اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

نفس مسیحایی جهادی‌ها در بیمارستان‌ها/ از «نذر سلامت» تا اصرار «کم‌سن‌وسال‌ها برای خدمت»

بقعه متبرکه امامزاده محمد(ع) در نهاوند این روزها به قرارگاه و پایگاه اعزام نیروهای جهادی به خط مقدم کمک به بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها تبدیل شده و در این بین اصرار حضور افراد کم سن و سال برای کمک به بیماران کرونایی و ادای نذر برای خدمت به آنها چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

نفس مسیحایی جهادی‌ها در بیمارستان‌ها/ از «نذر سلامت» تا اصرار «کم‌سن‌وسال‌ها برای خدمت»

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ «همدلی» واژه‌ای است که بیش از هر کجای دنیا در بین مردم ما معنی و مفهوم دارد و مردم ایران همیشه و در همه حال نشان داده‌اند که با کنار هم بودن سختی ها را آسان کرده و  همدیگر را یاری می‌رسانند.

شیوع ویروس کرونا در جهان و همچنین در کشور ما بار دیگر همدلی ملت ایران را به خوبی به عرصه کشاند و در واقع این همه‌گیری هم صحنه‌ای شد تا همدلی مردم ایران بیشتر نمایان شود؛ اما در این میان شاید این گروه‌های جهادی بودند که از همان روزهای نخست وارد عرصه شده و تا امروز هم دست از کار برنداشتند، در عرصه تلاش و خدمت به مردم پا پس نکشیدند و شبانه‌روز برای ریشه‌کنی این ویروس مهلک و کمک به مردم به جهاد خود ادامه می‌دهند 

گروهای جهادی و مردمی در شهرستان نهاوند همانند دیگر مناطق کشور با شروع کرونا دست به کار شدند و در آغازین روزهای این بیماری با وجود نداشتن امکانات پای کار آمدند و باز هم یکدیگر را تنها نگذاشتند، تولید ماسک تا ضد عفونی معابر و اماکن و تهیه غذا برای نیازمندان از جمله کارهایی است که طی این مدت از سوی گروه‌های مردمی و جهادی انجام گرفت و اینک پس از گذشت نزدیک به ۹ ماه از شیوع این ویروس منحوس هر روز شاهد گسترش بیشتر فعالیت‌های مردمی و به ویژه گروه‌های جهادی هستیم.

تعدادی از جوانان خواهر و برادر بسیجی این شهرستان از گروه‌های مختلف جهادی تحت عنوان گروه فرهنگی جهادی شهید سلیمانی مستقر در امامزاده محمد نهاوند گرد هم آمده و این بار به صف مقدم مبارزه با کرونا پیوسته‌اند و بیش از یک ماه است که در بیمارستان‌های آیت‌الله علیمرادیان و آیت‌الله شهید قدوسی همراه با کادر درمان به خدمت بیماران کرونایی مشغول هستند.

سرپرست گروه فرهنگی جهادی شهید سلیمانی نهاوند در این رابطه به فارس می‌گوید: به دنبال رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور دوباره گروه‌های جهادی برای یاری رساندن به بیماران کرونایی در مراکز درمانی و با توجه به حجم بالای کار پزشکان، پرستاران و سایر کادر درمانی از سوی بیمارستان درخواست نیرو شد که بر همین اساس از سوی گروه فرهنگی جهادی شهید سلیمانی مستقر در امامزاده محمد(ع) از نیروهای بسیجی و جهادی فراخوان به عمل آمد.

مسعود دکامین ادامه داد: در واقع این امامزاده به یک قرارگاه و پایگاه نیروهای جهادی تبدیل شد و جمعی از جوانان خواهر و برادر بسیجی که در گروه‌های مختلف جهادی عضو هستند در این بقعه اقدام به نام‌نویسی کردند و هماهنگی لازم برای ساماندهی آنها صورت گرفت.

وی افزود: پس از نام‌نویسی، افراد عضو گروه‌های جهادی به خانم حیدری معرفی شدند تا کار هماهنگی آنها برای ساماندهی و نوبت‌بندی حضور آنها در بیمارستان به عمل آید، در حال حاضر فعالیت گروه‌های جهادی در سه نوبت در بیمارستان‌های آیت‌الله علیمرادیان و آیت‌الله قدوسی طی یک ماه آغاز شده است.

سرپرست گروه فرهنگی جهادی شهید سلیمانی نهاوند اظهار کرد: ما طی این مدت تدارکات لازم را تا حدودی انجام داده‌ایم از جمله تهیه میان وعده برای نیروها و تهیه کارت شارژ برای آنان از جمله اقدامات دیگری بوده که از سوی هیات امنای امامزاده محمد انجام گرفته است.

مسئول اجرایی گروه‌های جهادی و عضو هیات امناء آستان مقدس امامزاده محمد(ع) هم در این رابطه به فارس گفت: تعداد نیروهایی که تحت عنوان گروه‌های جهادی متشکل از گروه عمار، انصارالمهدی(عج)، صیاد شیرازی، کمیل و گروه شهید امیدی که دانشجو بوده و در بیمارستان در حال خدمت هستند ۲۵ نفر است.

اکرم حیدری اظهار کرد: از این تعداد ۱۴ نفر آنها خانم هستند و در سه نوبت صبح، عصر و شب برنامه حضور آنها در بیمارستان تنظیم شده که البته سعی شده خانم‌ها با توجه به محدودیت‌هایی که دارند صبح‌ها در بیمارستان باشند و آقایان هم بعداز ظهر و شب‌ها بر اساس نظرخواهی از آنان مشغول فعالیت شوند.

وی افزود: علاوه بر این نفرات که در بخش کرونا مشغول به فعالیت هستند تعدادی نیز برای ضد عفونی کردن محیط بیمارستان همکاری دارند و هشت نفر که یکی از آنها خانم هستند نیز در کار ایاب و ذهاب نیروهای جهادی به صورت روزانه فعالیت دارند.

عضو هیات امناء آستان مقدس امامزاده محمد(ع) در نهاوند شرایط پیش آمده برای خدمت گروه‌های جهادی به بیماران کرونایی را فرصتی برای تحقق آرزوهای دیرینه بانوان در کار جهادی عنوان کرد و افزود: در دوران دفاع مقدس بانوان این فرصت را نداشتند که در صف اول دفاع حاضر شوند و لذا همیشه این آرزو برای آنان وجود داشت بتوانند روزی مانند مردان در خط مقدم مبارزه با دشمن و خدمت به مردم باشند که امروز این فرصت برای آنان فراهم شده و آنان مسئولانه به خط مقدم مبارزه با کرونا آمده و همپای با مردان به مقابله با این ویروس منحوس پرداخته‌اند.

وی حضور نیروهای جوان در کارهای جهادی را امیدآفرین و نشاندهنده روحیه ایثار در جامعه دانست و افزود: در بین کسانی که در این برنامه حضور دارند افرادی هستند که با وجود اینکه اعضای خانواده‌هایشان درگیر کرونا هستند اما می‌گویند که من نذر کرده‌ام که اگر مادرم خوب شود به شکرانه آن در بیمارستان خدمت کنم و سایر موارد مشابهی که نمونه های آن کم نیست.

حیدری گفت: این موارد خوشحال و امیدوار می‌کند که هنوز ایثار و از خودگذشتگی در جامعه از بین نرفته و در صورت نیاز می‌توان امیدوار بود که نسل جوان وارد صحنه شود.

جواد ساکی یکی از اعضای گروه‌های جهادی است که دارای ۴۰ سال سن بوده و بازنشسته نیروی انتظامی است که با وجود داشتن مشکل دیسک کمر و دو بار عمل جراحی هم اینک در کنار دیگر جوانان در بخش کرونا به عناون رابط اعضا مشغول خدمت به بیماران کرونایی است.

وی به فارس گفت: اصولا ماهیت کار گروه‌های جهادی به این است که مخلصانه در کنار مردم باشند و بر این اساس نیت ما در کنار مردم بودن و به آنان خدمت کردن است؛ بنابراین در اولین روزهای شروع کرونا که در پایان سال گذشته اتفاق افتاد ما از همان ابتدا در قالب کمک‌های مومنانه همراه با دیگر برادران در کار ضد عفونی معابر، توزیع مواد غذایی ورود پیدا کردیم.

این عضو گروه جهادی اظهار کرد: الان هم با حضور در بیمارستان به صورت همکاری با چارت درمان کمک‌هایمان را ادامه می‌دهیم و واقعا در این مدت حضور در بیمارستان با صحنه‌هایی روبه‌رو شده‌ایم که افسوس می‌خوریم چرا زودتر فرصت خدمت به این عزیزان را نداشته‌ایم مثلا وقتی آدم می‌بیند که حتی دلداری دادن به یک بیمار کرونایی باعث می‌شود روحیه او بهبود پیدا کند، قوت قلب پیدا کرده و انگیزه برای انجام کار بیشتر می‌شود.

وی اظهار کرد: با تمام بدی‌های شیوع کرونا و نگرانی‌هایی که به وجود آورد، اما عاملی شد که مردم قدر یکدیگر را بیشتر بدانند، به هم نزدیکتر شوند و حس همدلی و ایثار در آنها دوباره جان بگیرد؛ در این میان گروه‌های جهادی و مردمی بودند که قوی‌تر از گذشته به میدان آمدند فرصتی شد که بچه‌های گروه بار دیگر پتانسیل‌های بالقوه مردمی را برای مقابله با هر آنچه بخواهد به مردم آسیب برساند، نشان دهند.

ساکی ادامه داد: با دیدن صحنه‌هایی از همدلی و ایثار در این کار، به یاد دوران دفاع مقدس می‌افتیم همان دورانی که نوجوانان این سرزمین با سن کم اصرار به حضور در خط مقدم جبهه داشتند و حتی شناسنامه‌های خود را دستکاری می‌کردند که بتوانند در جبهه حضور یابند.

وی اظهار کرد: امروز هم ما مشتاقان زیادی داریم که عمدتا نوجوانان ۱۳ یا ۱۴ ساله هستند که به لحاظ پائین بودن سن آنها برایشان مجوز صادر نمی‌شود، یک نمونه قابل توجه، پسر بچه ۹ ساله ای بود که اصرار زیادی به فعالیت در گروه را داشت حتی تا جلوی درب بیمارستان ما را همراهی کرد تا رضایت ما را به دست آورد، او می گفت من می خواهم به بیماران کرونایی هم سن خودم خدمت کنم و در کنارشان باشم و آنها را دلداری دهم.

این عضو گروه جهادی افزود: دیدن این مساله برای من واقعا قابل تامل بود که چگونه پس از گذشت سالها از دوران دفاع مقدس بازهم ،همان فرهنگ و اخلاص دوباره تکرار می شود. ذکر این نکته هم قابل توجه است که ما از بچه‌های ۱۳ یا ۱۴ ساله در برنامه‌هایی دیگر مانند توزیع گوشت قربانی و یا بسته‌بندی مواد غذایی به مناسبت‌های مختلف کمک می‌گیریم و آنان نیز مسئولانه در این زمینه ما را یاری می‌دهند، حتی برخی از آنان در ضد عفونی معابر یا اماکن درمانی ما را همراهی می‌کنند.

وی حضور نیروهای جهادی در بیمارستان را عامل تقویت روحیه بیماران عنوان کرده و ادامه داد: واقعا این مساله به خوبی مشخص است حضور ما در کنار بیماران کرونایی روحیه ضعیف شده آنها را تقویت کرده، امید به زندگی در آنها افزایش می‌یابد.

ساکی اظهار کرد: یک روز در بیمارستان یکی از بیماران که کلا امید خود را از دست داده بود و با دیدن من گفت که موقع مرگ من رسیده، به او گفتم چه کسی گفته که شما قرار است بمیری، مگر نمی‌بینی روزانه تعداد زیادی که کرونا گرفته اند بهبود یافته و مرخص می‌شوند، شروع به دلداری و شوخی با او کردم تا او را از این حال و هوا بیرون بیاورم، این بیمار از جمله افرادی بود که بهبود یافت و از بیمارستان مرخص شد، از آن زمان تا کنون با من ارتباط دارد و هر از چندگاهی به او زنگ می‌زنم و جویای احوالش می‌شوم.

وهاب رضایی مفرد رئیس هیات امناء امامزاده محمد(ع) نهاوند و هماهنگ‌کننده گروه‌های جهادی نیز که اقدام به ایجاد گروه فرهنگی جهادی شهید سلیمانی در امامزاده محمد و انجام کارهای مومنانه داشته در این رابطه به فارس گفت: آستان مقدس امامزاده محمد(ع) مرکزی فرهنگی و مذهبی است که در ایام کرونا اقدامات موثری را در راستای کمک‌های مومنانه و عمل به توصیه‌های مقام معظم رهبری داشته که آخرین آن نیز اجرای کار جهادی کمک به بیماران کرونایی بود که در پاسخ به درخواست مقام معظم رهبری از بسیجیان صورت گرفت.

وی در خصوص چگونگی شکل گیری این گروه جهادی برای اعزام به بیمارستان‌ها اظهار کرد: در ابتدا کار فراخوانی و نام‌نویسی از گروه‌های جهادی در محل امامزاده اقدام به عمل آمد و با توجه به اینکه نفرات داوطلب از گروه‌های مختلف جهادی بودند لذا به منظور وحدت رویه و مدیریت واحد برای پیشبرد امور، همه آنها زیر نظر گروه فرهنگی جهادی سردار سلیمانی قرار گرفته و پس از آن برای تمام آنها فرم داوطلبی، کارت شناسایی گروه فرهنگی جهادی سردار سلیمانی و فرم رضایت‌نامه از خانواده‌ها دریافت شد.

رئیس هیات امناء امامزاده محمد(ع) نهاوند ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه این افراد ممکن بود به علت کرونا در داخل بیمارستان با مشکل مواجه شوند لذا هماهنگی لازم به عمل آمد که زیر پوشش بیمه بسیج و سپاه قرار بگیرند تا در صورت وجود مشکلی مورد حمایت قرار گیرند.

وی اضافه کرد: پس از انجام کارهای اولیه جلسه توجیهی با روسای بیمارستان‌های آیت‌الله علیمرادیان و شهید قدوسی در محل امامزاده برگزار شد که عمدتا حول محور ایمنی و اخلاقی برای بچه‌ها مطالبی عنوان شد، ما هم تاکیدمان بیشتر بر محور رعایت اخلاق بسیجی در بیمارستان و تفهیم این مطلب بود که امروز ماموریت شما مانند همان ماموریت‌های دوران جنگ است چراکه این مساله با سلامتی شما در ارتباط است که البته کاری بسیار ارزشمند و پراجر است که برای دفاع از سلامتی مردم انجام می شود.

رضایی‌مفرد ادامه داد: همانگونه که رزمندگان ما برای امنیت مردم به جبهه‌ها رفته و یا در سوریه جنگیدند امروز خاکریز داخل بیمارستان‌هاست و لذا ما باید از این فرصت خوب استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه هنوز در باغ شهادت بسته نشده است گفت: در باغ شهادت هیچوقت بسته نمی‌شود اگر ما سعادت شهادت را نداشته‌ایم، باید به گونه‌ای عمل کنیم که اجر شهید را داشته باشیم، بحث جهاد یک زنجیره به هم پیوسته و مبارکی است که همه آنها در فرهنگ بسیجی خلاصه می‌شود.

این رزمنده مدافع حرم اظهار کرد: همانگونه که امام راحل فرمودند اگر در کشوری نوای دلنشین بسیجی حاکم شود دشمن نمی‌تواند هیچ ضربه‌ای به ما وارد سازد لذا این دشمن گاهی عوامل خارجی است، گاهی عوامل داخلی و گاهی هم ممکن است یک ویروس باشد که با نگاه بسیجی وارد کار شدن همه آنها را بی‌اثر می‌کند و این چیزی است که امروز ما به عنوان کارکرد اصلی بسیج به خوبی مشاهده می‌کنیم.

وی حس و حال کارهای مخلصانه برای خدا و ایثار گروه‌های جهادی را غیر قابل توصیف عنوان کرد و ادامه داد: در ایامی که گروه‌های جهادی مشغول فعالیت در بیمارستان بودند یک روز برای سرکشی به دیدن آنها رفتیم، با دیدن دختران و پسران جوان و با سن کم واقعا اشک در چشمانم حلقه بست، فکر کردم واقعا چه تفکری پشتوانه این کارها قرار دارد و یا اینکه خانواده‌ها چطور اجازه می‌دهند فرزندانشان بدون هیچ چشمداشتی این گونه خود را به خطر بیندازند آن هم در مواقعی که خیلی‌ها از این وضعیت فرار می‌کنند و در صورت ابتلا یکی از اعضا خانواده بقیه از او دوری می‌کنند.

رضایی مفرد افزود: از ابتدای شیوع کرونا به همین نگاه و رویکرد بسیجیان و خیرین پای کار آمدند و در تولید ماسک و دیگر کارهای مومنانه مشارکت کردند که از جمله آنها می‌توان به تولید ۷۰ هزار ماسک و توزیع کاملا رایگان آنها بین نیازمندان، توزیع ۷ هزار و ۲۰۰ بسته غذایی، ۸۰۰ بسته مواد ضدعفونی و بهداشتی، ۴۹ گوسفند قربانی و برگزاری ۵۴ اردوی جهادی، ۱۰ اردوی جهادی پزشکی و ویزیت ۱۰۰ بیمار در خانه توسط بسیج جامعه پزشکان و پرداخت کمک به در راه‌ماندگان با شعار «دستان مهربانی، سفره‌های آسمانی و کرامت انسانی» اشاره کرد.

وی در پایان کار برای خدا و داشتن اخلاص را عامل ماندگاری و موثر بودن عنوان کرد و گفت: ما یک سرباز هستیم و برایمان فرقی ندارد که کجا فعالیت داریم اما اعتقاد به نظارت صد درصدی شهدا در کارهایمان را داریم و می دانیم که یک سری هدایتگر وجود دارد که ما را یاری می‌کند.

------------------------

وحید سیفی ـ نهاوند

-------------------------

انتهای پیام/ 3140/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول