اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مرغ همچنان در پرواز!/ توزیع مرغ‌منجمد بی‌کیفیت کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد

وزیر جهاد کشاورزی در حالی مدعی کاهش قیمت مرغ به هر کیلو ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت این محصول هر کیلو حدود ۳۰ هزار تومان است.

مرغ همچنان در پرواز!/ توزیع مرغ‌منجمد بی‌کیفیت کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه وطن امروز از تداوم گرانی مرغ با وجود اقدامات جدید دولت گزارش می‌دهد. بخش‌های مهم این گزارش در ادامه می‌آید.

با آنکه یک هفته از رکوردشکنی قیمت مرغ در بازار می‌گذرد اما هیچ اقدام جدی‌ای برای کاهش قیمت این کالای پرمصرف توسط دولتی‌ها نشده است. اصلی‌ترین تصمیمی که برای کنترل قیمت مرغ گرفته شده، توزیع مرغ منجمد بی‌کیفیت در بعضی مراکز خرید است که کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد. 

اکثر دهک‌های درآمدی اساسا توان تهیه مرغ را از دست داده‌اند و بخشی دیگر از مردم خودخواسته وارد کمپین نخریدن مرغ شده‌اند تا از این مسیر بتوانند باعث کاهش قیمت مرغ شوند. اینطور که پیداست هنوز نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار مرغ‌داران قرار نگرفته و از سوی دیگر تمام نهاده‌های دامی وارد شده به کشور هم به سامانه بازارگاه نمی‌رود و تولیدکنندگان مرغ با مشکل تامین نهاده‌ رو‌به‌رو هستند.

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران همچنان درمحدوده ۳۰ هزار تومان است و هنوز به قیمت‌های پیش از جهش اخیر نرسیده است، حتی در این شرایط قیمت اجزا و احشای مرغ به دلیل شیوع مصرف، افزایش هم یافته است.

نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست تولیدکننده نمی‌رسد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس  در این باره گفت: تمام نهاده‌های دامی در حال حاضر با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود اما به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد؛ در نتیجه آنها مجبورند نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد و با قیمت‌های سرسام‌آور تهیه کنند.

سیدجواد ساداتی‌نژاد افزود: وقتی بخش عمده‌ای از نهاده‌ها از بازار آزاد با قیمت‌های بالا تهیه می‌شود، به تبع آن محصولات تولیدی نیز با همان سبک و سیاق به مردم فروخته می‌شود. محاسبات نشان می‌دهد اگر قیمت ارز ۲۵ هزار تومان باشد، قیمت هر کیلوگرم مرغ در واحدهای خرده‌فروشی ۳۵ هزار تومان می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی قیمت مرغ به ازای هر کیلوگرم در بازار به ۴۰ هزار تومان می‌رسد، معنا و مفهوم آن این است که هیچ اثری از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در سبد مصرفی خانوار احساس نمی‌شود.

ساداتی‌نژاد اظهار داشت: برای تامین گوشت مرغ ماهانه باید ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های سراسر کشور انجام شود. کشور اکنون با کمبود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن نهاده دامی نسبت به سال گذشته روبه‌رو است که در حقیقت باید با تخصیص ارز وارد شود که این مهم نیز یکی از علت‌های افزایش قیمت گوشت مرغ است. 

ساداتی‌نژاد افزود: وزیر جهاد کشاورزی باید به عنوان متولی ساماندهی به وضعیت قیمت مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز با قدرت ورود کند تا بازار کنترل و شرایط بهبود یابد.   

وزیر جهاد کشاورزی: بازار مرغ را کنترل کردیم!

وزیر جهاد کشاورزی دیروز در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر گفت: واسطه‌ها در بازار مرغ حذف شده‌اند و بازار مرغ در روز‌های آینده و حتی شب عید مشکلی نخواهد داشت.

خاوازی افزود: عوامل زیادی مثل شرایط کرونایی، ارز، تامین نهاده و... در تعیین قیمت مرغ موثر است و صنعت مرغ وابستگی زیادی به نهاده‌ها دارد که عمده این نهاده‌ها هم از خارج کشور تامین می‌شود. این صنعت در روز‌های اخیر با عدم تامین نهاده‌ها و ارز مواجه بود که همین امر مشکلاتی را به وجود آورد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سطحی گسترده با بهره‌گیری از امکانات بسیج بازار را رصد می‌کنیم و امید است بعد از ۴-۳ روز بازار عادی شود و حتی فروشگاه‌های خصوصی هم مرغ‌های خود را عرضه کنند. وی درباره تخم‌مرغ هم گفت: فشار زیادی روی تولید‌کنندگان تخم‌مرغ هست و اینها تقاضا‌هایی برای صادرات دارند اما قیمت همان قیمت مصوب است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول