اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

افزایش 7730 واحدی شاخص بورس تهران/ ازسرگیری عرضه‌های اولیه و بازگشایی پالایش یکم

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 7730 واحدی روبرو شد و امروز بعد از 3 ماه عرضه‌های اولیه در بورس از سر گرفته شد.

افزایش 7730 واحدی شاخص بورس تهران/ ازسرگیری عرضه‌های اولیه و بازگشایی پالایش یکم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز گرچه در ساعات اولیه معاملات با ریزش همراه بود، اما بعد از آن روند رو به رشد به خود گرفت به گونه‌ای که در پایان معاملات شاخص کل با رشد 7730 واحد در رقم یک میلیون و 473 هزار و 706 واحد ایستاد.

امروز دو اتفاق مهم در بازار سرمایه روی داد، یکی بازگشایی نماد پالایش یکم که قرار بود در آخر مهرماه این کار انجام شود اما به خاطر ریزش بازار و کاهش ارزش آن و همچنین به خاطر افزایش سرمایه دو شرکت پالایش نفت اصفهان و پالایش تهران که در صندوق پالایش یکم  حضور داشت، این بازگشایی با 41 روز تأخیر در روز جاری انجام شد.

اتفاق مهم دیگر این است که از زمان ریزش شاخص کل بورس در نیمه دوم مرداد ماه تاکنون حدود سه ماه است که عرضه‌های اولیه در بورس انجام نمی‌شد، البته در این مدت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس پذیرفته شدند که برخی آن را عرضه اولیه نمی‌دانند، اما غیر از آن عرضه‌های اولیه تقریبا متوقف شده بود و امروز عرضه اولیه شرکت صنایع چوب خزر کاسپین در نماد چخزر به روش ثبت سفارش انجام شد.


نقشه معاملات بورس تهران

با نگاهی به روند بازار امروز درمی‌یابیم معامله‌گران در بورس تهران 13.7 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 2 میلیون نوبت معامله و به ارزش 16 هزار و 229 میلیارد تومان داد و ستد کردند. امروز ارزش معاملات در فرابورس ایران به بیش از 7 هزار و 418 میلیارد تومان رسید که در مجموع معامله‌گران در بورس تهران و فرابورس ایران بیش از 23 هزار و 647 میلیارد تومان داد و ستد کردند و این ارقام نشان می‌دهد بازار بورس به روزهای رونق خود برگشته، بنابراین باید مدیران شرکت‌های بورسی و فرابورسی از این فرصت استفاده کرده و به جمع‌آوری نقدینگی و تزریق آن به تولید خود اقدام کنند تا منابع موجود در بازار صرف افزایش تولید شود.

با نگاهی به شاخص‌های بورس امروز درمی‌یابیم همه شاخص‌ها سبز بودند گرچه رشد این شاخص‌ها اندک و زیر یک درصد بوده است، اما بالاخره روند رو به رشد به خود گرفته است به گونه‌ای که شاخص کل بورس و نیز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام 53 صدم درصد رشد کردند.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن فقط نیم درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور 57 صدم درصد، شاخص بازار اول بورس 85 صدم درصد و شاخص بازار دوم بورس 12 صدم درصد رشد کردند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز نمادهای هلدینگ نفت و گاز تاپیکو، پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه، گسترش نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت بندرعباس به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و از سوی دیگر نماد شستا به تنهایی بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است.

نمادهای پرتراکنش در بورس تهران شامل شستا، پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، فولاد مبارکه، تولید نیروی برق آبادان و مخابرات ایران بودند.

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل 107 واحد رشد کرده و به رقم 18 هزار و 369 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 249 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز همچنین ارزش بازار بورس اوراق بهادار به بیش از 5 میلیون و 833 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران در فرابورس ایران امروز بیش از 4.1 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب بیش از یک میلیون فقره معامله و به ارزش 7417 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن اصفهان، صبا تأمین، صنعتی مینو و بانک دی به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و از سوی دیگر پتروشیمی مارون و سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهیا پرتراکنش در فرابورس شامل توزیع غذای دناآفرینف بانک دی، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، برق و انرژی پیوند گستر، پتروشیمی ارومیه، دامپروری ملارد شیر و صنایع لاستیک یزد بودند.

به گزارش فارس، امروز نماد پالایشی یکم بازگشایی شد و همزمان با آن عده زیادی خریدار و فروشنده این نماد در بازار پیدا شدند به گونه‌ای که قیمت آن در ابتدا به 11 هزار و 800 تومان رسید و سپس در ادامه معاملات به 11 هزار و 310 تومان برای هر واحد این صندوق سرمایه‌گذاری کاهش یافت.

به هر حال همان گونه که رئیس سازمان بورس گفته است، کسانی که در بازار صبر کردند و با داشتن استراتژی سهام مناسبی انتخاب کردند نتیجه آن را در قبال سود دریافت کردند، اما کسانی که با تبعیت از کانال‌های تلگرامی و سیگنال فروشی سرمایه خود را وارد بورس کردند و رفتار هیجانی از خود نشان دادند، دچار زیان شدند. بنابراین سرمایه گذاری در بازار سرمایه حتماً همراه با مطالعه، تحلیل و مشورت از افراد متخصص و امین باید باشد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول