اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

عدم توجیه اقتصادی، اجرای طرح تفکیک و بازیافت زباله در گلستان را با شکست مواجه کرد

وجود مراکز غیرمجاز جمع‌آوری زباله در سطح استان و از سویی فعالیت تعداد زیادی زباله‌گرد و کسب درآمد آنها از این فعالیت موجب شده تا پیمانکاران طرح تفکیک و بازیافت در اجرای این طرح موفق عمل نکنند.

عدم توجیه اقتصادی، اجرای طرح تفکیک و بازیافت زباله در گلستان را با شکست مواجه کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با افزایش روزافزون جمعیت به حجم‌ زباله‎های تولیدی توسط آدمی افزوده می‎شود و این امر هزینه گزافی را برای جمع‌آوری و دفع زباله‎ها به بار می‎آورد اما اگر این زباله‎ها از هم تفکیک و با جداسازی درست بازیافت شوند اتفاقات خوبی در کنترل پسماند رقم خواهد خورد.

جلوگیری از آلودگی‎های بیشتر و بازگشت مجدد مواد بازیافتی به چرخه طبیعت از جمله مزایای تفکیک زباله‎ها محسوب می‎شود اما  با این وجود در حالی که حدود یک دهه از مطرح و اجرا شدن طرح تفکیک و بازیافت زباله در گلستان می‎گذرد هنوز این طرح به موفقیت قابل توجهی دست نیافته و پیمانکاران اجرای این طرح به دلیل عدم توجیه اقتصادی این پروژه از به سرانجام رساندن آن در نیمه‎های راه منصرف می‎شوند.

وجود مراکز غیرمجاز جمع‌آوری زباله در سطح استان و از سویی فعالیت تعداد زیادی زباله‌گرد و کسب درآمد آنها از این فعالیت موجب شده تا پیمانکاران طرح تفکیک و بازیافت در اجرای این طرح موفق عمل نکنند، اجرای موفقیت‌آمیز تفکیک و بازیافت زباله نیاز به همکاری چند دستگاه در کنار هم دارد متأسفانه جزیره‎ای رفتار کردن دستگاه‌های مرتبط نیز یکی از عوامل مهم در بحث ابتر باقی‌ماندن طرح تفکیک است.

*عدم ساماندهی فعالیت زباله‌گردی در سطح گلستان/ فعالیت غیرمجاز مراکز جمع‌آوری زباله چالش جدی در اجرای طرح تفکیک و بازیافت زباله

در همین رابطه مدیرعامل سازمان پسماند گلستان در خصوص علت عدم موفقیت پیمانکاران برای اجرای طرح جمع‌آوری زباله‎های قابل بازیافت در استان گفت: عدم توجیه اقتصادی اجرای طرح تفکیک زباله یکی از دلایل اصلی است و معضلات جدی در این موضوع زباله‎گردی و دوره‌گردانی هستند که به صورت غیرمجاز مشغول به فعالیت هستند.

محسن سمیعی تصریح کرد: بخش خصوصی و مجموعه شهرداری و شورای شهر از لحاظ توان مالی و فنی برای بحث بازیافت زباله قوی هستند منتها یکی از معضلاتی که در شهر گرگان در حال رخ دادن است عوامل و مراکز غیرمجاز جمع‌آوری زباله هستند که اطراف گرگان و استان شکل گرفته‎اند.

وی بیان کرد: به دلیل آنکه این طرح برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی نداشت از سال ۱۳۹۷ به سازمان مدیریت پسماند محول شد چون سازمان پسماند به عنوان یک سازمان مستقل در تمام حوزه‎های مربوط به زباله فعالیت می‎کند بحث طرح تفکیک را به بخش خصوصی محول کردیم تا دامنه فعالیت گسترده و توان و توجیه اقتصادی وجود داشته باشد.

مدیر عامل سازمان پسماند گلستان با بیان اینکه در حین اجرای طرح تفکیک زباله متوجه شدیم شهرداری به تنهایی نمی‎‎تواند به این بخش ورود پیدا کند، افزود: متأسفانه یکی از معضلات جدی عدم ساماندهی بحث زباله‌گردی و دوره‌گردی در استان است.

سمیعی اضافه کرد: طبق قانون مقررات  پسماند، دستگاه‌های مرتبط باید پای کار بیایند در این قانون به همکاری وزارت نفت، نیرو، بهداشت، سازمان محیط زیست، صدا و سیما، نیروی انتظامی و دادگستری اشاره شده است، سیاست وزارت کار برای اجرای طرح تفکیک زباله رعایت الزامات زیست‌محیطی، رعایت بهداشت فردی و عمومی و دیگری بحث امنیت و جلوگیری از سرقت بود اما در سال‎های گذشته این طرح با مشکل برخورد کرده است و با پوشش بیمه و قوانین مربوط به کار این طرح انجام نمی‎شود چرا که در کشور معضل بیکاری داریم و از سویی زباله‌گردی درآمد بالایی برای افراد فعال در این امر ایجاد می‎کند.

*رفع معضل زباله‌گردی نیازمند مشارکت عمومی مردم است/ دلسوزی برای زباله‌گردان صحیح نیست

وی رفع مشکل زباله‎گردی و جمع‌آوری زباله‎های قابل بازیافت را نیازمند فرهنگ‌سازی و مشارکت عمومی مردم عنوان کرد و گفت: گام اول در رفع این معضل آن است که مردم با ما همکاری داشته باشند در واقع دلسوزی برای زباله‌گردی صحیح نیست چرا که پیمانکار طرح جمع‌آوری بازیافت توان رقابت با مافیای جمع‌آوری زباله را ندارد.

مدیر عامل سازمان پسماند گلستان خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح جمع‌آوری و بازیافت زباله باید یک طرح اصولی با انتخاب نیروی رسمی و رعایت الزامات بهداشتی اجرا شود از سویی باید هزینه کارتن‌پلاست‎ها نیز در اختیار مردم قرار گیرد با این وجود قیمت‌گذاری برای این طرح خیلی جالب است، به محض آنکه بخش خصوصی جمع‌آوری زباله را به مقدار لازم برای فروش رساند مراکز غیرمجاز قیمت زباله را به شدت کاهش می‎دهند تا بخش خصوصی توان فروش نداشته باشد.

*زباله‌گردی تهدیدی برای بهداشت عمومی شهر/ درآمدهای چند میلیونی زباله‎گردها در سطح گرگان

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان نیز با اشاره به تعداد زباله‎گردها در سطح گرگان گفت: بیش از ۶۰۰ نفر در طول شبانه‌روز در سطح شهر گرگان اقدام به تفکیک زباله از مخازن می‎کنند که این امر تهدید جدی برای بهداشت عمومی و شیوع بیماری‎های واگیردار خواهد بود.

موسی‌الرضا صفری تصریح کرد: چندین جلسه با دستگاه حاکمیتی، فرمانداری و دستگاه قضا برگزار کردیم از آنجایی که زباله‌گردی تهدیدی برای بهداشت عمومی است برخورد با این افراد به نیروی انتظامی محول شده است اگر هنگام گشت‌زنی، نیروی انتظامی با زباله‎گردها و افرادی که به مخازن شهر آسیب وارد می‎کنند برخورد داشته باشند حتمأ صورت جلسه انجام و با آنها برخورد خواهد شد با این وجود این اقدامات چندان تأثیرگذار نبوده است.

وی با بیان اینکه زباله‌گردی درآمدزاست و برای این افراد از جذابیت بالایی برخوردار است، افزود: در سطح شهر گرگان به خصوص شهرک‎های حاشیه‎ای تعداد زیادی مراکز خرید پسماند خشک غیرمجاز فعالیت می‎کنند که فعالیت آنها مغایر با سازمان حفاظت از محیط زیست است این مراکز تعداد زیادی افراد تحت پوشش دارد که هر روز صبح این افراد در محل پیش‎بینی شده اقدام به تفکیک زباله‎ها می‎کنند.

*پلمب ۵۰ باب مرکز غیرمجاز جمع‌آوری زباله در گرگان

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان افزود: از ابتدای سال جاری ۵۰ باب از این مراکز غیرمجاز پلمب و ۱۰ باب منجر به تخلیه شده است اما متأسفانه از محلی دیگر فعالیت خود را آغاز می‎کنند.

صفری اوج شکل‌گیری زباله‎گردی و فعالیت مراکز غیرمجاز جمع‌آوری زباله را به حدود پنج سال پیش اعلام کرد و گفت: از آنجایی که بیکاری جامعه را فرا گرفته و بخشی از افراد با این کار به ارتزاق خانواده خود کمک می‎کنند روز به روز شاهد افزایش فعالیت زباله‌گردها هستیم.

وی نقش مردم در اجرای موفقیت‌آمیز طرح تفکیک و بازیافت زباله را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: اگر مردم با شهرداری همکاری داشته باشند و در یک ساعت معین زباله‎های خود را در مخازن قرار دهند ساعت ۲۱ که خودروهای شهرداری اقدام به تخلیه مخازن زباله می‎کنند شاهد کمترین حضور زباله‎گردها در سطح شهر خواهیم بود متأسفانه بیشتر شهروندان هنگام صبح و در زمان رفتن به سر کار زباله‎های خود را داخل مخازن قرار می‎دهند که این امر فضا را برای حضور زباله‎گردها فراهم می‎کند.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول