اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

هشدارجهاد کشاورزی به چغندرکاران آذربایجان‌غربی/ برای جلوگیری از سرمازدگی سریعتر نسبت به برداشت محصول خود اقدام کنید

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برای جلوگیری از سرمازدگی محصول چغندرقند کشاورزان هرچه سریعتر برای برداشت محصول از اراضی کشاورزی خود اقدام کنند.

هشدارجهاد کشاورزی به  چغندرکاران آذربایجان‌غربی/ برای جلوگیری از سرمازدگی سریعتر نسبت به برداشت محصول خود اقدام کنید

رسول جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، با اشاره به کاهش دما در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: با توجه به کوهستانی بودن استان و افت دما در آذرماه، احتمال سرمازدگی محصول و به تبع آن کاهش قند، آب و افزایش افت  محصول چغندر قند در استان دور از انتظار نیست و کشاورزان هرچه سریع‌تر نسبت به برداشت محصول اقدام کنند.

وی ادامه داد: طبق برآوردهای انجام شده محصول تولیدی در حدود ۶۰۰ هکتار از مزارع هنوز برداشت نشده‌ و ۱۲۰ هزار تن چغندرقند نیز در کنار مزارع انباشت شده‌است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه مجموع مطالبه چغندرکاران از کارخانه‌ها تاکنون ۹۱۵ میلیارد تومان است‌، تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد مطالبه چغندرکاران به میزان بیش از ۷۳۶ میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده‌ و این روند همچنان ادامه دارد.

جلیلی عنوان کرد: با تصویب دولت امسال محصول چغندرکاران با نرخ تضمینی هر کیلوگرم ۶ هزار و ۵۲۰ ریال با عیار ۱۶ درصد با احتساب کمک هزینه حمل و نقل خریداری خواهد شد که نسبت به قیمت چهار هزار و ۲۳۰ ریال پارسال نزدیک به ۵۳ درصد افزایش دارد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: امسال میانگین برداشت چغندرقند از مزارع آذربایجان‌غربی با میانگین عیار ۱۷.۳۸ درصد و میزان افت محصول ۲ درصد است که این امر نشان‌دهنده افزایش تولید و کیفیت این محصول در مزارع است.

خاطرنشان می‌شود آذربایجان‌غربی به علت وجود پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده مقام نخست کشوری تولید، سطح زیر کشت و عملکرد چغندر قند را در اختیار دارد و سالانه یک تا ۱.۵ میلیون تن چغندر قند در استان برداشت می‌شود که علاوه برنیاز کارخانه‌های قند استان به سایر استان‌ها هم ارسال می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول