اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ارتش عراق از آغاز اجرای توافق سنجار و خروج عناصر مسلح از این منطقه خبر داد

فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد که عناصر «یگان‌های مقاومت سنجار» در حال خروج از این منطقه هستند و توافق ماه اکتبر وارد فاز اجرایی شده است.

ارتش عراق از آغاز اجرای توافق سنجار و خروج عناصر مسلح از این منطقه خبر داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس سرلشگر «تحسین الخفاجی» فرمانده عملیات مشترک عراق امروز (سه شنبه) اعلام کرد که توافق منطقه «سنجار» در شمال غرب عراق وارد فاز اجرایی شده و عناصر «یگان‌های مقاومت سنجار» (همپیمان با پ.ک.ک) از این منطقه خارج شده‌اند و تنها تعداد کمی از این عناصر باقی مانده‌اند که به زودی منطقه را ترک خواهند کرد.

الخفاجی به شبکه روداوو گفت که توافق سنجار از امروز اجرا می‌شود و نیروهای فدرال و ارتش عراق در حال استقرار در منطقه هستند و هیچ پرچمی جز پرچم عراق برافراشته نمی‌شود و همچنین هیچ گروه مسلحی نیز در هیچ یک از نواحی این منطقه حضور نخواهد داشت و حتی دفاتر غیر قانونی سیاسی و حزبی نیز برچیده می‌شود.

این فرمانده عالی‌رتبه عراقی همچنین گفت که پلیس محلی اداره امور امنیتی را در دست گرفته و ارتش عراق نیز در خارج از منطقه مستقر خواهد شد و کنترل مرز با سوریه نیز از وظایف فرماندهی نیروهای مرزی است.

به گفته وی عملیات مشترک عراق در پی این است که منطقه و شهر سنجار را برای بازگشت آوارگان آماده سازد. او توافق امضاء شده در ماه اکتبر میان بغداد و اربیل در خصوص منطقه سنجار را موجب برقراری امنیت و نقطه مهمی در روابط دولت مرکزی و اقلیم کردستان دانست.

الخفاجی در ارتباط با مخالفت نیروهای امنیت داخلی کردستان عراق (آسایش) با خروج عناصر «مقاومت سنجار» گفت که طبق توافق با اربیل هیچ گروه مسلحی نباید داخل منطقه باقی بماند و تمامی گروهها با هر نامی از جمله الحشد الشعبی باید منطقه سنجار را ترک کنند و امنیت منطقه نیز به دست ارتش عراق خواهد بود.

البته او اشاره‌ای به این نکرد که طبق توافق ماه اکتبر کمیته مدیریت امنیت منطقه (متشمل از ۲۵۰۰ نیرو) باید با هماهنگی کردستان عراق تشکیل شود.

 

توافق میان بغداد واربیل در خصوص منطقه «سنجار» که در مجاورت مرز با سوریه قرار گرفته در نهم اکتبر (۱۸ مهر) با هدف بازگشت آورگان و با نظارت نماینده سازمان ملل به امضاء رسید. توافقی که جار و جنجال سیاسی زیادی را رقم زد و برخی محافل آن را علیه الحشد الشعبی تفسیر کردند.

«سنجار» با جمعیت ایزدی‌نشین و مسیحی‌نشین در جریان یورش تروریست‌های داعش در مرداد ماه ۱۳۹۳، بیشترین آسیب را دید. این منطقه که در کنترل نیروهای پیشمرگه بود، بدون هیچ مقاومتی به دست داعش افتاد و تروریست‌ها نیز دست به جنایات وسیعی در منطقه زدند.

طبق گزارش سازمان ملل، حدود ۵۰۰۰ ایزدی در جریان یورش داعش کشته شدند و زنان و دختران زیادی نیز به عنوان غنیمت جنگی، به اسارت گرفته شدند که سرنوشت بسیاری از آن‌ها همچنان نامعلوم است. در پی این جنایت‌ها، بخش وسیعی از ساکنین منطقه را ترک کرده و به کوههای سنجار پناه بردند. در همان زمان عناصر پ.ک.ک نیز اقدام به آموزش و تجهیز گروه موسوم به «یگان‌های مقاومت سنجار» کردند که این عناصر تا امروز در این منطقه حضور داشتند. حضور این عناصر در سال‌های گذشته به یکی از بهانه‌های ترکیه برای دخالت در امور شمال عراق تبدیل شده بود.

سنجار سرانجام در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۳ به دست ارتش عراق، نیروهای پیشمرگه و الحشد الشعبی افتاد، اما هر یک از این نیروها بخشی از کنترل منطقه و امنیت آن را به دست گرفتند که بعضا باعث اختلافات می‌شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول