اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مجمع بین المللی انرژی در «عشق‌آباد» آغاز شد

مجمع بین المللی انرژی در ترکمنستان با حضور 32 کشور به صورت حضوری و آنلاین آغاز به کار کرد.

مجمع بین المللی انرژی در «عشق‌آباد» آغاز شد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، مجمع بین المللی انرژی در عشق آباد با حضور 32 کشور آغاز به کار کرد.

این کنفرانس بین المللی با موضوع «همکاری پایدار در بخش انرژی شرط توسعه جهانی» در عشق آباد آغاز به کار کرده است.

این همایش به صورت حضوری و بصورت آنلاین برگزار شد و کارشناسان اصلی صنعت نفت و گاز از 32 کشور در آن حضور داشتند.

در این مجمع " رشید مرداف" وزیر خارجه و  " باتر امانوف" رئیس ترکمن گاز نیز حضور داشتند.

ابتدا وزیر خارجه ترکمنستان در سخنان خود با اشاره تقویت صلح و ثبات اظهار داشت: تقویت صلح از طریق توسعه پایدار قلب استراتژی سیاست خارجی ترکمنستان می باشد.

وی ادامه داد: این یکی از مولفه های اصلی دیپلماسی کشور است که هدف آن اجرای عملی پروژه‌های مشترک اقتصادی و سرمایه گذاری و ایجاد شرایط مطلوب برای همکاری بین المللی است.

امانوف اظهار داشت: ترکمنستان به رشد بالایی در اقتصاد ملی رسیده و مشارکت فعالی در پروژه های بزرگ بین المللی دارد.

آمانوف در سخنان خود خاطرنشان کرد: چین در حال حاضر بزرگترین وارد کننده گاز ترکمنستان است. سه خط انتقال گاز ترکمن به خارج ازبکستان - قزاقستان - چین هستند که در دسامبر 2009 به بهره برداری رسید ، سالانه حدود 40 میلیارد متر مکعب سوخت آبی تأمین می کند.

وی ادامه داد: در آینده ، این حجم  گاز به 65 میلیارد متر مکعب افزایش می یابد. ترکمنستان همچنین گاز را از طریق خط لوله انتقال گاز آسیای مرکزی به روسیه تأمین می کند و از تمام توانایی های فنی و منابع برای تأمین سوخت آبی به جنوب برخوردار است.

آمانوف گفت: به موازات صادرات گاز طبیعی از طریق خطوط انتقال، ترکمنستان در حال حاضر توجه ویژه ای به پردازش عمیق آن دارد که ممکن است در آینده به بخش غالب در اقتصاد کشور تبدیل شود.
 رئیس ترکمن گاز خاطرنشان کرد: در سال های اخیر ، چندین مجتمع شیمیایی گازی در کشور راه اندازی شده و همچنین قرار است در آینده نزدیک چندین مجتمع دیگر برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالا که مورد تقاضای بازارهای جهانی است ، ساخته شود.

ادعای مقام ترکمنی مبنی بر موفقیت آمیز بودن پروژه تاپی در حالی است که این پروژه از زمان بندی خود به شدت عقب است و ناامن بودن مسیر انتقال این خط در افغانستان و برخی از مناطق پاکستان همچنان مهمترین موضوع در اجرای آن از سوی دیگر کشورهای دخیل در این پروژه است.

علاوه بر موضوع امنیت همچنین گران بودن گاز انتقالی از سوی ترکمنستان برای پاکستان نیز اختلافاتی را بین دو کشور ایجاد کرده به طوری که شعبه بانک ملی پاکستان از مسدود کردن فعالیت این شعبه در ترکمنستان خبر داد و علت آن را هم مبهم بودن همکاری دو کشور در پروژه تاپی اعلام کرده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول