گفت: باید به درون نگاه داشته باشیم راه‌حل‌ها در درون است و باید با اجماع این مسیر را طی کنیم.

*بازارهای ما در عراق و حوزه‌های مختلف فعالانه ادامه می‌یابد

به گزارش فارس، خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره دیپلماسی گازی گفت: ایران تنها کشوری است که ۷۰ درصد انرژی نفت و گازی جهان را که در خلیج فارس و دریای خزر است به هم متصل می‌کند.

وی افزود: مزیت‌های قطعی و یقینی در حوزه نفت و گاز داریم. بازارهای ما در عراق و حوزه‌های مختلف فعالانه ادامه می‌یابد. وزیر نفت و شرکت گاز بهتر می‌توانند پاسخ دهند. البته بازار نفت و گاز بازار رقابت است و ما در این حوزه به رغم تمام فشارهای آمریکا که سعی کرده ایران را از بازار جهان و منطقه حذف کند، ناکامی‌های بسیار زیادی داشته است.

*بیشترین مراودات اقتصادی با همسایگان داریم

وی درباره همکاری‌های اقتصادی ایران با منطقه گفت: ما در حوزه همسایگی بیشترین مراودات اقتصادی را داریم و روابط اقتصادی ما با همسایگان از حوزه‌های مختلف با فاصله جلوتر است و این مسیری است که رژیم ترامپ بارها خواسته است که مسدود کند، ولی موفق نشده است.

* گفت‌وگوی ظریف و دومینیک راب

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه، درباره گفت‌وگوی تلفنی ظریف و دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس و اینکه درباره زاغری صحبت شده است، خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که همواره صحبت شده درباره برخی زندانیان بوده و زاغری همواره یکی از موضوعاتی بوده که آنها گفته‌اند و جواب ما روشن بوده که این مسیر قانونی خودش را می‌رود و قوه قضاییه مستقل است و مسیر خودش را می‌رود. بارها به آنها گفته‌ایم مسیر غلطی است که می‌روند و باید این مسیر را اصلاح کنند هم در نوع نگاهشان در تعامل با ایران، هم در پرداخت بدهی به ایران و هم درباره مسائل دیگر.

* مطالبات ما از کشورهای مختلف مسیرهای مختلفی را طی می‌کند/ بدهی انگلیس قطعی است

خطیب زاده درباره مطالبات ایران از کشورهای خارجی، عنوان کرد: مطالبات ما از کشورهای مختلف مسیرهای مختلفی را طی می‌کند، برخی مسیرهای حقوقی و برخی مسیرهای بانک مرکزی را طی می‌کند.

وی همچنین درباره بدهی انگلیس به ایران گفت: بدهی انگلیس قطعی است و باید پرداخت شود و مدت‌ها قبل باید پرداخت می‌شده و هر روزی که می‌گذرد بدهی خود را سنگین‌تر می‌کنند. مسیرها درباره عراق و کره جنوبی هم در حال طی شدن است.

*عاملان و آمران و طراحان ترور مذبوحانه شهید فخری زاده قطعا و یقینا مجازات خواهند شد/هر آن کس که تعدی کرده پاسخ خود را خواهد گرفت

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت خارجه معتقد است انتقام از ترور شهید فخری زاده بر سیاست دولت جدید آمریکا نسبت به ایران به تاثیر منفی می‌گذارد؟ گفت: عاملان، آمران و طراحان ترور مذبوحانه شهید فخری زاده حتما و یقینا مجازات خواهند شد. دستگاه‌های مربوط پیگیری می‌کنند. باید پاسخ این ترور داده شود و نباید در دام طراحی‌های رسانه‌های و کارزار ضد اطلاعاتی و جریان‌ سازی‌های مجعول و هدفمند که سر در تل آویو و آلبانی و واشنگتن دارند، بیفتیم.

خطیب زاده افزود: قطعا و یقینا هر آن کس که تعدی کرده پاسخ خود را خواهد گرفت. این صدای قطعی ملت ایران است با آرامش و اما با قاطعیت.

* نام شهید فخری زاده بر قله‌های سرافراز کشور برای همیشه جاودان خواهد ماند

به گزارش فارس، سعید خطیب زاده در ابتدای این نشست ضمن تسلیت به مناسبت شهادت شهید محسن فخری زاده، گفت: نام دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور بر قله‌های سرافراز این کشور برای همیشه جاودان خواهد ماند و اسوه و نشانه‌ و چراغ راهنمایی برای فرزندان امروز و فردای ایرانی اسلامی است خون شهید حفاظت کننده و روشنی بخش است و این مکتب ماست که خون بر شمشیر پیروز است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سالروز شهادت آیت الله مدرس، برای نمایندگان در مجلس آرزوی توفیق و سربلندی کرد. 

این دیپلمات ارشد ایرانی به سفر دو سه روزه‌اش به کابل برای گفت‌وگو در حوزه‌های فرهنگی، مردمی و رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: در حوزه همکاری‌های فرهنگی با همسایگان نیاز به کار بیشتری داریم و هیچ رابطه راهبردی صورت نمی‌گیرد بدون اینکه یک همکاری فرهنگی و ... داشته باشیم.

وی به تماس‌های تلفنی تعدادی از وزرای خارجه با ظریف بعد از شهادت شهید فخری زاده و محکوم کردن این اقدام اشاره کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول