اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

ماده 28 یک شیوه موقت برای عبور از گردنه کمبود معلم است

معاون ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش گفت: شیوه جذب معلم از طریق ماده ۲۸ مناسب نیست، اما برای اینکه بتوانیم از این گردنه کمبود معلم عبور کنیم، این نیاز به وجود آمد.

ماده 28 یک شیوه موقت برای عبور از گردنه کمبود معلم است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس در خصوص نگرانی از تضعیف دانشگاه فرهنگیان که چند روزی است در محافل فرهنگی و علمی شنیده می‌شود، اظهار کرد: نهم آذر رئیس‌جمهور طرحی را ابلاغ کرد مبنی بر اینکه کسانی می‌توانند معلم شوند که از ورودی‌های دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی باشند و از آن طریق وارد آموزش و پرورش شوند.

 وی ادامه داد: در ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان عنوان شده است که خروجی‌های دانشگاه‌های دیگر می توانند وارد دانشگاه‌ فرهنگیان شوند و یک دوره کوتاه مدت را بگذرانند و سپس وارد مدارس شوند که این اتفاق از روی اضطرار بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اضافه کرد: دلیل اجرای ماده ۲۸، کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش است تا از این طریق، کلاس‌های درس بدون معلم نماند و به صورت موقت، نیروهای آموزشی از این روش تأمین شوند تا دانش‌آموزان از تحصیل باز نمانند.

وی با بیان اینکه اما در اصل، افراد در دانشگاه فرهنگیان باید چهار سال آموزش ببینند، گفت: دانشجومعلمان در این 4 سال باید فرایند، ارزش و تکنیک‌های معلمی را به‌گونه‌ای آموزش ببینند تا بتوانند بسیار موفق به امر تعلیم و تربیت بپردازند.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش افزود: همانطور که اشاره کردم آموزش و پرورش به دلیل کمبود نیروی انسانی که در پی بازنشستگی تعدادی از فرهنگیان به وجود آمد به سمت استفاده از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، رفت و مقرر شد که فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها بعد از پذیرفته‌شدن در آزمون استخدامی، دوره‌ یکساله را در دانشگاه فرهنگیان آموزش ببینند.

وی ادامه داد: متأسفانه با گذر زمان، این دوره به کمتر از یکسال هم رسیده است که این موضوع نوعی اهانت به مقام معلمی، عمر دانش آموزان و تربیت نیروی انسانی برای آینده کشور است که قرار شد این قانون اصلاح شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی تصریح کرد: شیوه ماده ۲۸ مناسب نیست، اما برای اینکه بتوانیم از این گردنه کمبود معلم عبور کنیم، این نیاز به وجود آمد اما اگر این شیوه ادامه پیدا کند، باعث می شود که دانش‌آموزان مطابق ارزش‌های اسلامی تربیت نشوند.

وی افزود: گسیختگی و فاصله بین معلم و مقام معلمی و دانش‌آموزان و موجی می‌شود که دانش‌آموزان خاطره خوبی از مدرسه نداشته باشند و در نتیجه با ترک تحصیل و عدم حضور در مدرسه، واکنش خوبی به علم نشان ندهند و به همین دلیل با بزهکاری و بیکاری مواجه شوند. 

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش تصریح کرد: معتقدم وزیر علوم می‌خواست برای بیکاری فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها چاره بیندیشد و چون مشاهده کرد که آموزش و پرورش هم جذب بالایی دارد، این روش را پیشنهاد کرده است اما به این نکته توجه نکرد که جذب نیرو به هر قیمتی درست نیست.

وی ادامه داد: هر فردی با دوره‌های دو یا سه ماهه نمی‌تواند بدون آشنایی با زیرساخت‌ها و سند تحول، مسؤولیتی به این بزرگی را بر عهده بگیرد و این اشتباهی بود که وزیر علوم کرد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اضافه کرد: معیار جذب نیرو و نقشه راه در وزارت آموزش و پرورش، سند تحول است؛ کسی که بخواهد معلم شود باید فلسفه تعلیم و تربیت در نظام جمهوری اسلامی را به خوبی بداند، عاشق معلمی باشد و به عنوان شغل و حرفه به آن نگاه نکند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول