به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حجتالاسلام سید محمود نبویان، نماینده تهران، عصر امروز (سهشنبه ۱۱ آذر) در نشست خبری بررسی طرح اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریمها که در خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: دغدغه اصلی این طرح، تامین نیازمندیها جدی ملت در ابعاد گوناگون بود که از عهده دانشمندان خودمان برمیآید.
نماینده مردم تهران با بیان اینکه ما بین ۸۰۰ تا یک میلیون بیمار سرطانی داریم و نیاز به داروهایی داریم که سوخت آن ۲۰ درصد است، گفت: در زمان آقای عباسی ۴۴۷/۸ کیلو، سوخت بیست درصد داشتیم که متأسفانه در برجام موظف شدیم همه ظرفیتهای خود را در این بخش یا اکسید کنیم و یا به خارج از کشور بفرستیم.
نبویان گفت: یک بخش دیگر مصوبه مجلس، درباره سوخت بالای بیست درصد است. سوخت نیروگاهی که آمریکا برای رژیم پهلوی ساخته بود، ۹۳ درصد بود. بنابراین سوخت بالای بیست درصد، یک نیاز طبیعی است.
وی مهمترین بخش مصوبه امروز مجلس را لغو پروتکل الحاقی دانست و گفت: دولت پذیرفته است که هر وقت و از هر مکانی بخواهد بازدید کند. مطابق برجام دانشگاههای ما را هم مورد بازدید قرار دادند و نظارتهای فراتر از پروتکل را هم پذیرفدهاند.
نبویان تصریح کرد: نظارتهای فراتر از پادمان را ممنوع کردهایم که شامل پروتکل و فراتر از پروتکل میشود و برای این کار، یکماه به طرف مقابل فرصت دادهایم که تحریمها را لغو کند.
وی هدف دوم طرح مجلس را رفع تحریمها دانست و تصریح کرد: این طرح، ابزار مهمی در دست تیم دیپلماسی ایران خواهد بود تا با استفاده از آن به طرف مقابل فشار بیاورند تا تحریمها لغو شود.
نبویان افزود: در طرح مجلس، پیشبینی شده که در صورت استنکاف از اجرای این قانون، ذیل قانون مجازات اسلامی قرار گیرند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با هیات نظارت بر برجام در مورد این مصوبه هماهنگ کردهاید یا خیر؟ بیان داشت: هیچ جای قانون نداریم که مجلس برای اینکه بخواهد قانونی مصوب کند به سراغ هیات نظارت بر برجام برود.
نبویان در مورد اینکه برخی گفتهاند با قانونی شدن این مصوبه، ایران ذیل فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل میرود، تاکید کرد: از موقعی که این مصوبه تصویب شده است برخی میگویند با قانونی شدن آن مجدداً ایران به ذیل فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل می رود. اول اینکه هنوز بر اساس این مصوبه ذیل بند ۷ نرفتهایم ثانیاً مگر الان ما ذیل بند ۷ نیستیم؟.
وی ادامه داد: در زمان تصویب برجام در مجلس آقای ظریف آمد و گفت اولین کشور جهان سومی هستیم که توانستیم در پیش نویس یک قطعنامه دخالت کنیم؛ منظور ایشان همان قطعنامه ۲۲۳۱ است که تحریم ها را تجمیع کرده و تست موشکی را ممنوع کرده است.
نبویان ادامه داد: من یک مقاله در همین مورد نوشتم که فصل هفتم شورای امنیت از بند ۳۹ تا پنجاه و خرده ای است فلدا با توجه به اینکه ما الان در ذیل بند ۴۱ هستیم در ذیل فصل ۷ هم قرار داریم.
وی با تاکید بر اینکه ما الان هم ذیل بند ۷ هستیم خاطر نشان کرد: این طوری که میگویند آقای ربیعی گفته است که مباحث هستهای مربوط به شورای عالی امنیت ملی می شود و مجلس نمیتواند در آن دخالت کند. من به آقای ربیعی توصیه میکنم شما فرد امنیتی هستی چرا به دولت آمدهاید لذا مراقب باشید در زمان صدارت شما دوباره قتلهای زنجیرهای صورت نگیرد.
نبویان بیان داشت: نکته دوم اینکه شما در کار دیگران دخالت نکنید و فقط همین قیمت مرغ که بیش از ۳۰ هزار تومان است را درست کنیید. من با آقای ربیعی میگویم از سال ۹۲ آقای روحانی پرونده هستهای را از شورای عالی امنیت ملی گرفت و به وزارت امور خارجه و آقای ظریف داد.
وی افزود: از ابتدای پرونده هستهای تا سال ۹۲، موضوع هستهای در شورای عالی امنیت ملی بوده است که اتفاقا درست آن هم همین است به دلیل اینکه وزرای مختلف از وزیر کشور تا وزیر دفاع در آن حضور دارند و همه آنها میتوانند در این موضوعات اظهار نظر کنند، اما در سال ۹۲ این پرونده از آنها گرفته شده است. آقای ربیعی مگر بحث هستهای مربوط به شورای امنیت ملی نمیشوند چرا شما این پرونده را از شورای امنیت ملی گرفتید و با آقای ظریف دادید؟
وی اظهار داشت: برای نمونه مثالی میزنم؛ زمانی که آقای آمانو به ایران آمده بود به پارچین رفت؛ من که آن موقع نماینده مجلس بودم یک سوال مطرح کردم و به آقای دهقان که در آن زمان وزیر دفاع بود گفتم که آیا متن های برجام را دیده اید چرا در مورد چاشنیهای انفجاری و بازدید از مراکز نظامی اظهار نظر نکرده اید ایشان به من جواب داد و گفت یک ثانیه هم با او مشورت نکردند.
وی در این باره بیان داشت: چرا با وزیر دفاع مشورت نکردهاند؛ چون اگر پرونده در شورای عالی امنیت ملی بود افراد دیگر هم از جمله وزیر دفاع در مورد آن صحبت می کردند اما در سال ۹۲ آقای روحانی این پرونده را به آقای ظریف دادهاند.
نبویان با تاکید بر اینکه به اقای ربیعی میگویم این اشکال به خود شما وارد است تاکید کرد: به علاوه این که مجلس میخواهد اظهارنظر کند یا نکند قانون تعیین تکلیف میکند چطور در زمانی که این برجام در مجلس قبلی ۲۰ دقیقه ای تصویب شد شما خوشحال بودید که مجلس پای کار آمده است آن موقع اشکال نداشت! الان میآیید میگویید که مجلس نباید مداخله کند.
نبویان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برخی درصدد القای این شبهه هستند که طرح مجلس بهمعنای نزدیک شدن به مکانیسم ماشه است، گفت: مکانیسم ماشه به این معناست که اگر هر کدام از طرفین برجام به تعهدات خود عمل نکردند و یکی از طرفین اعتراض کرد، تحریمها خودکار برمیگردد. این هم از نکات عجیب برجام است که چه ما اعتراض کنیم چه طرف مقابل، تحریمها برمیگردد.
وی ادامه داد: مگر یکسال و نیم نیست دولت گامهای کاهشی را برداشته و آقای روحانی هم بارها به آن استناد کرده است؟ خب مگر گام کاهشی به معنای کاهش تعهدات برجامی نیست؟ پس چطور مکانیسم ماشه علیه ایران بهکار گرفته نشد؟ اگر این اقدام بهمعنای بهکار گرفتن مکانیسم ماشه است، خود دولت با کاهش تعهدات برجامی به استقبال مکانیسم ماشه رفته است.
نبویان با تأکید بر اینکه طرح مجلس بهمعنای خروج از برجام و خروج انپی تی نیست، گفت: بند ۳۶ برجام تصریح دارد که اگر طرف مقابل تعهدات خود را انجام نداد، ایران میتواند تعهدات خود را کنار بگذارد.
وی ادامه داد: از دهه شصت که اعضای نهضت آزادی ریاست سازمان انرژی اتمی را بهعهده داشتند تا اوایل دهه هشتاد، کسی پروتکل الحاقی را نپذیرفته بود تا اینکه روحانی و ظریف پذیرفتند. سال 92 که این افراد روی کار آمدند باز پروتکل را پذیرفتند و ما در مجلس تصویب کردیم که این پروتکل دیگر اجرا نشود، البته در صورتی که غربیها تا یکماه آینده تحریمها را رفع نکنند.
نبویان درپاسخ به سوالی درباره ارسال پرونده ایران به شورای امنیت، گفت: تا کنون یک بار پرونده ما به شورای امنیت رفته و آن هم طبق کتاب آقای روحانی، زمانی بوده که علیرغم اینکه ما در حال اجرای پروتکل الحاقی بودیم، پرونده ما به شورای امنیت رفت و به همین خاطر احمدی نژاد دستور خروج از پروتکل را داد. پس رفتن پرونده به شورای امنیت سازمان ملل ربطی به خروج از پروتکل الحاقی ندارد.
انتهای پیام/