اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

معاون سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: مدت‌ها به‌دنبال دیدار با فخری‌زاده بودیم

معاون سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما از اواخر سال ۲۰۰۵ خواستار ملاقات با آقای فخری‌زاده بودیم. سرانجام ملاقاتی برای سپتامبر ۲۰۰۸ تنظیم شد اما ایران آن را لغو کرد.

معاون سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: مدت‌ها به‌دنبال دیدار با فخری‌زاده بودیم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، طی سال‌های اخیر، اسناد زیادی در خصوص جاسوسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران به دست آمده است. بازرسانی که در قالب ماموریت بازرسی (آن هم با استناد به مطالعات و گزارش‌های ادعایی واهی) به ایران آمده و گرای بسیاری از اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای کشورمان را به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دهند.

در این خصوص روزنامه جام جم گفت‌وگویی با اولی هاینونن، رئیس سابق بازرسان تسلیحاتی و هسته‌ای و معاون سابق آژانس انجام داده است؛ مردی که در طول ریاست البرادعی بر آژانس بارها به ایران آمد و با مقامات کشورمان دیدار کرد. بخش‌های مهم این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

مدت‌ها به‌دنبال دیدار با فخری‌زاده بودیم

من، شخصا یک بار از سوی آژانس برای ملاقات با آقای فخری‌زاده تعیین و معرفی شده بودم اما این ملاقات از سوی ایران لغو شد.

اگر بخواهم دقیق تر بگویم، ما از اواخر سال ۲۰۰۵ خواستار ملاقات با او بودیم. سرانجام ملاقاتی برای سپتامبر ۲۰۰۸ تنظیم شد اما ایران آن را لغو کرد.

فکر می‌کنم بعد از خروج من از آژانس در سال ۲۰۱۰، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به درخواست‌های خود ادامه داد. البته من نمی‌دانم آیا آمانو مدیر کل سابق آژانس  می‌خواست شخصا او را ببیند یا خیر. 

بازرسان سازمان ملل  همانند چکمه‌هایی روی زمین هستند!

آلبرایت، متخصص هسته‌ای که در اواسط دهه ۱۹۹۰ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در عراق همراهی می‌کرد، گفته بود بازرسان سازمان ملل  همانند چکمه هایی روی زمین هستند.

توجه داشته باشید که آلبرایت و دیگران بر این باورند که باید دسترسی بیشتری به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در قبال پرونده هسته‌ای ایران و کره شمالی داده شود. 

این مجوز افزایش اختیارات، به عهده شورای حکام آژانس است که البته شامل ایالات متحده نیز می‌شود. 

دسترسی فراپروتکلی از سوی سازمان ملل مطالبه می‌شود

دسترسی اضافه و فراپروتکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد و از کشور مخاطب مطالبه می‌شود. این مطالبه‌گری از سوی سازمان ملل انجام می‌شود.

قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی شورای حکام آژانس لازم الاجرا و قابل استناد می‌باشد و همچنین ممکن است شورای حکام قطعنامه‌ای را تصویب کرده و آن را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهد تا به شکل یک مصوبه لازم‌الاجرا در آید.

هشدار گروسی

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین سخنان خود در مورد امکان قطع دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای ایران هشدار داده است.

گروسی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه تصریح کرده است که چنین اقدامی هیچ سودی برای جمهوری اسلامی در پی نداشته و شرایط را پچیده تر می‌کند.

در عین حال مدیر کل آژانس، اساسا اشاره‌ای به نشت اطلاعات( از سوی جاسوسان آژانس) و زمینه سازی این سازمان بین‌المللی برای دسترسی سازمان‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی به اطلاعات محرمانه مربوط به دانشمندان هسته‌ای ایران نکرده است.

رافائل گروسی خرداد امسال نیز به دستور آمریکا و تروییکای اروپایی(انگلیس، آلمان و فرانسه) تصویب قطعنامه‌ای ضد ایرانی با هدف نفوذ بیشتر بازرسان آژانس در کشورمان در دستور کار قرار داد.

این قطعنامه با حمایت کشورهای غربی تصویب شد و بدیهی است که در دوران ریاست جمهوری جو بایدن نیز رافائل گروسی و دیگر مقامات آژانس، به مهره‌های بازی غرب در تقابل با کشورمان تبدیل خواهند شد. روندی که از ابتدا پابرجا بوده و گویا فعلا تغییر پذیر نخواهد بود. واضح است که در چنین شرایطی باید گارد بسته خود در برابر آژانس حفظ کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول