اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پایش کیفیت توان تولید برق و وضعیت شبکه انتقال در فارس

با سرمایه گذاری شرکت برق منطقه ای استان فارس، کیفیت توان تولید برق و وضعیت شبکه انتقال در فارس پایش می‌شود.

پایش کیفیت توان تولید برق و وضعیت شبکه انتقال در فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مدیر دفتر فنی انتقال شرکت برق منطقه ای استان فارس گفت: کیفیت توان در شبکه انتقال برق بیانگر وضعیت مناسب ولتاژها، جریان ها و فرکانس شبکه بوده که در آن شرایط کلیه صنایع و تجهیزات مشترکین برق می توانند بدون مشکل کار کنند و عملکرد نادرست نداشته باشند، در این راستا با سرمایه گذاری شرکت برق منطقه ای استان فارس اکنون امکان پایش کیفیت توان تولید برق و وضعیت شبکه انتقال  در این استان فراهم شده است.

غلامرضا صفاری با طرح این موضوع که با توجه به حساسیت بارها و اضافه شدن بارهای جدید به شبکه برق، موضوع  پایش کیفیت توان از اهمیت ویژه ای  برخوردار است، اظهار داشت: لزوم پایش کیفیت توان برق برای مشترکان برق وبه ویژه  صاحبان صنایع  بیشتر اهمیت دارد،  وجود هرگونه کژگرایی و آشفتگی  در شکل موج ولتاژ، جریان یا فرکانس، می‌تواند به خرابی یا عملکرد نا درست  تجهیزات مشترکین و صنایع مخصوصا تجهیزات حساس الکترونیکی بینجامد. 

وی با تاکید بر اینکه برخی بارهای موجود در شبکه خواه ناخواه ایجاد موج و آشفتگی در انتقال انرژی می‌کند، افزود: با توجه به اجتناب ناپذیر بودن این رویداد ، لازم است به منظور کاهش کژگرایی و آشفتگی موجود در شبکه و به دنبال آن کاهش اثرات نامطلوب آن بر شبکه  انتقال و همچنین  آسیب دیدگی تجهیزات مصرف کنندگان، اقدام به پایش و تشخیص مشکلات شود.

صفاری اضافه کرد: در سال های اخیر دفتر فنی انتقال معاونت بهره برداری شرکت برق منطقه ای استان فارس به عنوان متولی شناسایی و ارائه دهنده راهکار مشکلات و پایش شبکه تعدادی دستگاه سنجش کیفیت توان در این استان  نصب و راه اندازی کرده است. 

وی با بیان اینکه این دستگاه ها روی خطوط تبادلی شرکت برق منطقه ای فارس با سایر برق های منطقه ای نصب شده اند افزود: دیتگاههای یاد شده  همه  خطوط انتقال ۲۳۰ یا ۴۰۰ کیلوولت را پوشش می دهند ادامه داد: از آن جایی که این خطوط درگاه های ورود یا خروج توان هستند، پایش این نقاط می تواند شناسایی منبع آشفتگی  و کژگرایی را از نظر داخلی یا خارجی بودن میسر کند. 

مدیر دفتر فنی انتقال شرکت برق منطقه ای فارس اضافه کرد: این دستگاه ها، داده های اندازه گیری و ثبت شده را به صورت برخط به سرورهای موجود در محل شرکت ارسال می کنند. با بررسی و پایش اطلاعات ثبت شده به صورت ماهانه یا هفتگی، وضعیت شبکه از لحاظ مولفه های مختلف بررسی می شوند. 

صفاری خاطر نشان کرد: از طرف دیگر با تامین تعداد دستگاه همراه ، در محل نصب نیروگاه های تولید پراکنده به ویژه نیروگاه هایی که از مبدل های برق استفاده می کنند  اندازه گیری یک هفته ای و پایش کیفیت توان برق صورت می گیرد و در صورتی که مولفه های اندازه گیری شده استانداردهای مربوطه را داشته باشند، مجوز اتصال نیروگاه داده می شود. از این دستگاه ها هم چنین در نقاطی از شبکه که حادثه یا مشکلی خاص مشاهده شود، برای مدت زمان محدود امکان استفاده وجود دارد.

این مقام مسوول همچنین با برشمردن مزایای به کارگیری دستگاههای یاد شده در شبکه انتقال برق استان فارس افزود: با بررسی و پایش اطلاعات ثبت شده، در صورت وجود آشفتگی و کژگرایی ، منشا و علت آن بررسی شده و در صورت وجود مشکل در شبکه برق اقدامات اصلاحی در قالب تغییر ساختاری شبکه در صورت لزوم، خرید تجهیزات اصلاحی صورت گرفته است.

صفاری میزان خرید و سرمایه گذاری در این طرح را برای تامین سه دستگاه پایش توان کیفیت حدود دو میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال اعلام کرد.

وی همچنین با اشاره به میزان صرفه جویی ناشی از بکاری گیری دستگاه های یاد شده افزود: میزان صرفه جویی یا اهمیت اقتصادی برای شبکه یا گیرندگان خدمت در این طرح نیز بررسی شده است ، بطوریکه با توجه به هزینه بسیار زیادی که در شبکه برق انجام شده است  و هم چنین ماهیت تجهیزات یا تولیدات برخی مشترکین، در صورت بروز هرگونه حادثه در شبکه، هزینه های بسیار گزافی می تواند به شبکه یا مشترکین تحمیل شود. 

مدیر دفتر فنی انتقال شرکت برق منطقه ای استان فارس  در پایان  گفت: در صورت بروز مشکل در سیستم های کنترلی نیروگاه ها یا پالایشگاه ها یا در صورت نوسانات ولتاژ برای مشترکینی که نگهداری محصولات آنها نیاز به شرایط خاصی دارد، قطعا در صورت عدم پایش کیفیت توان شبکه هزینه ها و خسارات بسیار زیاد خواهد بود. به دلیل اثر متقابل مصرف کننده ها و شبکه روی یکدیگر، اطلاعات ثبت شده دستگاه های کیفیت توان می تواند مرجع معتبری برای تشخیص خطا و جلوگیری از بروز حادثه یا تشخیص علت حادثه و تعیین متولی جبران خسارات وارده باشد.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول