اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

دست دوستی مجلس به دولت برای خروج از بن‌بست تحریم/ دولت: مضر است!

دست دوستی مجلس به دولت برای رفع تحریم‌ها و مقابله با حربه غربی‌ها در ضربه به اقتصاد کشور، در حالی از سوی دولت رد می‌شود که رئیس‌جمهور بارها دست یاری به‌سمت قوا دراز کرده و از همه ارگان‌ها خواسته تا برای حل مشکلات و مقابله با دشمن، یک‌صدا و هم‌دل باشند.

دست دوستی مجلس به دولت برای خروج از بن‌بست تحریم/ دولت: مضر است!

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: «اقتصاد شرطی‌شده»، شاید یکی از بهترین تعبیرها درباره حال و روز اقتصاد ایران از ۹۲ تا امروز که در آذر ۹۹ به‌سر می‌بریم، باشد. از روز پیروزی حسن روحانی در انتخابات ۹۲، افکار عمومی، تولیدکننده‌ها، تجّار، بازرگانان و فعالان عرصه اقتصاد، در انتظار توافقی تاریخی که دولت وعده داده بود، به‌سر می‌بردند.

 

از توافق برجام در تیر ۹۴ انتظارها به‌سمت رفع تحریم‌ها و گشایش اقتصادی رفت، امّا خبری نشد تا اینکه آمریکا از برجام خارج شد. دولت که این اتفاق را خروج یک مزاحم از برجام تعبیر کرد، بار دیگر وعده گشایش برجامی به اقتصاد کشور داد.

 

 

دولت که بدون مزاحمی به‌نام آمریکا به «برجام اروپایی» دلخوش کرده بود، دیری نپایید که با درِ بسته اروپایی‌ها مواجه شد! اروپایی‌ها که انبوهی از تعهدات خود را در برجام نادیده گرفته بودند، نهایتاً کانالی را برای تبادل غذا و دارو به‌نام اینستکس، بر روی میز دولت روحانی قرار دادند.

 

 

اگرچه کارشناسان و افکار عمومی اینستکس را در نسبت به هزینه‌ای که ایران در برجام داده بود، طنزی بیش نمی‌دانستند، امّا اروپایی‌ها هیچگاه همان حداقل وعده خود را نیز عملی نکردند.

امّا واکنش دولت به تمام این بدعهدی‌ها، عمدتاً به سخنرانی، ارسال ایمیل‌های اعتراضی و فشارهای توییتری معظوف بوده است. کاهش گام به گام تعهدات هسته‌ای هم نتوانست طرف مقابل را ملزم به اجرای تعهدات برجامی خود کند. مخصوصاً که پس از هر مرحله از کاهش تعهدات، رئیس‌جمهور اعلام می‌کرد که آماده بازگشت به مرحله قبل از کاهش تعهدات هستیم!

 

 

نظاره‌گریِ بی‌تعهدی اروپایی‌ها و ارسال پالس‌های بیشتر برای مذاکره، طرف مقابل را به این نتیجه رسانده بود که فشار جواب داده و برای گرفتن امتیاز بیشتر از ایران، تحریم گزینه کارآمدی است و به‌همین دلیل فشار خود را روز به‌روز بیشتر می‌کرد.

مجلس یازدهم پس از روی کارآمدن، تصمیم به قطع زنجیره شرطی شدن اقتصاد کشور به اراده کشورهای غربی گرفت. از این رو، بحث و بررسی‌ها در مجلس برای تصویب طرحی که بن‌بست دولت در رفع تحریم را بشکند، آغاز شد. شهادت دانشمند هسته‌ای کشور، شهید محسن فخری‌زاده، به روند بررسی طرح سرعت داد و ۴ روز بعد، ‌یعنی در جلسه ۱۲ آذر مجلس طرح دوفوریتی «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» به تصویب نمایندگان رسید.

بر اساس این طرح، ۴+۱ دو ماه فرصت دارد تا به تعهدات برجامی خود عمل کند، در غیر اینصورت نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف می‌شود.

آنچه مجلس تصویب کرد، از طرفی پیام شفافی برای طرف غربی داشت تا دریابد که در ایران اراده‌ای جدّی برای جدا کردن سرنوشت کشور از فعل و انفعالات خارجی وجود دارد، از طرفی، دست دولت را در عرصه دیپلماسی پر می‌کند و پشتوانه دولت در مواجهه با غربی‌ها به‌‌شمار می‌رود.

بر همین اساس است که غلامحسین رضوانی نماینده تهران در نشستی که در خبرگزاری فارس برگزار شد، با اشاره به قرار گرفتن دولت در بن‌بست رفع تحریم می‌گوید: «مجلس با این مصوبه به کمک دولت آمده است تا بن‌بست رفع تحریم‌ها شکسته شود».

سیّد محمود نبویان که از منتقدان شناخته‌شده برجام به‌شمار می‌رود هم نظرش را در همین نشست اینگونه بیان می‌کند: «طرح مجلس ابزاری در دست دستگاه دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها خواهد بود».

 

 

علاوه بر حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مجلس که مصوبه راهبردی خانه ملّت را کمک به دولت محسوب می‌کند، حسین امیرعبداللهیان، دستیار رئیس مجلس در امور بین‌المللی نیز معتقد است که این طرح، فرصت‌های بسیار زیادی را برای کشور ایجاد می‌کند.

اقدام بهارستان‌نشینان برای کمک به دولت در تحقق وعده هفت ساله خود مبنی بر رفع تحریم‌ها با واکنش متفاوت دولتی‌ها مواجه شد.

علی ربیعی که در روز تصویب طرح مجلس، نشست خبری هفتگی خود را برگزار می‌کرد، نخستین موضع منفی را اعلام کرد و گفت: «هرگونه تصمیم درباره برجام، فراقوه‌ای است و مجلس اختیار ورود به این موضوع را ندارد».

فردای آن روز و در حالی که طرح راهبردی رفع تحریم‌ها، برای اصلاح، بین شورای نگهبان و مجلس دست‌به دست می‌شد، رئیس‌جمهور و معاون اوّل او، هر دو علیه طرح مجلس موضع‌گیری کردند. روحانی، طرح راهبردی رفع تحریم‌ها را «مضر» خواند و جهانگیری نیز آن را دخالت در امور اجرایی دانست.

اظهاراتی که نبویان، نماینده تهران، اینگونه به آن واکنش نشان داد: «چطور در زمانی که برجام در مجلس قبلی ۲۰ دقیقه ای تصویب شد، شما خوشحال بودید که مجلس پای کار آمده است. الان می‌آیید می‌گویید که مجلس نباید مداخله کند».

 

روحانی طرحی که مجلس برای کمک به رفع تحریم‌ها تصویب کرد را مضر نامید!

 

 

جهانگیری، مصوبه مجلس برای فشار به غربی ها برای رفع تحریم‌ها را دخالت در امور اجرایی نامید!

 

به این واکنش‌ها باید توییت‌های حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور و انبوه واکنش‌های منفی روزنامه‌های اصلاح‌طلب و فعالان سیاسی حامی اعتدال- اصلاحات را افزود.

دست دوستی مجلس به دولت برای رفع تحریم‌ها و مقابله با حربه غربی‌ها در ضربه به اقتصاد کشور، در حالی از سوی دولت رد می‌شود که رئیس‌جمهور بارها دست یاری به‌سمت قوا دراز کرده و از همه ارگان‌ها خواسته تا برای حل مشکلات و مقابله با دشمن، یک‌صدا و هم‌دل باشند. دولت، پیش‌تر، دست دوستی مجلس برای رفع مشکلات معیشتی مردم که در قالب طرح تأمین کالاهای اساسی به‌تصویب بهارستان‌نشینان رسیده بود را نیز رد کرده بود!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول